באר התקווה הטובה

פרשת וַיֵּרָא

האם נוכל לדרוש תקווה בפרשת וַיֵּרָא? הרי מלכתחילה זה נשמע כמו אוקסימורון, ניגוד פנימי. תקווה היא רגש חיובי שקט ובוטח שמעורר תחושת חיבור ומסוגלות. יראה היא רגש עז, מהלך על תהום הפחד, חושף את קַטְנוּת האדם חסר האונים אל מול הגורל. פרשת וַיֵּרָא רצופה ברגעים של יראה גולמית. חרדות קיומיות שזורות בתוך שרשרת אירועי הסאגה המשפחתית המתוארת בה. גיבוריה – שהצמיחו את הקונסטלציה המשפחתית הסבוכה שהביאה את כולנו, בני ובנות עמי הארץ הזאת, עד הלום – היו הורים יראים והיראה, מסתבר, היא מדריכת הורים גרועה למדי. 

שרה מגיבה בצחוק מבוהל וביראה לבשורה האלוהית על הריון הַזִּקְנָה המוזר הצפוי לה (בראשית י”ח:יג). יראתה של שרה מולידה את חרדת האיום הדמוגרפי, הפחד שאין בארץ הזאת מספיק ליוצאי כל הרחמים – “כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן־הָאָמָה הַזֹּאת עִם־בְּנִי עִם־יִצְחָק׃” (כ”א:י). שרה היראה מנשלת את הגר רעותה ואת ישמעאל אחיו של בנה ממחייתם, ומכריזה על מלחמת ירושה שמלווה אותנו עד ימינו. אחריה מגיע לוט, עוד הורה ירא, פליט סדום ועמורה, אלמן הלום גופרית. הוא נמנע מלבטוח שוב באנשים, “כִּי יָרֵא לָשֶׁבֶת בְּצוֹעַר וַיֵּשֶׁב בַּמְּעָרָה הוּא וּשְׁתֵּי בְנֹתָיו׃” (י”ט:ל). מתוך יראה הוא גוזר על עצמו ועל בנותיו בידוד, שמעוות את תפיסת עולמן ומביאן למוצא נואש ואיום של גילוי עריות… 



תוכן בלעדי למנויי בראשית
לצפייה התחברו או הצטרפו (שבוע ראשון מתנה!)

לא משנה אם תפתחו היום את ערוץ 13,14, Y-net, וואלה או מאקו, סביר להניח שתמצאו את אותו תמהיל ידיעות שנע על הספקטרום בין תחזיות אפוקליפטיות, פרסומות וקליקבייטים.

מה זה עושה לתודעה שלנו? איך זה משפיע עלינו שכולם מתבוננים על העולם דרך אותו פילטר שחור, מתועש וחסר חיים? איך זה משפיע על התודעה שלך?

טים קוק מנכ”ל אפל אמר פעם “אם אתה לא משלם על מוצר, כנראה שהמוצר זה אתה”. בבראשית אנחנו מציעים לך להפסיק להיות המוצר של מהנדסי התודעה והתקשורת. אנחנו מזמינים אותך להחזיק בכיס עוד זוג משקפיים, כזה שאפשר להתבונן דרכו כשהכל נראה שחור ולראות שיש גם זווית אחרת, שממנה רואים צבעים ואהבה ואור, ולדעת שבזכותך קיים אמצעי תקשורת אחד שלעולם לא ימכור את הנשמה.

לוגו

כתבות שאולי יעניינו אותך

עת השתחררתי הרופאים לא המליצו לי דבר

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של "דיאלוג פתוח ישראל", ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של “דיאלוג פתוח ישראל”, ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

להאיר לתוכנו בפנס של תקווה

שתי מורות גדולות יכולות להעניק לנו בימים אלה מתנה שלא תסולא בפז: קבלה מלאה של הפגיעוּת שלנו, ובזכותה - תקווה, לא כרגש הפכפך אלא כאסטרטגיה קוגניטיבית

שתי מורות גדולות יכולות להעניק לנו בימים אלה מתנה שלא תסולא בפז: קבלה מלאה של הפגיעוּת שלנו, ובזכותה – תקווה, לא כרגש הפכפך אלא כאסטרטגיה קוגניטיבית

חזון הצמות היבשות

גרטה תונברג הנערה היא כנראה אדם טוב וישר דרך, אבל אותה כמעט איש אינו מכיר. גרטה תונברג האייקון, לעומת זאת, היא דוגמה לאופן הנבזי שבו האוליגרכיה התאגידית משתמשת בתום ליבנו כדי להמשיך לזהם ולנצל את הפלנטה ללא הפרעה

גרטה תונברג הנערה היא כנראה אדם טוב וישר דרך, אבל אותה כמעט איש אינו מכיר. גרטה תונברג האייקון, לעומת זאת, היא דוגמה לאופן הנבזי שבו האוליגרכיה התאגידית משתמשת בתום ליבנו כדי להמשיך לזהם ולנצל את הפלנטה ללא הפרעה

הפחֵד ומשול

כשאנחנו חווים פחד קיומי אנחנו נסוגים אל מוח הלטאה הקדום ומאבדים את היכולת לחשוב באופן רציונלי. כך הפכה ההפחדה לכלי בסיסי בידי שליטים

כשאנחנו חווים פחד קיומי אנחנו נסוגים אל מוח הלטאה הקדום ומאבדים את היכולת לחשוב באופן רציונלי. כך הפכה ההפחדה לכלי בסיסי בידי שליטים

אם בכוהנים נפלה שלהבת

״הרגע שֶׁאַחֲרֵי” הוא הגיבור של פרשת השבוע. היא נפתחת במלים ” וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי … ” (ויקרא ט’ א), היום השמיני הוא הרגע שאחרי שבעת ימי המילואים. תקופת החניכה של אהרון ובניו הסתיימה, בא הרגע לעבור את הסף אל העשייה עצמה, אל הכהונה. בעברית בת זמננו (לפי אתר האקדמיה ללשון העברית) למילה כהונה יש שתי הגדרות מילוניות שונות. 

גהנום ושמו אחדות

פרשת השבוע - פרשת נח

אני נפרדת בעצב מסוים משנת השמיטה שהתמסרתי לה בשנת תשפ”ב. זו היתה שנה שבה הרפיתי מתוכניות, נתתי למה שצומח מעצמו להזין אותי, בלי לחרוש תלמים חדשים. עשיתי זאת בהודיה ומודעות לפריווילגיה שאפשרה לי את השמיטה – זוגיות מפרנסת ובטוחה, משפחה תומכת ובריאה. מתחת למטאפורות השמיטה שמתייחסת לתנובת היצירה והעשייה המקצועית שלי,

דברי עכשיו סבתא, אני שומעת

על השתקה מינית-נשית בעולם שבו נשים עדיין עוטות רעלות, ל-בנים עדיין חותכים עורלות, ונשים ננזפות על הבעת גבולות המגע שלהן מול נשיאי מדינות

על השתקה מינית-נשית בעולם שבו נשים עדיין עוטות רעלות, ל-בנים עדיין חותכים עורלות, ונשים ננזפות על הבעת גבולות המגע שלהן מול נשיאי מדינות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. שליש מהאוכל בעולם נזרק ואני לא מדבר על משאבי המים שנשפכים לים. זה טוען האדמה שלי והשני טוען האדמה שלי , והאדמה צוחקת לעצמה : טיפשים שלי אתם, מהאדמה באת ואל האדמה תשוב

ב ללא רקע

הצטרפו לרשימת התפוצה של בראשית

קבלו עדכונים על כתבות חדשות, תחקירים מרתקים וסיפורים מרגשים 

[login_fail_messaging]