חדשות רעות לנכדים

התרגלנו לחיות בעידן שבו ממשלות כבר לא משרתות את האזרחים אלא רואות בהם משאב. אבל הממשלה החדשה שלנו עולה מדרגה – היא שודדת לאור יום גם את הדורות הבאים

ישנו סעיף אחד קטן שמופיע בהסכמים הקואליציוניים, הוא נחבא אל הכלים עד כדי כך שאיש אפילו לא טרח להשחיר אותו. אבל הסעיף הזה מגלם בתוכו את כל המעוות, המגונה, חסר הערכים וקצר הרואי של הממשלה החדשה ושל העומד בראשה. הסעיף הזה מבטיח תמיכה של סיעות הקואליציה למהלך שבוער כנראה לנתניהו להעביר אותו והוא – שינוי “חוק קרן לאזרחי ישראל 2014” כך שנתניהו ושותפיו יוכלו לקחת משם כל סכום שיעלה בדעתם בכל רגע שיחפצו, לצרכים שיראו לנכון. 

מה היא “קרן העושר”?

הקרן לאזרחי ישראל (המכונה גם קרן העושר), שקיומה ואופן ניהולה מעוגנים בחוק הנ״ל, היא קרן ריבונית שמטרתה לנהל את הכנסות מדינת ישראל מההיטל על רווחים המופקים ממשאבי טבע כגון גז טבעי, נפט ואשלג. הקרן מושתתת על ראייה כלכלית ארוכת טווח כשהמטרה היא לאפשר את המשך קיומה לרווחתם ולטובתם של הדורות הבאים. הקרן הוקמה בשנת 2014. נכון לספטמבר 2022, בקופתה נצברו 1.88 מיליארד ש”ח. 

מאגרי הגז שהתגלו במרחב הימי של מדינת ישראל והאפשרות למציאת תגליות גז ונפט נוספות בעתיד נתפסים כבעלי פוטנציאל להשפעה כלכלית משמעותית על המשק הישראלי. בבסיס ייזום הקמתה של הקרן עמדה המחשבה שתפקידה של המדינה להבטיח כי משאבים מוגבלים ומתכלים מהסוג המוזכר כאן ינוצלו בצורה שתניב תועלת מרבית לכלל אזרחי המדינה. והיתה עוד מחשבה יפה וארוכת טווח ולפיה על המדינה, כנאמן הציבור, לדאוג לשימוש נכון בהכנסות המדינה מתקבולים ממשאבי טבע, אשר יאפשרו הן לדור הנוכחי והן לדורות רבים עתידיים ליהנות ממציאתם.

נקבע בחוק שלקרן יועברו הכנסות המדינה מההיטל על רווחי גז ונפט, ושהיא תעסוק בהשקעת כספים אלה ובניהולם. את הקרן מנהלת מועצה בראשות שר האוצר, שתפקידיה העיקריים הם קביעת עקרונות מדיניות ההשקעה של הקרן ואישור סכום ההקצאה השנתי שתעביר הקרן לאוצר המדינה. עוד נקבע בחוק שלקרן תהיה ועדת השקעות, שתפקידה לקבוע מדיניות השקעה מפורטת במטרה להשיא את רווחי הקרן, בהתחשב ברמת הסיכון, באופק ההשקעה, ברמת נזילות ההשקעה ובעקרונות מדיניות ההשקעה שקבעה המועצה, ולהציע לאישור המועצה רשימה של מנהלי השקעות חיצוניים. נכסי הקרן מנוהלים באמצעות מחלקה מנהלת שתוקם לעניין זה בבנק ישראל, והיא משקיעה את נכסי הקרן בנכסים מחוץ למדינת ישראל ובמטבע חוץ בלבד.

אין ספק, חשיבה מאוד לא ישראלית-אופיינית להמון שנים קדימה. מישהו כאן חשב על הילדים שלנו, הנכדים והנינים שלנו, ממש ההפך הגמור מהחאפ-לאפ ועכשיו וזבנג וגמרנו שאנחנו כה מורגלים אליהם. ומי היה המישהו הזה? לא אחר מאשר בנימין נתניהו. בשנת 2014 הוא היה זה שחתם על החוק החשוב הזה. אלא מה – נתניהו כנראה הגיע למסקנה שכל הנדיבות ההיא היתה קצת מוגזמת, (או שמראש היא תוכננה כקופה קטנה-גדולה) ועכשיו, כשלידו שותפי קואליציה בעלי תאבון תקציבי בריא, הוא מעוניין לבטל את החוק הזה ולמשוך את הכספים ל”צרכים אחרים”. 

נכון לספטמבר 2022, אחרי פעולה של מספר חודשים בלבד צברה הקרן 1.88 מיליארד ₪. מאז 2014 חלף פחות משליש דור, אבל עכשיו חברי הקואליציה הנוכחיים החליטו לחמוס את הסכום הנאה הזה וכן גם את כל מה שהקרן תצבור מעתה והלאה.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אייטם מעניין אבל חסר לי הפנייה לאיזה מסמך רשמי שמראה את פרטי ההסכם ומשמעותו. יש מסמך כזה?

  2. אירית יקרה,
    כתבה משובחת שלך, כרגיל!

    שמחה מאוד שהגעת להפגנה בשבת, והצגת את העיתון למוחים.

    כתבה כמו זו שלך, הנה מקדמת מכירות משמעותית ביותר לעיתון, בקרב המפגינים.

    בהצלחה!

  3. אבל אם לא יהיה לנו כלום ונהיה מאושרים, אז מה זה משנה?
    וגם לילדים ולנכדים לא יהיה כלום ויהיו מאושרים, למרות שזה לא הובטח במפורש, אך מתבקש כי אם הם לא מאושרים אז גם אנחנו לא.

[login_fail_messaging]