הצל הנשי המושלם
איך סדרה על נערה סדיסטית עם חיבה למוות שברה את שיא הצפיות העולמיבשבוע הראשון שעלתה לאוויר? ומה הפסיכואנליטיקאי יונג עשוי היה לומר על כך?

כדי להבין את ההיסטרייה העולמית (וגם הפרטית שלי) סביב עלייתה של סדרת המופת “וֵנְסְדֵיי” לאוויר הנטפליקס, טוב לחזור לעץ האפל והנהדר שממנו צמחה, “משפחת אדמס”.
משפחת אדמס המהוללת נולדה בשנת 1937 כקומיקס שיצר המאייר האמריקאי צ’ארלס אדמס. הקומיקס פורסם תחילה במגזין “הניו-יורקר” והיה פופולרי מאוד. מאוחר יותר נוצרו גרסאות של סרטים וסדרות על בסיס אותו קומיקס. בין היתר הסרט משנת 1991 בכיכובן של אנג’ליקה יוסטון וכריסטינה ריצ’י, שאני באופן אישי צפיתי בו לפחות מאה פעם כילדה תודות להעדר הפיקוח על הרגלי הצפייה שלי. משפחת אדמס בגדול נוצרה כביקורת תרבותית ומעין פרודיה על המשפחה האמריקאית הקלאסית. היה שם את המבנה המקובל של משפחה, אך בניגוד לחלום האמריקאי, משפחת אדמס היו מראה אפלה וכה מצחיקה. העיסוק במוות היה מרכזי בהוויה שלהם והם תפסו ייסורים כסוג של בילוי. בין קרובי המשפחה שלהם יש מכשפות, קוסמים, רוצחים סדרתיים וחולי נפש והם כולם חלק אינטגרלי וחשוב במשפחה. החברה איכשהו קיבלה או בלעה את הצפרדע השחורה, אולי כי צ’ארלס אדמס ברא אותם כמעין אצולה עשירה. בכל זאת אמריקה.
תוכן בלעדי למנויי בראשית
לצפייה התחברו או הצטרפו (שבוע ראשון מתנה!)

לא משנה אם תפתחו היום את ערוץ 13,14, Y-net, וואלה או מאקו, סביר להניח שתמצאו את אותו תמהיל ידיעות שנע על הספקטרום בין תחזיות אפוקליפטיות, פרסומות וקליקבייטים.
מה זה עושה לתודעה שלנו? איך זה משפיע עלינו שכולם מתבוננים על העולם דרך אותו פילטר שחור, מתועש וחסר חיים? איך זה משפיע על התודעה שלך?
טים קוק מנכ”ל אפל אמר פעם “אם אתה לא משלם על מוצר, כנראה שהמוצר זה אתה”. בבראשית אנחנו מציעים לך להפסיק להיות המוצר של מהנדסי התודעה והתקשורת. אנחנו מזמינים אותך להחזיק בכיס עוד זוג משקפיים, כזה שאפשר להתבונן דרכו כשהכל נראה שחור ולראות שיש גם זווית אחרת, שממנה רואים צבעים ואהבה ואור, ולדעת שבזכותך קיים אמצעי תקשורת אחד שלעולם לא ימכור את הנשמה.

מנוי דיגיטלי – גישה מלאה לספריית התוכן של בראשית

מנוי חודשי למגזין “בראשית” – חודש ניסיון

תגובות