הניתוח הצליח, מצב החולה לא מעניין

חברת נוירלינק של אילון מאסק הודיעה בתחילת השנה על השתלת שבב מוחי, והנה עכשיו מתברר שכל מיני חוטים השתחררו שם. אפשר היה להתחכם פה עם מטאפורה לחוטים במוחו של מאסק, אבל הוא לגמרי לא היחיד במרוץ לבריאת הסייבורג הראשון

לפני כארבעה חודשים הכריז אילון מאסק בגאווה (מאסק? גאווה?) על הצלחה בהשתלה של שבב מחשב במוח אדם, לראשונה בתולדות האנושות. כי זאת יש לדעת – לצד מרוץ טילי-החלל הזקורים בין מיליארדרים בעולם, קורץ עוד גביע קדוש – מי יהיה הראשון שיבטל סופית את ההפרדה המיושנת בין אדם למכונה, ויגיע לרגע שיזכה לכינוי “סינגולריטי”, שבו לא נוכל עוד לקבוע היכן נגמר האדם ומתחיל המחשב. בין השאר, אחת המתחרות המרכזיות על התואר שייכת לתאגיד העל Blackrock, הידוע בדאגתו הכנה לנכים כמעט כפי שהוא ידוע בשליטתו על כמעט כל חברות הנשק, המדיה, הכספים והסייבר בעולם.

חברת שבבי המוח של מאסק, נוירלינק, הוערכה לאחרונה ב-3.5 מיליארד דולר. לדבריו, המוצר המסחרי הראשון שלה ייקרא “טלפתיה” והוא יאפשר “שליטה בסלולרי או במחשב, ובאמצעותם כמעט בכל מכשיר אחר, באמצעות חשיבה בלבד”. הייעוד של נוירלינק, לפי אתר החברה, הוא “ליצור ממשק מוחי כוללני שישיב את האוטונומיה לאנשים עם צרכים רפואיים, שכיום אין להם מענה, ובכך לפתח פוטנציאל אנושי חדש”.

זה נשמע מקסים, עד שנזכרים שתקשורת רשת היא עניין דו-צדדי; מי ישלוט על מי? מה ימנע וירוסים ופריצות בשבב? ומה יקרה כששלטון כלשהו יחליט להעניש, להגביל או לעקוב אחר אזרחים סוררים באמצעות שיגור שורת קוד? כמה “אוטונומיה” נקבל אז בחיינו וכמה תישלל מאיתנו? למי יהיה כסף לקבוע לאן הטכנולוגיה הזאת תלך – לאזרחים או לתאגידים וממשלות?

לפני כשנתיים פרסמה החברה סרטון שבו נראים שני קופים משחקים פונג, משחק מחשב עתיק ובסיסי, רק דרך שבבי המוח שלהם. לא ידוע מה מצבם היום, כפי שלא ידוע מה ההשפעות ארוכות הטווח של השתלת שבב בגודל 2.4 ס”מ בגולגולת, שמשדר וקולט פולסים חשמליים.

מאסק מיהר להכריז, כי נראה שהשבב אכן משדר וקולט אותות חשמליים והנסיין “מתאושש כהלכה”, והנה יצאה לפני שבועיים הודעה מטעם נוירלינק: “חלק מהחוטים במוח של מושתל השבב שלנו התנתקו”. ההודעה לא פירטה מה פירוש “חלק” – שניים-שלושה? 50 אחוז? יותר? אבל כן כללה דברי הרגעה; אם במקרה דאגתם אפשר לחזור לנשום, החברה “הצליחה להתגבר על בעיית אובדן המידע הודות לאלגוריתם שלה”. לעומת זאת נוירלינק לא התעכבה על פרטים תפלים כמו מה מצבו של הנסיין, האם נשקפה או נשקפת סכנה לחייו, האם הוא שוב נותח כדי לחבר מחדש את החוטים הסוררים, ומה זה אומר מבחינת בטיחות לטווח רחוק.

אפשר לטעון שאין יותר מקומץ אנשים בעולם כולו, שיסכימו להחדיר בניתוח שבב מחשב לתוך הגולגולת. אבל פעם היינו אומרים אותו הדבר על חיסונים נגד קורונה – טכנולוגיה מהפכנית שמתערבת ב-DNA של האדם ומשנה אותו – וראינו איך מערכת גלובלית של הון-שלטון-מדיה יכולה לגרום לאנשים לעמוד בתור, ולהודות בהתרגשות על מתנת המדע למין האנושי.

כתבות שאולי יעניינו אותך

עת השתחררתי הרופאים לא המליצו לי דבר

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של "דיאלוג פתוח ישראל", ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של “דיאלוג פתוח ישראל”, ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[login_fail_messaging]