הגיע הזמן לרדת מהגדר

נכון, המוני המפגינים שברחובות היו ברובם אדישים לדיקטטורה הרפואית שננקטה כאן בשנים האחרונות; ונכון, איש אינו עוסק בדיקטטורה הגלובליסטית הדוהרת ברקע; אבל ההתעוררות הזו מבורכת, ואפילו היסטורית

הטור הזה נכתב בלילה שבין שני לשלישי. שעות ספורות אחרי הצהרת נתניהו על הקפאת החקיקה, ממלאים את הרחובות בתל אביב ובירושלים מאות אלפי מפגינים נגד ההפיכה המשפטית ומולם, לראשונה, עשרות אלפי תומכי הרפורמה. המשטרה נחושה לפזר את המפגינים ויהי מה; רימוני הלם בקפלן, מכתזיות בירושלים. אני מרחמת על השוטרים (ועל הסוסים שלהם), הם בגופם אמורים למנוע מלחמת אזרחים. הצהרת נתניהו גרמה לראשי המשק, ראשי הרשויות המקומיות ולהסתדרות להחזיר את הנשק הכבד למחסנים. הנשיא קורא כעת לראשי האופוזיציה להקים צוותי הידברות. הם יבואו, למרות שכולם יודעים שבמהלך חודש אי אפשר לנהל שום דיון רציני בסוגיות הכבדות שעל הפרק, ודאי לא חודש גדוש חגים כמו אפריל, ודאי לא מול אדם כמו נתניהו. אבל האיום המחריד בהתפרקותה של המדינה נדחה, בינתיים. בן גביר קיבל הבטחה חתומה להקים לו מיליציה פרטית. אירוע מסוכן מאין כמותו. זה לא מבשר טובות לגבי ההמשך. אנשי המחאה כבר הודיעו שאינם מתכוונים לעצור, ההפגנות יימשכו.

“שלא תטעו, מאז הוארך חוק הסמכויות המיוחדות בידי ממשלת השינוי, ממשלה שנלחמתי על הקמתה ושהפנתה עורף לכל הצהרותיה דקה אחרי שנבחרה, איבדתי גם אני אמון בממסד”

בערב דיברתי עם בכיר ממובילי מחאת ההייטקיסטים. קשה לומר שהם מרגישים ניצחון, אבל הם מודעים למומנטום הציבורי אדיר המימדים שהצליח להעיר את מה שמכונה “הרוב השקט” ולהוציא אותו לרחובות במשך שלושה חודשים. “הכוח בידיים שלנו” אמר לי הבכיר, “ואנחנו נלך עד הסוף, אפילו עד כדי חלוקת המדינה לשניים. אקדח החקיקה על השולחן. מבחינת נתניהו ואנשיו, הכל מוכן למחטף מהיר בעוד חודש. לא נסכים להיות אלה שנושאים בנטל הביטחוני והכלכלי בשעה שמתקיימת כאן דיקטטורה.”

שאלתי אותו אם הוא מבין ששתיקתם בתקופת דיקטטורת הקורונה התהפכה כעת על ראשם, והוא ענה לי שבעיניו אין שום קשר. “הקורונה היתה אירוע שהתחיל ונגמר ולא נתווכח כרגע מה בדיוק היה שם”, מיהר לומר לי בהכירו את עמדותיי. “עובדה שכל הצעדים הקשים שננקטו אז, חלפו משנסתיימה הקורונה. זה היה זמני. מה שמנסים לעשות כעת זה שינוי משטר. לתמיד. ולכך לא נסכים”. מתסכל מאוד, אין ספק. אני מניחה שזוהי עמדתם של מרבית המפגינים. כמוהו, הם רואים בקורונה אירוע חולף. משהו שהיה ונגמר. הם לא רואים את ההקשר.

צילום: אופיר גפקוביץ’

אני מניחה שרבים מקוראי העיתון הזה משוכנעים שהצתת ההפגנות העצומות וטרפת ההפיכה המשפטית כמו גם ההליכה אל סף של מלחמת אזרחים מסתדרים יופי עם האג’נדה הגלובליסטית להביא לכאוס עולמי שיחייב הקמת ממשלה עולמית. כשמתבוננים על הפגנות החקלאים אדירות המימדים בהולנד, על ההתפרצות האזרחית נגד רפורמת הפנסיה בצרפת, על התמוטטות הבנק האמריקני והצלילה של מניות הבנקים בארצות הברית אירופה וגם בישראל, קשה שלא לתהות אם זו לא התממשות חזון אחרית הימים. אלא שאין כל הוכחה לכך שידיים זרות מממנות או מעודדות את המחאה הישראלית. הסיפור כאן אחר ומי שינסה לנתח את מה שקורה כעת בישראל אך ורק דרך הפריזמה הזו, מחמיץ את העיקר. והעיקר הוא שבשלושת החודשים האחרונים התרחש בישראל אירוע היסטורי. הרוב הדומם הבין סוף כל סוף שמחאה יכולה להביא לשינוי וחשוב מכך, הצעירים הבינו שאם הם לא יקומו להגן על הדמוקרטיה, איש לא יגן עליה בשבילם. בעודי כותבת את השורות הללו הם ממלאים את הרחובות והכיכרות ושרים בגרון ניחר: “או הו הו הו הו הו. אם לא יהיה שוויון, לא נלך לישון. נפלתם על הדור הלא נכון”. זוהי התעוררות מבורכת. התעוררות שעדיין לא כוללת לצערי את חשבון הנפש ההכרחי למה שהתרחש כאן בשנות הקורונה, אבל זו התחלה. אקטיביזם אזרחי הוא תמיד אירוע מבורך. ולכן, למרות הקושי, למרות הכאב העצום, אני סבורה שעלינו להצטרף למאבק החשוב הזה, לדרוש דמוקרטיה מלאה, שוויון זכויות לכולם, לרבות פתיחת הפרוטוקולים של הקורונה, פתיחת החוזים עם פייזר ולקיחת אחריות על הנפגעים הרבים.

“מאז שחזיתי במו עיניי כיצד מחאה עממית ספונטנית שכללה עשרות אלפי מפגינים מכל שדרות החברה הישראלית מושתקת על ידי תקשורת המיינסטרים, איבדתי אמון גם בתקשורת”

כל עוד אנחנו יושבים על הגדר ומעלים פוסטים ציניים, או יותר גרוע, מחכים שהכל יקרוס מתוך איזו מחשבה נאיבית שאת מה שייהרס יהיה אפשר לבנות, אנחנו מפסידים. אנחנו מחמיצים הזדמנות, ומגלגלים את האחריות לניהול חיינו על אחרים.

אני מבינה את הכעס, כמובן. כמי ששילמה בבריאותה על מחדל הזריקות, יש לי את כל הסיבות לכעוס לנצח. אבל כעס הוא לא תוכנית עבודה. אקטיביזם ציבורי – כן. שליטה מוחלטת של הפוליטיקאים על מערכת המשפט, היא אכן קץ הדמוקרטיה. זו אינה סיסמה ריקה מתוכן. ולא משנה עד כמה אני כועסת על בג”צ שהפקיר את זכויות האדם הבסיסיות ביותר שלנו תחת אימת הקורונה. עדיף בג”צ שטועה, על פני סירוס מוחלט של בית המשפט העליון והכפפתו לגחמות הפוליטיקאים. ושלא תטעו, מאז הוארך חוק הסמכויות המיוחדות בידי ממשלת השינוי, ממשלה שנלחמתי על הקמתה ושהפנתה עורף לכל הצהרותיה דקה אחרי שנבחרה, איבדתי גם אני אמון בממסד. מאז שמפלגות שחרטו על דגלן זכויות אדם והומניזם היו עסוקות ברדיפת “מתנגדי משטר, אנרכיסטים, ומפיצי מחלות” – כמוני, איבדתי סופית אמון בפוליטיקאים המכהנים. כולם וכולן! מאז שחזיתי במו עיניי כיצד מחאה עממית ספונטנית שכללה עשרות אלפי מפגינים מכל שדרות החברה הישראלית מושתקת על ידי תקשורת המיינסטרים, איבדתי אמון גם בתקשורת.

“רק מדינה חזקה ומלוכדת תוכל לתרחיש האימים של הפורום שיושב בדאבוס. רק חיזוק הדמוקרטיה וחינוך אמיתי על חשיבותן של זכויות המיעוט, יצליחו להוביל אותנו אל האתגרים הרבים שעוד נכונו לנו מול הרעיונות הדיסטופיים של האתחול הגדול והסדר העולמי החדש”

אבל למרות כל התחושות הקשות עלינו לנצל את המומנטום הדמוקרטי. מתי לאחרונה שמעתם מישהו מדבר בלהט גדול כל כך על הפרדת רשויות וזכויות מיעוט? זוהי הזדמנות אמיתית. מתחולל שינוי גדול בשיח הציבורי. כדי שנוכל להתמודד עם האיום הגדול של שלטון סמכותני עולמי, כדאי מאוד שנילחם קודם כל על הדמוקרטיה בתוך הבית פנימה. וכן, למרות שהתהליכים הדיקטטורים בישראל התחילו זמן רב לפני הקורונה ובוודאי התעצמו במהלכה. אני יודעת שאם תעבור תוכנית נתניהו-לוין -רוטמן כלשונה, עוד נתגעגע למה שהיה פה עד עכשיו. כל “הריכוכים” וגם הדחיה הטקטית, לא שינו את העניין המרכזי שלשמו הומצאה ה”רפורמה” הזאת – שליטה של הפוליטיקאים על בית המשפט העליון. זוהי כבר דיקטטורה מבנית ואי אפשר להשוות בינה לבין אובדן העשתונות האנטי דמוקרטי שאחז בשתי הממשלות שניהלו את משבר הקורונה.

רק מדינה חזקה ומלוכדת תוכל לתרחיש האימים של הפורום שיושב בדאבוס. רק חיזוק הדמוקרטיה וחינוך אמיתי על חשיבותן של זכויות המיעוט, יצליחו להוביל אותנו אל האתגרים הרבים שעוד נכונו לנו מול הרעיונות הדיסטופיים של האתחול הגדול והסדר העולמי החדש.

“כל מי שמאמינים בקיבוץ גלויות ובגאולת עם ישראל בארצו, יכולים לצאת עכשיו לפעול בכל כוחם כדי לנסח הסכמה חדשה בין כל חלקי החברה הישראלית. הפוליטיקאים לא יעשו זאת עבורנו”

אני לא נאיבית. איני מאמינה לרגע קט להצהרות הפוליטיקאים מהמחנה ה”ליברלי” על דאגתם לדמוקרטיה. ברגע האמת הם הכזיבו. במבחן השמירה על זכויות המיעוט הם כשלו. לעולם לא אוכל להצביע שוב עבור מי מהם. מנהיגים נמדדים ברגעי משבר. והם כולם – מלפיד ועד הורוביץ – איבדו את קור הרוח. אין מנהיגים למחנה הליברלי. עדיין אין.

אבל למאות אלפי המפגינים שהבינו סוף כל סוף את עומקו של התהליך המסוכן שאליו צועדת החברה הישראלית אני מאמינה. נכון, זה לקח זמן. המחנה השבע והמנומנם קיבל את סטירת הלחי שלו רק כשקמה ממשלה קיצונית להחריד והחליטה לירוק עליו. אולי כעת, כשכל האנשים המצוינים הללו מכונים בשמות גנאי ומתויגים כאנרכיסטים טפילים ומתנגדי משטר, הם יתחילו להבין, עם מה הם שיתפו פעולה רק לפני שנתיים. זה לא יקרה בלי שנסביר להם זאת אז להם אני אומרת: נרדמתם אז בשמירה חברים יקרים, אבל טוב שקמתם עכשיו להילחם. אני מקווה שבפעם הבאה תבינו עד כמה מסוכן להפקיר את המיעוט ולא משנה עד כמה מאיימות הנסיבות.

“ולא, איני רוצה לוותר על איש: לא על החרדים ולא על הדתיים, לא על המתנחלים ולא על הערבים. לא על הימנים ולא על השמאלנים. זוהי ארצי, זהו יופיה, זהו ייחודה בעיניי, כי אלה הם אנשיה. המשבר הזה, כמו כל משבר, טומן בחובו גם הזדמנות גדולה. כדאי לנו לזכור זאת”

הלוואי שהשיעור הקשה שכולנו עוברים כעת, יהפוך להזדמנות לקיים כאן חוזה חדש בין כל חלקי החברה הישראלית. כולה. חוזה שיאזן את מערכת היחסים בין שלוש הרשויות, מתוך הבנה שלא יכולה להיות דמוקרטיה ללא עליונות המשפט, ללא עליונות החוק וללא הקפדה על חוקיותם של החוקים. כדי שהמחאה ההמונית הזאת לא תסתיים בעוד מערכת בחירות חמוצה שבה נקבל שוב את אותן פנים מוכרות, עליה להצמיח את דור המנהיגים והמנהיגות החדש של ישראל. יש בקרב המוחים והמוחות צעירים וצעירות מרשימים מאוד. יש ביניהם אנשי חירות שזיהו את הצרה שנים לפני כולם, כישרונות גדולים שהייתי שמחה להצביע להם.

לכן, הגיע הזמן לרדת מהגדר, להיפרד מהניהיליזם (“פגעו בי אז שתישרף המדינה הזאת)” ולייצר כאן מציאות חדשה. בואו נקווה שאיחוד מחאות יצליח לתרגם את האקטיביזם המבורך של מאות אלפי אזרחים ואזרחיות כדי להוביל לשינוי יסודי של השיטה היחסית שפשטה את הרגל. דרושים כאן שינוי משטר, שינוי שיטת בחירות, וניסוח חוקה שתתבסס על רעיונות מגילת העצמאות אבל תקבע אותם בהסכמה חברתית חדשה ורחבה. כל מי שאוהבים את הארץ הזאת, כל מי שמאמינים בקיבוץ גלויות ובגאולת עם ישראל בארצו, יכולים לצאת עכשיו לפעול בכל כוחם כדי לנסח הסכמה חדשה בין כל חלקי החברה הישראלית. הפוליטיקאים לא יעשו זאת עבורנו. עכשיו תורנו. ולא, איני רוצה לוותר על איש: לא על החרדים ולא על הדתיים, לא על המתנחלים ולא על הערבים. לא על הימנים ולא על השמאלנים. זוהי ארצי, זהו יופיה, זהו ייחודה בעיניי, כי אלה הם אנשיה. המשבר הזה, כמו כל משבר, טומן בחובו גם הזדמנות גדולה. כדאי לנו לזכור זאת.

כתבות שאולי יעניינו אותך

עת השתחררתי הרופאים לא המליצו לי דבר

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של "דיאלוג פתוח ישראל", ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של “דיאלוג פתוח ישראל”, ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

כשבנקים נופלים

קריסתו של בנק SVB בארה"ב היא סימפטום לתהליך סוחף יותר. מצד אחד כבר ברור ש"כסף בבנק" הוא לא בהכרח כסף בטוח. מצד שני אם נוציא אותו משם נקרב את תסריט האימים של כסף דיגיטלי גלובלי

קריסתו של בנק SVB בארה”ב היא סימפטום לתהליך סוחף יותר. מצד אחד כבר ברור ש”כסף בבנק” הוא לא בהכרח כסף בטוח. מצד שני אם נוציא אותו משם נקרב את תסריט האימים של כסף דיגיטלי גלובלי

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. קראתי את הטור שלך ואני חייבת לומר שאני לא מבינה אותך.. האם לא למדנו לקח מהקורונה? האם לא למדנו, שכל דבר שהתשקורת מקדמת בכזה להט, הוא נגדנו?? כמות האדיוטים השימושיים ששוטפת את הרחובות היא בלתי נתפסת.

    האם עדיין היית כותבת אותם דברים, אם לא ביבי היה ראש הממשלה? למען הסר ספק, לא הצבעתי לאיש הזה מעולם ואין לי תוכניות להתחיל, אבל אווירת העליהום עליו, גורמת לי לחשוד שאולי בעצם הוא לא אויב הציבור כפי שהורגלנו לחשוב?

    המצב הנוכחי עם בג”צ, עם היועמ”שית ועם ריכוז הסמכויות של כל הללו, זה המצב שחייב להיפסק! כאן אין דמוקרטיה! מצחיק אותי לראות את כל השלטים של “נלחמים על הדמקורטיה”, כי כרגע אין כזאת!!

    מסכימה עם הדעה שמעליי, יש לבחון את כל הנושאים הללו מחדש, מינוי השופטים, משך המינוי, מי ממנה וכולי.. הכל צריך לעבור רפורמה אמיתית!!

    שיהיה לנו בהצלחה, לכולנו.

  2. אולי פספסתי, אבל יכול להיות שלא הזכרת פה בכלל את עוולות הכיבוש, שבגללן הפכנו למי שאנחנו כיום?

  3. תגובה לאושרת קוטלר .
    1. את היא זאת שהאמנת למי שהציע לך חינם אין כסף את הזריקה הגואלת ( נואלת )
    אכן השתיקו את רוב אלה שכתבו בכל אמצעי שהיה ברשותם , כי הזריקה היא מסוכנת .
    אך כאשת תקשורת , חושבני שהייתה צריכה להתעורר בך הספקנות .
    כל כך הרבה משאבים שהושקעו בכדי לקדם מוצר חדש . וזה לא עורר בך את יצר הסקרנות – למה הם עובדים על זה כל כך חזק .
    מדוע המידע שמעולם לא הטריד אף אחד ( כמעט ) משודר ומופצץ לכל עבר . חולים מאומתים מונשמים ושאר חרטא בארטה .
    2. גם כיום כל אותם מתעלמי עוולות ה”מגפה” אינם מבינים את המהלכים שהם מובלים בהם .
    הם התעוררו בכאילו .
    הם דואגים לעצמאותו של בית המשפט .
    ראשית גם כיום שופטים נבחרים בידי פוליטיקאים , אנשי לשכת עורכי הדין הם פוליטיקאים . ונציגי בית המשפט אינם נבחרי ציבור ( הם נבחרו בידי פוליטיקאים ) . ועל הרכב נבחרי הכנסת , זה איננו משנה כי הרי הם פוליטיקאים מוצהרים .
    3. אז אותם שופטים שמונו בידי פוליטיקאים אישרו לנאשם בפלילים להיות ראש השרים ( האיש שאינו יכול להיות שר ) . ואת ההחלטה הם קיבלו פה אחד . האם על בית משפט כזה , אנחנו אמורים להגן ?
    בית משפט שמצא כל תירוץ בכדי לדחות על הסף כל עתירה כנגד מעללי האוחזים ברסן השלטון .
    החל בחוסר מיצוי הליכים , שיהוי , או קבלה ללא בחינה את עמדת השלטון .
    האם עליו אנחנו אמורים להגן ?
    4. אני חושב שהגיע הזמן לשינוי מהותי בחיינו הציבוריים .
    אך אלה אשר מדברים גבוהה בשם ” הדמוקרטיה ” , חושבים רק על העמדה שאותה יתפסו בעקבות המחאה .
    וכל אותם המוני מאמינים שיוצאים לרחובות , עתידם לא יהיה שונה מכל המחאות וההפגנות שהיו פה עד היום .
    כי מכל מחאה בסוף נשארו מספר מצומצם של אנשים שסידרו לעצמם איזה חברות בכנסת , או איזה תפקיד נח ומכניס .
    וכל ההמון קיבל כרגיל את החוקן . ניקוז הלחצים ולהישאר עם המכנסיים למטה .
    5. אז ל”אומץ” הצביעו קומץ . וכל חברי אומץ נעלמו ונאלמו . אין בהם אחד שמגיע להפגנות האלה עם משהו אחר . משהו שקורא לציבור שממשיכים לעבוד עליו בעיניים .
    משהו שקורא לשינוי אמיתי . להגיד – אנחנו בעד רפורמה – שינוי במאזן הכוחות של משולש הכח במדינה .
    בית נבחרים – ממשלה – בית המשפט .
    ממשלה שראשה נבחר ישירות , ומקבל אישור מבית הנבחרים לכל שר שהוא רוצה למנות .
    שר אינו יכול להיות חבר כנסת , ואם הוא כזה – חברותו נפסקת מיידית ברגע שהוא ממונה לשר .
    וראש ממשלה אינו יכול להיות יותר מאשר שתי קדנציות = 8 או 10 שנות כהונה .
    שופטים – מאשרים את מינויים בידי ועדה של בית הנבחרים אשר בה יש את נציגי כל הסיעות בכנסת .
    ובפני ועדה זו מובאים כל ההיסתייגויות שיש לציבור כנגד כל מועמד ומועמד .
    כמו כן יש לשקול את משך הזמן של כהונת כל שופט ( לפי ערכאה ) , והאם יש להביא את המשך תפקידו שוב לפני הוועדה למינוי שופטים , מעת לעת .
    חג חירות שמח
    גרשון איצקוביץ
    כפר ורדים

[login_fail_messaging]