המלצות ספרים – חודש יולי

המלצות הקריאה של עטרה אופק לחודש יולי

תוהו ובוהו

זהו, השחיתות הגיעה עד לעיתון “בראשית”, ומבקרת הספרים מנצלת את מעמדה ואת אמון המערכת והציבור ודוחפת למדור שלה ספר שהיא עצמה כתבה. שערורייה, נכון? לא נורא. אמנם כתבתי אותו בעצמי, אבל לא המצאתי כלום, כי אני לא באמת סופרת, אלא סיפרתי מחדש את כל הסיפורים שבתורה, בנאמנות, כמעט מלה במלה.

איך זה התחיל? ב-1990 פנה אליי עורך ‘ידיעות ספרים’ באותם ימים, יון פדר, והציע שאכתוב את סיפורי התורה בשפה מובנת לילדים בימינו. כתבתי בשמחה את כל הסיפורים שמצאתי בחמשת החומשים, בסגנון ובשפה שהייתי רוצה לקרוא כילדה או לסַפֵּר בקול לילדים שאני אוהבת, ואני די גאה בתוצאה; כי בדיעבד התברר שהספר עזר לדורות של ילדים ועולים חדשים ללמוד תורה, שלא לומר להבין את הסיפורים ואפילו ליהנות מהם, ועד מהרה אזלו כל העותקים. רק בשנה שעברה, אחרי פנייה מרגשת מעמותת “מיתרים” (שבמסגרתה לומדים יחד ילדים דתיים, מסורתיים וחילוניים באותו גן), החליטו בהוצאה להוציא את הספר מחדש, בכריכה עדכנית (ופחות יפה, לטעמי).

מטבע הדברים, התייחסתי בשעתו לעבודה כאל מלאכת קודש: לא הוספתי לסיפורים שום דבר שאינו מצוי במקור, לא החסרתי מהעלילות אף פרט, כל פסוק מופרד ממשנהו בנקודה, ובכל מקום שהיה לי ספק איך “לתרגם” את התוכן לילדים ולפרש למענם את הכתוב, התייעצתי עם חברי הטוב מאיר אריאל ז”ל, שגר אז עם אשתו תבדל”א תרצה, במרחק חמש דקות דיווש מביתי בתל-אביב – והוא היה פותר לי בתבונה את כל ההתלבטויות.

כיום בקושי לומדים תורה בבתי הספר (הבנתי שגם בבתי הספר הערביים לא לומדים את הקוראן), אבל בעיניי חשוב שילדינו יכירו את הסיפורים האלה ויגדלו עליהם, אז אפשר לקרוא אותם יחד בבית. איך תדעו אם הספר מתאים לילדיכם? לצערי עדיין אין לו מהדורה דיגיטלית, אז אצטט לדוגמה את הפתיחה המפורסמת: “בְּרֵאשִׁית – כְּלוֹמַר בַּהַתְחָלָה-בַּהַתְחָלָה, לִפְנֵי הַכֹּל – אֱלֹהִים בָּרָא אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ. וְהָעוֹלָם הָיָה עֲדַיִן מְבֻלְבָּל, תֹּהוּ וָבֹהוּ, בְּלִי שׁוּם סֵדֶר, וְהָיָה חֹשֶׁךְ גָּדוֹל וַהֲמוֹן מַיִם, וּמֵעַל פְּנֵי הַמַּיִם רִחֲפָה רוּחַ אֱלֹהִים. אָז אָמַר אֱלֹהִים: יְהִי אוֹר! וּמִיָּד נִהְיֶה אוֹר גָּדוֹל וְנֶהְדָּר, וְהָאוֹר מָצָא חֵן בְּעֵינֵי אֱלֹהִים, וּכְדֵי שֶׁיִּהְיֶה סֵדֶר בָּעוֹלָם, הִבְדִּיל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ. וֶאֱלֹהִים קָרָא לָאוֹר יוֹם, וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לַיְלָה. וְאָז הָיָה עֶרֶב, וְהָיָה בֹּקֶר, יוֹם אֶחָד” (120 עמ’, אייר: ניקודה זינגר, בחנויות ובאתר ידיעות ספרים). לבני 5-12 ולתלמידי אולפן.

> סיפורי התורה | עיבוד: הח”מ


כתבה בלעדית למנויי בראשית
להמשך קריאה התחברו או הצטרפו (שבוע ראשון מתנה!)

לא משנה אם תפתחו היום את ערוץ 13,14, Y-net, וואלה או מאקו, סביר להניח שתמצאו את אותו תמהיל ידיעות שנע על הספקטרום בין תחזיות אפוקליפטיות, פרסומות וקליקבייטים.

מה זה עושה לתודעה שלנו? איך זה משפיע עלינו שכולם מתבוננים על העולם דרך אותו פילטר שחור, מתועש וחסר חיים? איך זה משפיע על התודעה שלך?

טים קוק מנכ”ל אפל אמר פעם “אם אתה לא משלם על מוצר, כנראה שהמוצר זה אתה”. בבראשית אנחנו מציעים לך להפסיק להיות המוצר של מהנדסי התודעה והתקשורת. אנחנו מזמינים אותך להחזיק בכיס עוד זוג משקפיים, כזה שאפשר להתבונן דרכו כשהכל נראה שחור ולראות שיש גם זווית אחרת, שממנה רואים צבעים ואהבה ואור, ולדעת שבזכותך קיים אמצעי תקשורת אחד שלעולם לא ימכור את הנשמה.

לוגו

כתבות שאולי יעניינו אותך

עת השתחררתי הרופאים לא המליצו לי דבר

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של "דיאלוג פתוח ישראל", ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של “דיאלוג פתוח ישראל”, ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

שבוע הספר

לפני כמה ימים, מישהו שאני לא מכיר בירך אותי בסופרמרקט ושאל “נו, איך בילית את החג?” ניסיתי להריץ במוחי במהירות את חגי היהודים, שאותם אני זוכר בעיקר בזכות העובדה שלילדה יש חופש ואני יכול לישון כמו בנאדם. בסוף נכנעתי. הוא נראה מאוכזב…

כשתקום ועדת החקירה

כשהרשתות החברתיות התמלאו בדיווחים על נפגעי תכשיר פייזר, אביטל לבני לקחה על עצמה לתעד ולהפיץ את המידע. כך נולד "פרוייקט העדויות" - 70 ראיונות מצולמים עם נפגעי התכשיר, טיפה בים מתוך אלפי הדיווחים שהגיעו אליה. הסרטונים תורגמו ל 17- שפות, זכו ל 2.5- מיליון צפיות ברחבי העולם, אבל זכו להתעלמות גורפת מהתקשורת והממסד הישראלי. אנחנו מביאים כאן תקציר מתוך שלוש עדויות כאלה

כשהרשתות החברתיות התמלאו בדיווחים על נפגעי תכשיר פייזר, אביטל לבני לקחה על עצמה לתעד ולהפיץ את המידע. כך נולד “פרוייקט העדויות” – 70 ראיונות מצולמים עם נפגעי התכשיר, טיפה בים מתוך אלפי הדיווחים שהגיעו אליה. הסרטונים תורגמו ל 17- שפות, זכו ל 2.5- מיליון צפיות ברחבי העולם, אבל זכו להתעלמות גורפת מהתקשורת והממסד הישראלי. אנחנו מביאים כאן תקציר מתוך שלוש עדויות כאלה

קורבנות ללא פנים

איש מהם לא היה "מתנגד חיסונים", להפך. אבל מרגע שנפגעו קשות מתכשיר פייזר וחייהם נהרסו, הם גילו שלכל הסבל הפיזי והנפשי נוספו סנקציות חברתיות חמורות: רופאים נזפו בהם שוב ושוב וביטלו את תלונותיהם, בני משפחה פנו נגדם והמערכת הציבורית הפקירה אותם. הבושה והפחד של הנפגעים כה עמוקים, ששלושה מתוך ארבעת המרואיינים בכתבה ביקשו לשמור על עילום שם. לפי הנתונים המאוד חלקיים בידינו, סיפוריהם מייצגים עוד מאות אלפי אנשים בישראל

איש מהם לא היה “מתנגד חיסונים” אבל מרגע שנפגעו קשות מתכשיר פייזר חייהם נהרסו, ולסבל הפיזי והנפשי שלהם נוספו סנקציות חברתיות חמורות. מרווה קובי בראיון עם 4 נפגעי חיסון

תסתכלו לנו בעיניים

בשנתיים שמאז תחילת החיסונים עלתה התמותה בישראל באלפי מקרים לשנה. כל אחד מאיתנו מכיר מישהו שנפגע או מת במפתיע בזמן הזה, אבל רופא שיעז לאשר זאת יפוטר ו/או יאבד את רשיונו. אמצעי התקשורת והמדיה החברתית בנו חומת ברזל של שתיקה והשתקה. הנה ארבעה סיפורים שמייצגים אלפי מקרים ומבקשים – אל תסיטו את מבטכם, השקר הזה הורג

בשנתיים שמאז תחילת החיסונים עלתה התמותה בישראל באלפי מקרים לשנה. כל אחד מאיתנו מכיר מישהו שנפגע או מת במפתיע בזמן הזה, אבל רופא שיעז לאשר זאת יפוטר ו/או יאבד את רשיונו. אמצעי התקשורת והמדיה החברתית בנו חומת ברזל של שתיקה והשתקה. הנה ארבעה סיפורים שמייצגים אלפי מקרים ומבקשים – אל תסיטו את מבטכם, השקר הזה הורג

פרשת שופטים – הספר האבוד

חז”ל קראו לו “משנה תורה” משום שהוא כמו מסכם את ארבעת החומשים הראשונים. מיכה גודמן מכנה אותו “הנאום האחרון של משה” כי הוא בנוי כמונולוג מתמשך של משה או האל הדובר מפיו. אך במעגלי חקר התנ”ך קיימת הסכמה רחבה שספר דברים לא נוצר או נמסר יחד עם ספרי התורה האחרים, אלא הופיע לראשונה בתקופה מאוחרת בהרבה, בממלכת יהודה לאחר חורבן ממלכת ישראל, במאה ה-7 לפני הספירה, בזמן שלטון המלך יאשיהו.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ב ללא רקע

הצטרפו לרשימת התפוצה של בראשית

קבלו עדכונים על כתבות חדשות, תחקירים מרתקים וסיפורים מרגשים 

[login_fail_messaging]