ניפגש במערת הדוב

הנחות בארנונה למרכזי יוגה, ספסלי מדיטציה ציבוריים, חופשות לידה ארוכות, תמיכה נפשית לזוגות, אי-הפללה לכל הסמים והכי חשוב - איסור על המנגינות המעצבנות בהמתנה בטלפון. כך נשיג שלום פנימי, ומי יודע, אולי גם עולמי

אקדים ואומר שאני מודה לציבור שבחר בי. להיות שר בישראל זה תפקיד נכבד ביותר וטקס ההשבעה היה מאוד מרגש. אני מבטיח לעשות כל מה שביכולתי לקדם את הנושא החשוב הזה: שלום פנימי. אני יודע שישנם תיקים יוקרתיים יותר בממשלה ובקבינט, אבל לפי דעתי השלום הפנימי הוא הדבר הכי חשוב לאזרח הפשוט, בפרט בתקופה הנוכחית.

הטקס המרגש ועצם קבלת המינוי לשר הפתיעו אותי מאוד, והתחברו לאירוע משמח אחר שקרה לי בשבוע שעבר, כשהזמינו אותי לשוודיה לקבל פרס נובל לפסיכולוגיה! לפני שנים רבות פיתחתי שיטה מהירה לעשיית שלום בין הראש והרגש (בשיחה מונחית שבמהלכה נעים בין שלוש כריות בצבעים שונים), וחברת איקאה הגישה את מועמדותי לוועדה בשוודיה. גם שם הטקס היה נהדר וכעת בכוונתי לשלב בין שני הדברים. אקדם כאן בישראל את התוכנית שלי לשלום פנימי, ובהמשך את התוכנית המתקדמת יותר לאהבה פנימית.

שמחתי לשמוע על תקציב העבודה הכמעט בלתי מוגבל, מה שכמובן יאפשר לי לקדם נושאים רבים ולהביא לשלום פנימי מדן ועד אילת, ובהמשך, אולי גם נייצא את תוכנית העבודה הזו למזרח התיכון ומשם לעולם כולו. שלום פנימי הוא מושג שלא מוזכר הרבה בחדשות, אבל בהחלט יכול להקל על נטל הדאגות והחרדות שמעיב על תושבי ישראל.

מאחר שאנחנו משרד חדש וקטן יחסית, את מרבית העבודה נעשה בשיתוף פעולה מלא עם שרות ושרים אחרים. וכעת אציג בפניכם חלק מהתוכניות של משרדי.

ריקוד הוא הפעילות הגופנית המוצלחת ביותר להפקת הורמוני אושר ברמה גבוהה. מוזיקה, מגע, עבודת לב ריאה, צחוק, מיקוד, סינכרוניזציה, זיכרון ושובבות – כל אלה הם מרכיבים משמעותיים מאוד ביצירת חיוניות בגוף ובנפש. פעילות כזאת תסייע למערכת הנפשית והגופנית להרגיש צעירה ובריאה יותר

יחד עם משרד הפנים, אפעל להחיל את תנאי הארנונה הקיימים כיום בבתי כנסת וישיבות על כל מרכזי היוגה, הצ’י-קונג והמדיטציה. המקומות האלה הם בתי התפילה של הציבור החילוני, ואין כל סיבה להעניק הנחת ארנונה כה נדיבה רק לבתי כנסת. לציבור החילוני יש רוחניות שהיא אולי מעט שונה, אך אינה פחות חשובה. הציבור החילוני הזה משלם את רוב המיסים ואינו זוכה לתמיכה מוסדית רוחנית. ישנם עשרות ואולי מאות אלפי אנשים בישראל המגלים התמדה ומגיעים כמה פעמים בשבוע לתרגול גופני-רוחני הנעשה בשתיקה ומתוך קשב לגוף, לנשימות, לגמישות. כל אלה, יחד עם תרגול המדיטציה בסוף, אינם נופלים ברמתם הרוחנית מקריאת תפילה מסידור בבתי הכנסת.

אפעל להוציא מהחוק את המנגינות משנות השמונים שמטרטרות לנו את המוח בזמן ההמתנה בטלפון. מדובר בנעימות אורגן זול של ילדים סינים, הן מורטות עצבים ואני בטוח שהסרתן תעזור מאוד לשלום הפנימי של ציבור הממתינים.

אפעל יחד עם שר הפנים לבטל את הפרוצדורה המורכבת של מילוי טופס הוויזה להודו. אלה לפחות שני ימי עבודה שאפשר לחסוך למשק, מיליוני שקלים! הכוונה היא במיוחד לטופס הבריאות ההודי, שמעיב מאוד על השלום הפנימי של כל ציבור הטסים להודו.

ועכשיו, כמה תוכניות לפי קבוצות גיל:

הגיל הרך: כדי להפוך את השנה הראשונה בחיים לחוויה בריאה ומחזקת, אנו נאפשר להורים להיות יותר בבית. יש כל כך הרבה מטלות ושינויים במשפחה בשנה הראשונה להולדת תינוק/ת, ומאמץ ההשקעה שלנו לא יהיה ישירות ברך הנולד שמקבל את כל צרכיו מהוריו, אלא בהורים הצעירים שצריכים עזרה גדולה. נושא זה נחקר ונלמד כבר לעומק, וכל שאנחנו צריכים לעשות הוא להעתיק את השיטה הסקנדינבית – חופשת לידה ארוכה מאוד ליולדת, חופשה נאה בתשלום לבן/בת הזוג. קיצור שעות העבודה, מענק לידה נדיב, ותוכניות הדרכה להורות בריאה ואוהבת.

גיל בית הספר: בשיתוף פעולה עם משרד החינוך, אפעל להכניס את התוכנית המלאה שתקצר כאן היריעה מלפרט את כל פרטיה. ולכן אסתפק ברשותכם כמה דוגמאות; בכל בית ספר יעוצב חדר שיכונה “מערת הדוב”, אליו נכנסים ללא נעליים ויש בו מזרונים וכריות, אלות ספוג וכדורים גדולים. שם הילדות והילדים יוכלו לפרוק מתחים, לקפוץ, לצעוק, לצרוח, לצחוק, לבכות, להכות כריות. לילדים יש STRESS פיזי בגוף והם חייבים לפרוק אותו. במקום לחפש עונשים, להוציא את הילדים המפריעים לחכות במסדרון, אפשר יהיה פשוט לשלוח אותם אל מערת הדוב לעשרים דקות. הפעילות בחדר תהיה מאוד מתישה ומשחררת, והילדים יחזרו רגועים ונינוחים הרבה יותר. האפשרות לפרוק מתחים תהיה נגישה לכל הילדים, לפני ואחרי הלימודים. מדריכים שילמדו להפעיל את החדרים ילוו את הילדים ויעניקו שירות שיוריד להפליא את רמת האלימות בבתי הספר, ויעזור מאוד לשלום הפנימי של הילדים. ילד שיידע להשכין שלום בין הראש והרגש שלו, יהפוך עם השנים למבוגר ששורר שלום בין הראש לרגש שלו, וזוהי התורה כולה.

דוגמה נוספת: בשיתוף עם משרד החינוך ואקו”ם אנו נעביר סופי שבוע בהם ילמדו פיתוח קול נעים ועמוק. התוכנית מיועדת למורים ולמורות שיש להן קול גבוה וגרוני. מסתבר שלמורות רבות יש גוון קול חד מאוד, נוקדני ומנקר, הפוצע את אוזניהם הרגישות של חלק מהילדים והם אינם מצליחים לקלוט את התוכן המועבר. בדור האחרון אנו רואים עלייה חדה בכמות הילדים בעלי “רגישות יתר”, ילדים שממש מתקשים להדביק את התוכן הלימודי, לא מתוך העדר יכולת שכלית, אלא מהסיבה שצוינה כאן לעיל. אני מאמין שהסיכויים להשכנת שלום פנימי בקרב ילדים יעלו ביחס ישר לכמות המורות בוגרות הסדנאות הללו.

שירות בצה”ל: אני רוצה לשים דגש מיוחד על השלום הפנימי של חיילים וחיילות שאתרע גורלם והם נשלחו לשרת בשטחים, בגדה, או על גבול עזה, במחסומים ובמגע יומיומי עם אוכלוסיות של ערבים. להיות חייל או חיילת במקומות כאלה זה לא פשוט. פוגשים באיבה, במבטים זועמים, נאלצים לעשות דברים מאוד לא נעימים לאנשים אחרים, חווים פחד ודריכות, עומדים מול התגרויות, ולא פעם זוכים למטחי אבנים או נוכחים בניסיונות פיגוע. לדריכות הנפשית הזאת יש מחיר, במיוחד כשהגוף שרוי במחסור תמידי של שעות שינה. על פי התוכנית שלנו, חיילות וחיילים ייצאו הרבה יותר הביתה. במקומם, יוצבו במחסומים רובוטים שיהיו מתוכנתים לתת מענה לאתגרים שמייצרת הסיטואציה המורכבת. ויש גם PLAN B: פשוט נעשה סוף כל סוף שלום בין הקבוצות (יהודים וערבים) ואז לא יהיה צורך להחזיק צבא כל כך גדול, ולא יהיו בכלל מחסומים. רעיון, אה…? זרקתי.

נישואין: בשיתוף עם משרד הדתות, אפעל להכרה ממסדית בנישואים שהם לאו דווקא דתיים-יהודיים. אירוע חתונה בין שני בני אדם בוגרים, גם אם עורך הטקס הוא לא אדם מהמגזר הדתי, יוכר ברשויות הרשמיות כחתונה לכל דבר. אין כל סיבה להוסיף ולהכריח זוג להתחתן בדרך אחת בלבד. כל עוד יש הזמנה רשמית למסיבת חתונה, הכרזה מול ההורים והמשפחות של החתן והכלה, החתן והחתן, או הכלה והכלה, ויש נשיקה ואהבה שמראים לכולם – זה יהיה רשמי וחוקי לכל דבר וענין.

חיי זוגיות: הסטטיסטיקה מלמדת אותנו שמכל מאה זוגות, תשעים וארבעה זקוקים לטיפול זוגי/משפחתי, וכדי לעודד ולתת תמיכה לפלח אוכלוסייה זה נציג תוכניות הדרכה (גם בטלוויזיה) עם מיטב היועצים בתחום. ייכתבו ויופצו תוכניות העשרה שיכילו, בין היתר, קורס שיאצו לזוגות, עיסוי זוגי, הדרכות בטנטרה הודית, סודות מחדר המיטות היפני, וחבילת המלצות יומיות (חינם!) לגברים נשואים איך לשלוח הודעות רומנטיות.

זוגיות טובה היא סלע היסוד של המשפחה. תקשורת מקרבת, שיח אינטימי, סלחנות זה לזה – כל אלה הם דברים שיכולים לצבוע את הבית כולו באור רך וחומל. ילדים שיגדלו בסביבה רוויה באהבה יהפכו לבוגרים שישאפו להמשיך ולטפח את אותה אווירה בעתיד.

גיל הזהב: אני מייחס חשיבות רבה לשלום הפנימי של אנשים מבוגרים, חכמות וחכמי השבט. במקביל לפעולות שונות (בשיתוף, עם משרדי הבריאות והרווחה) להארכת תוחלת החיים, אתמקד באיכות החיים בגיל הזה. בכוונתי לעודד הפעלת חוגי ריקודים במרכזי הדיור המוגן ובמעונות היום לאזרחים הוותיקים. ריקוד הוא הפעילות הגופנית המוצלחת ביותר להפקת הורמוני אושר ברמה גבוהה. מוזיקה, מגע, עבודת לב ריאה, צחוק, מיקוד, סינכרוניזציה, זיכרון ושובבות – כל אלה הם מרכיבים משמעותיים מאוד ביצירת חיוניות בגוף ובנפש. פעילות כזאת תסייע למערכת הנפשית והגופנית להרגיש צעירה ובריאה יותר.

פסטיבל הצבעים בהודו

מדיניות המשרד בנושא סמים: אני מעוניין להעתיק את המדיניות של פורטוגל בנושא זה. המדיניות הפורטוגלית הוכחה כמוצלחת ביותר מכל השיטות שמנסות להתמודד עם האישיו, באירופה ובעולם המערבי. מי שלא מכיר את הגישה הפורטוגלית מוזמן לעיין ולקרוא על כך באינטרנט.* שוב, תקצר היריעה. לפעמים בחיים פשוט צריך להעתיק מודלים מוצלחים ממקומות אחרים. כאן יש לנו ניסוי חברתי שכבר נבדק, הוכח מדעית, והצליח.

מדיטציה: המוטו של משרדי הוא שכל אדם זכאי לשלום פנימי. כל אדם יכול להגיע לאושר פנימי. בכוונתי לפרוש מול חופי הים ובמקומות ירוקים בערים רשת חסרת תקדים בהיקפה של אלפי ספסלים ופינות ישיבה. ספסלים ימוקמו מאילת ועד דן, לאורך החוף מול הים, עליהם יוכלו אזרחיות ואזרחים חפצי שלווה ורוגע לשבת בשקיעה. הספסלים יאובזרו גם ברמקולים קטנים מובנים, ואלה ישדרו ללא הפסקה מוזיקת זן יפה ורגועה המתאימה למדיטציה.

פרוייקט השלום הפנימי: אחרי כל הצעדים המקדימים האלה, המשרד בראשותי ייצא עם הדבר המרכזי שבאנו לעשות – אנו נפתח בקמפיין גדול למען השכנת השלום הפנימי שבין הראש והרגש שלנו. כלומר, השלום הפנימי ביני ובין ועצמי. המצב היום הוא שהרוב המכריע של האנשים מזדהים עם משפטים כמו: “אני קשה עם עצמי”, אני ביקורתית עם עצמי”, “אני מתבייש בעצמי”, “אני כל כך כועס על עצמי”, “אני לא אוהבת את עצמי”, “אני נחמד לכולם חוץ מאשר לעצמי”, אני מקריבה את עצמי”, “אני לא מרשה לעצמי אף פעם לרקוד או לבכות” וכיוב’. הזדהות עם משפטים כאלה מעידה על מצב של נתק בין “אני” ובין “עצמי”, כלומר בין הראש ובין הרגש. בשיטת העבודה שאני מציע, בתוך זמן קצר ובתהליך חווייתי נוכל להזיז אנשים מהמצב הזה למצב אחר לגמרי שבו ההזדהות שלהם תהיה היא עם משפטים שונים בתכלית: “אני מרוצה מעצמי”, “אני סומכת על עצמי”, “אני סולח לעצמי”, אני מרשה לעצמי לנוח”, “אני מאפשרת לעצמי לרקוד, להתאהב וליהנות מהחיים.” וזהו ההבדל כולו.

איכות מערכת היחסים שבין הראש והרגש היא הבסיס לחיים בריאים ומאושרים. נתק בין “אני” לבין “עצמי” מוביל לדיכאון, להתמכרויות, לעימות ולהרס עצמי. כמעט כל הבעיות הפסיכולוגיות יושבות על המצוקה שהרגש שלנו חווה כתוצאה מקיומו של ראש מגביל ושלילי. חוסר הרצון וחוסר היכולת של הרגש להכיל את המחנק הזה ולהמשיך לחיות בכלא שהראש כפה עליו, ועוד להתנהג כאילו זה סביר ורגיל – זה מה שמייצר את הדרמות הגדולות, את הבעיות הנפשיות, ובהמשך, את המחלות בגוף.

ברגע שמנסחים חוזה פנימי חדש לשלום בין הראש והרגש, מיד נעלמות בעיות רפואיות “קשות מאוד” ונרפאים מאינספור סימפטומים ומכאובים שהרופאים לא באמת מצליחים לרפא.

השלום הפנימי מביא עמו רוגע, ומייצר חשק חדש לחיים. הוא מביא לשיפור הנשימה, לחשיבה אופטימית, לשמחה ולחיוניות. הוא גם משפיע לטובה על צמיחה כלכלית של המשק המשפחתי – והמדיני. הוא מביא עמו הרגשה טובה יותר, וכאמור, פותר המון סיבוכים בריאותיים שעולים כסף רב לקופת המדינה. לכן, שווה ומשתלם להשקיע בתוכנית הזו מכל הבחינות – זהו המקום שבו הפסיכולוגיה, הרוחניות והמדינה נפגשים ויוצאים נשכרים ומאושרים.

* הערת המערכת: עשינו גוגל, בגדול מדובר על אי-הפללה גורפת וטיפול חברתי במקום פלילי. וזו הצלחה מסחררת.

כתבות שאולי יעניינו אותך

עת השתחררתי הרופאים לא המליצו לי דבר

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של "דיאלוג פתוח ישראל", ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של “דיאלוג פתוח ישראל”, ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

תסתכלו לנו בעיניים

בשנתיים שמאז תחילת החיסונים עלתה התמותה בישראל באלפי מקרים לשנה. כל אחד מאיתנו מכיר מישהו שנפגע או מת במפתיע בזמן הזה, אבל רופא שיעז לאשר זאת יפוטר ו/או יאבד את רשיונו. אמצעי התקשורת והמדיה החברתית בנו חומת ברזל של שתיקה והשתקה. הנה ארבעה סיפורים שמייצגים אלפי מקרים ומבקשים – אל תסיטו את מבטכם, השקר הזה הורג

בשנתיים שמאז תחילת החיסונים עלתה התמותה בישראל באלפי מקרים לשנה. כל אחד מאיתנו מכיר מישהו שנפגע או מת במפתיע בזמן הזה, אבל רופא שיעז לאשר זאת יפוטר ו/או יאבד את רשיונו. אמצעי התקשורת והמדיה החברתית בנו חומת ברזל של שתיקה והשתקה. הנה ארבעה סיפורים שמייצגים אלפי מקרים ומבקשים – אל תסיטו את מבטכם, השקר הזה הורג

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[login_fail_messaging]