דמעות בצבעים

אור ארליך על האלבומים החדשים של סתיו אחאי וליה עמית; "דבר אחד טוב במוזיקה – כשהיא פוגעת, זה לא כואב"

דבר אחד טוב במוזיקה – כשהיא פוגעת, זה לא כואב.

מוזיקה היא שפה של כל בנות ובני העולם והברותיה מביאות אנשים ביחד.

מה זה ביחד?

מתחושות חמימות ומימיות של ציפה בגוף מים גדול, עד מחשבות ותודעה שממוססות את כל מה ש-לא, ובלתי, וצורם. ואיכשהו, באקט בלתי ייאמן, הן מתרחבות לתוך ראייה חדשה של כן, ומה ש”לא” נעלם כלא היה מעולם.

בישראל בימים טרופים אלה קשה להבחין באוצרות הבלומים והגלומים שחיים בינינו, בנשים ובאנשים מופלאים שיוצרים מוזיקה שמרעידה ועושה גלים בכל העולם. גלים מהסוג הטוב, גלים מהסוג שאנחנו אולי יותר צריכים ומבקשים בימים האלה. בעצם מוזיקאיות ומוזיקאים ישראלים הם שגרירים של המסר האמיתי, של יחד.

כי זה לא משהו שרק מדברים עליו, ואם נשים לב רגע מה קורה לנו בגוף ובראש, כשרואים או שומעים את המילה הזו “ביחד” – ברמזורים, בעלונים, בעיתונים, בסטיקרים, בכתובות על הקיר – כמה שונה הביחד שלהם, שמעורר פחדים קמאיים והתכווצות והתמצקות לכיוונים של אנחנו והם. לעומת מה שמוזיקה טובה יכולה ליצור כחוויה ספונטנית, חיה – מוזיקה חיה.

מודעה

השנה הזו מביאה איתה גלים עצומים ועצובים, ואיתם גם מוזיקה מרטיטת חושים. אחד האלבומים הללו עבורי זה Tears In Colours של המוזיקאית סתיו אחאי. דמעות בצבעים הוא אלבום האולפן השני שלה.

כל סיפור וכל פסיעה בשביל של האלבום הזה מספרים סיפור מורכב ומתמשך. בכי שמעז לצבוע את העולם בשלל צבעי הקשת, מוזיקה שהיא מעין תרפיה, עוברת במשעולי הילדות, בז’אנרים מוזיקליים שמביאים את ההיסטוריה והסיפורים שבאים איתה מרחובות ומשכונות של הערים הגדולות בעולם, ממושבים, מקיבוצים ומערים בישראל.

האלבום נוצר לאחר פטירת אביה של אחאי, שקולו גם מופיע מתוך הקלטה ביתית. והאלבום הוקלט לפני שנתיים, ויצא בנובמבר האחרון. יש בו עיבוד של שכול ושל אבל אישיים, שמצטרפים לאבל ולשכול של מדינה שלמה. וכך, הוא נכנס לתוך הלב ועושה מסאז’ רקמות עמוק בכל החדרים והשכבות. מדגדג את העיניים בשפת המוזיקה, צובע את הדמעות בשלל צבעים.

זו תפילה חרישית שבסופה מהדהד – אמן. הקשיבו לה באוזניות וברמקולים.              

“כל מה שמגיע אליי,

תפור למידותיי,

הרוח הגדולה,

עושה בי את המוזיקה שלה”

(מתוך השיר “מה שמגיע”)

מי עושה את מי? אנחנו את המוזיקה? המוזיקה אותנו? האם אני מאזין למוזיקה, או המוזיקה חיה, רוחשת ופועמת, חושפת את צליליה העשירים אל המאזין המחפש, הצמא?

אני חי בתקופה שמוזיקה נמצאת במרחק לחיצה, אינטרקציה חברתית נמצאת במרחק גלילה וגם האוכל מהמסעדות המשובחות ביותר מגיע עד הספה. סדרי עולם שכאלה ונוספים משתנים להם.

“אינטרקציה משמע תהליך דינמי שבאמצעותו אנשים מתקשרים באמצעות שפה, תוך שילוב אלמנטים מילוליים ולא מילוליים כדי להעביר משמעות”

אם כך, האם המוזיקה חיה? האם הרשת החברתית יוצרת אינטרקציה חברתית?

“פערי פי” כמו הגיח אל עולמנו כדי לסדוק את המוסכמות הללו במעשה קסם ומסתורין, ברווחים של המילה המדוברת, בהברות ננשפות, ומזמין את המאזינה אל מקורות המוזיקה והשפה, אל מרחבים בהם המוזיקה והשפה חיות, פועמות ודינמיות.

בדרכים מכושפות, נשכחות, מסתוריות אל מרחבים קדומים של התאספות אנושית על סף חייתית – ליילל, לזעוק וללחוש, לנשוף ולהתנשף, לרקוע ברגליים ולמחוא בידיים, להיות מוזיקה שהיא כעין תפילה.

“אמור אהבה החזירי לי את כנפיי,

שאי אותי, שאי אותי קרוב.

היה אדיב ללבך הישן,

קח אותו החוצה, הנח לו לנשום

התעורר לרגע זה לא חייב להיות לתמיד, ממש עכשיו”

(מתוך “אמור אהבה”)

פערי פה מבקש, מושך ודורש ברכות נחושה לקחת את המאזינים מחוץ לגבולות ולגדרות המילים מוזיקה, שיר, אלבום, בית, פזמון. הוא חקירה כנה ואמיצה שמפנה את המאזין לעולמו הפנימי, לתחושות הגוף, למרווחים בין תחושות וחוויות מוכרות – המרחב הפחות מוכר, בו אנחנו פחות נוטים לבקר ולשהות.

“כמו המים שזורמים אל מקורם

שיודעים את התנועה

שנכנעים למשיכה

שמשקפים את האמת

שמכילים את הצורות”

(מתוך “כמו המים”)

מתעורר זיכרון עמום, קדום, תפילה, איחול להשתנות והשקפה חדשה שבה אדמה היא אדמה, צליל הוא צליל, תחושה היא תחושה.

“תן את הכוח

לאהוב באמת.

זה שיר תודה לכל מה שהיה,

כל מה שהיה עד עכשיו

לכל מה שיהיה, שיעבור”

(מתוך “פערי פה”)

ליה עמית היא פסיכותרפיסטית, עובדת דרך אלתור, סומטיקה, מסעות פסיכדליים ועבודה אינטגרטיבית. מחברת בין עולמות. חיה ויוצרת בירושלים. האלבום פערי פי הוא אלבום הבכורה שלה, בהפקת פיי שפירו הנהדרת. בהשתתפות דודי שאול (גיטרה), עוז יחיאלי (גיטרה בס) ולירון מיוחס (פרקשן)

תמיכה בתקשורת בריאה

תמיכה חודשית בכל סכום תאפשר לנו להמשיך לייצר עבורך תוכן איכותי, אחראי, אמין ויצירתי

כתבות שאולי יעניינו אותך

האיש שהחליט לאתחל את העולם

ניב עמיר נסע לאוסטרליה אחרי הצבא, נשא שם אישה, הפך לאבא ואיש עסקים מצליח ונינוח, עד שיום אחד הכה בו רעיון: הוא חייב לעזוב הכל ולארגן בישראל כנס התעוררות בינלאומי ענק. וזה הצליח מעל למשוער, למעט פרט אחד קטן – שנייה אחרי שהוא נחת כאן פרצה הקורונה והכל בוטל. אבל את התנופה שלו כבר היה מאוחר לעצור, וכך קם ארגון "ביחד", שבונה מהיסוד תשתיות קהילתיות של חינוך, בריאות כלכלה ועסקים. הם מקימים גם ישוב חדש בדרום, ומטבע קהילתי דיגיטלי

ניב עמיר נסע לאוסטרליה אחרי הצבא, נשא שם אישה, הפך לאבא ואיש עסקים מצליח ונינוח, עד שיום אחד הכה בו רעיון: הוא חייב לעזוב הכל ולארגן בישראל כנס התעוררות בינלאומי ענק. כך קם ארגון “ביחד”, שבונה מהיסוד תשתיות קהילתיות של חינוך, בריאות כלכלה ועסקים

עת השתחררתי הרופאים לא המליצו לי דבר

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של "דיאלוג פתוח ישראל", ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של “דיאלוג פתוח ישראל”, ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

המכשפות חוזרות, תודה לאלה

בעת האחרונה אמא אדמה רעדה. אירועים חשוכים נגד נשים התרחשו במקביל בארץ ובעולם. צירוף המילים "טומאה נשית" הושמע ונכתב. למרבה הזוועה, נשים ישראליות - ערביות ויהודיות - נרצחו ומוסיפות להירצח בקצב בלתי נתפס. אבל לצד אלה, תנועה נוספת מורגשת והיא, למרבה השמחה, בכיוון מנוגד: נשים רבות בארץ ובעולם דווקא מתחברות לכוחות הקדומים ה"מכשפיים" שלהן והן מתהלכות ופועלות בינינו כיום

נשים רבות בארץ ובעולם דווקא בתקופה הזו מתחברות לכוחות הקדומים ה”מכשפיים” שלהן והן מתהלכות ופועלות בינינו כיום

אביב העב”מים

בשנים האחרונות ידיעות על חוצנים עברו מבלוגים של תמהונים לכותרות בניו יורק טיימס ולהודעות רשמיות של הפנטגון, אבל האדמה לא רועדת והאנושות לא מחשבת מסלול מחדש. האם הרנסנס החייזרי הוא מניפולציה של תעשיות הנשק? פסיכוזה המונית? שיגרנו את הספקן הכי גדול שלנו, מני אביב, לעקוב אחר אבק הכוכבים, והוא חזר מגרד בפדחתו. וזה המון

בשנים האחרונות ידיעות על חוצנים עברו מבלוגים של תמהונים לכותרות בניו יורק טיימס ולהודעות רשמיות של הפנטגון, אבל האדמה לא רועדת והאנושות לא מחשבת מסלול מחדש. האם הרנסנס החייזרי הוא מניפולציה של תעשיות הנשק? פסיכוזה המונית? שיגרנו את הספקן הכי גדול שלנו, מני אביב, לעקוב אחר אבק הכוכבים, והוא חזר מגרד בפדחתו. וזה המון

למי קראת סופגניה

נפגשתי לשיחה עם גל נתן, השרה החדשה לשוויון מגדרי לפני שנת הצהרים שלה. בין היתר דיברנו על אמצעי מניעה לגברים, הזהות המגדרית של אלוהים והנציגות הדלה של נשים בפסטיבל התמר. האם השרה החדשה הולכת באמת לחולל שינוי בחייהן של נשים בישראל? היא בהחלט מקווה שכן, כי מבחינתה לא תהיה קדנציה נוספת

נפגשתי לשיחה עם גל נתן, השרה החדשה לשוויון מגדרי לפני שנת הצהרים שלה. בין היתר דיברנו על אמצעי מניעה לגברים, הזהות המגדרית של אלוהים והנציגות הדלה של נשים בפסטיבל התמר. האם השרה החדשה הולכת באמת לחולל שינוי בחייהן של נשים בישראל? היא בהחלט מקווה שכן, כי מבחינתה לא תהיה קדנציה נוספת

תרופת סבתא

אחרי שהפציעה גם בשמי הרייטינג של הטלוויזיה, הדמות הקומית של גברת רביע הפכה לתופעה סנסנציונית וחוצת ז'אנרים כשהיא מעבירה טיפולים זוגיים מהפכניים על הבמה, מול אולמות מלאים. נועם אנקר הזמינה למיטת הטיפולים את דניאל קישינובסקי, השחקן שמאחורי הדמות, ולמדה על מערכת היחסים העדינה שבין הסבתא זפטא לבין הנער שכמעט איבד את רגליו

אחרי שהפציעה גם בשמי הרייטינג של הטלוויזיה, הדמות הקומית של גברת רביע הפכה לתופעה סנסנציונית וחוצת ז’אנרים כשהיא מעבירה טיפולים זוגיים מהפכניים על הבמה, מול אולמות מלאים. נועם אנקר הזמינה למיטת הטיפולים את דניאל קישינובסקי, השחקן שמאחורי הדמות

גנבו לי את האור

יא אללה, איזה דיכאון, נכון? בבת אחת כאילו מישהו לחץ על המתג ובשבוע שעבר, במהלומה אחת, נעשה פה חשוך יותר. ואין ממש מקום לאופטימיות, הניסיון מלמד שזה הולך להחמיר מיום ליום. תקופה חשוכה לפנינו, בזה אין ספק.
גם הקטע הזה של הבחירות קצת מבאס, וגם העננה שמרחפת מעל לעיתון אחד שאני ממש אוהב, אבל כמובן שאני לא מדבר על זה. כי כל אלה הם זבובים טורדניים ביחס לדבר שהכי מדכא אותי בימים האלה: המעבר לשעון חורף.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ב ללא רקע

הצטרפו לרשימת התפוצה של בראשית

קבלו עדכונים על כתבות חדשות, תחקירים מרתקים וסיפורים מרגשים 

[login_fail_messaging]