את הכתבה הזאת לא תוכלו לשתף

הרשתות החברתיות וענקיות האינטרנט מאפשרות לנו לכתוב ולשאול כל מה שעולה על דעתנו. אבל אם המחשבות שלנו יחרגו מהקו המוכתב, נהפוך לבלתי–נראים

בספרו של ג’ורג’ אורוול, 1984, הממשלה מקימה את מיניסטריון האמת, וכל אזרח שאפילו חושב מחשבות שחורגות מתפיסת הממסד נענש בצורה חמורה ועובר חינוך מחדש. זה אולי נשמע תסריט בלהות דמיוני, אבל יש מי שרואים בו תוכנית עבודה.

באפריל האחרון, כפי שפרסמנו כאן, הקים ממשל הנשיא ג’ו ביידן משרד מיוחד לטיפול בדיסאינפורמציה, שקיבל ברשתות החברתיות את הכינוי “מיניסטריון האמת” בפראפרזה לספרו של אורוול. למרבה השמחה, לאחר שכל הרשתות החברתיות בארה”ב התפוצצו סביב הפרשה, הוחלט “להקפיא” את פעילות המשרד שלושה שבועות בלבד לאחר הקמתו. ארה”ב, כך מסתבר, אינה בשלה עדיין למהלך כה קיצוני לפגיעה ישירה בחופש הביטוי.

אבל זו כבר עובדה ידועה שמזה שנים, ובמיוחד בתקופת הקורונה, ברשתות החברתיות פועלים ביתר שאת להשלטת סדר במחשבות הגולשים. במחקר שביצעה פייסבוק בשנת 2021 עלה ש–12 חשבונות היו המקור ל–65% מהתכנים של מתנגדי כפיית החיסונים ברשת. התנגדות למדיניות החיסונים הפוכה לגישתה של פייסבוק, ולכן החלה הרשת לפסול תכנים של גופים ואנשים כמו רוברט קנדי ג’וניור, ג’וסף מרקולה, בולינג’ר, שרי טנפני, ריזה איסלאם, ועוד. גם בפלטפורמות אחרות, חשבונות הטוויטר של רוברט מלון ושל ארגון פנדה הדרום אפריקאי הוסרו מהרשת.

השבוע שיתפתי בפייסבוק את אחת הכתבות שלי בעיתון בראשית. להפתעתי הפוסט קיבל מספר מועט של לייקים – פחות מ– 50 לייקים. פוסטים אחרים שלי, ללא שיתוף של בראשית, מניבים בקלות כמות גדולה פי כמה וכמה של לייקים ותגובות. אבל ברגע שהאלגוריתם של פייסבוק זיהה את התיוג, הוא מיד הקטין את החשיפה, כלומר אנשים כמעט לא ראו את הפוסט בפיד שלהם, למעט מי שנכנסו לדף שלי באופן אקטיבי

אבל לא רק את קולות האופוזיציה המרכזיים משתיקה הרשת, אלא גם כל פוסט וציוץ שחורגים מהנרטיב המוסכם.
השבוע שיתפתי בפייסבוק את אחת הכתבות שלי בעיתון בראשית. להפתעתי הפוסט קיבל מספר מועט של לייקים – פחות מ–50 לייקים. פוסטים אחרים שלי, ללא שיתוף של בראשית, מניבים בקלות כמות גדולה פי כמה וכמה של לייקים ותגובות. לחשבון הפייסבוק שלי יש אלפי עוקבים, ואני מפרסם לפחות פעם ביום פוסט על משהו שמעניין אותי. ככל שאני מצליח לראות, ההבדל בין הפוסט הזה לפוסטים אחרים היה אך ורק התיוג של חשבון הפייסבוק של עיתון בראשית. ברגע שהאלגוריתם של פייסבוק זיהה את התיוג, הוא מיד הקטין את החשיפה – כלומר אנשים כמעט לא ראו את הפוסט בפיד שלהם, למעט מי שנכנסו לדף שלי באופן אקטיבי.

זה מידע מבהיל. למעשה, פייסבוק החליטה להוריד את החשיפה של עיתון בראשית, ובכך גם את החשיפה לדף שלי, בגלל “פשעי” – התיוג של העיתון. למה שהיא תעשה דבר כזה? האלגוריתם של פייסבוק מבצע ניתוח פרופיל של החשבונות. כל פעולה, תגובה, פוסט או סטורי מדורגים ומקוטלגים על ידי האלגוריתם. ברגע שחשבון מסוים מזוהה עם תנועה אקטיביסטית כלשהי, האלגוריתם בודק האם פייסבוק תומך באותו צד של אקטיביזם או שהוא מתנגד לו.

עיתון בראשית, וגם אני, מפרסמים טקסטים כנגד מדיניות הקורונה של מדינת ישראל וכן של ארגון הבריאות העולמי. אנחנו גם מביעים התנגדות לפגיעה בפרטיות שלנו בחסות הטכנולוגיה, מביעים התנגדות לצעדים הננקטים כנגד הפרט, ואפילו לא אחת יצאנו כנגד פייסבוק עצמה.

לפני כמה חודשים פרסם קלאוס שוואב, היו”ר והאדמו”ר של הפורום הכלכלי העולמי, את ספרו החדש “הנרטיב הגדול”. בספר הוא פורש את משנתו על החשיבות בקביעת סדר היום, תוך שליטה מוחלטת בתקשורת, על מנת למנוע התקוממות של הציבור נגד צעדים חיוניים, לתפיסתו, במלחמה במשבר האקלים ובמגיפות שבדרך

האלגוריתם של פייסבוק “יודע” את כל זה ולכן הוא החליט להגביל את החשיפה שלנו למיליוני המשתמשים. בכך הוא יוצר סוג של גטו דיגיטלי. רק תומכי המאבק שלנו ייחשפו לתכנים שלנו, יגיבו, יתנו לייק, (וכך גם ייחשפו לפרסומות של פייסבוק, כי לכסף אין ריח). על ידי כך נוצרת מין תיבת תהודה סגורה, מי שמחוץ לטווח לא ייחשף. ה”נזק” שנוכל לגרום על ידי איתגור הנרטיב שפייסבוק תומך בו יהיה מינימלי. לעומת זאת, ברגע שנפרסם את דעותינו כתגובות לפוסטים מהנרטיב המתחרה ישעטו לעברנו בודקי העובדות של פייסבוק, התוכן שלנו יוסר, ואנחנו נושעה או ניחסם מהפלטפורמה מסיבות שונות. לדוגמה, פרסום מחקר מדעי לגיטימי בדבר בטיחות החיסון עלול לעלות בהשעיה כשהתירוץ יהיה “פרסום מידע רפואי כוזב”. התבטאות כנגד פוסט אחר עשויה לעלות בהשעיה כשהתירוץ יהיה “שימוש בלשון לא נקייה” או “הטרדה”. מובן שהתבטאויות דומות מידיהם של אנשי המיינסטרים, כפי שהם מוגדרים על ידי האלגוריתם, לא יגררו השעיות דומות.

השיטה הזאת היא הדרך של פייסבוק ל”מלחמה בדיסאינפורמציה”. לאחר אירועי קיימברידג’ אנליטיקס הידועים לשמצה, שבהם פייסבוק נחשפה במערומיה כשהעבירה מידע על משתמשים לחברה חיצונית (שעשתה שימוש בנתונים כדי להטות את דעת הקהל באופן בלתי הולם וסייעה לטראמפ לנצח את הבחירות לנשיאות), נושא השימוש בסושיאל–מדיה עלה לדיון בקונגרס האמריקני. מארק צוקרברג בכבודו ובעצמו נקרא להעיד תוך שהוא מותקף קשות על ידי אנשי המפלגה הדמוקרטית. זו היתה נקודת מפנה בהיסטוריה של האינטרנט. בעקבותיה פייסבוק וגוגל חברו לאו”ם, לארגון הבריאות העולמי ולפורום הכלכלי העולמי, והחליטו להיות ב”צד המנצח”. כדי שהם בעצמם חלילה לא יוגדרו כמחוללי דיסאינפורמציה, הם החליטו למסד אכיפה של דיסאינפורמציה ממסדית בפלטפורמה שלהם.

לפני כמה חודשים פרסם קלאוס שוואב, היו”ר והאדמו”ר של הפורום הכלכלי העולמי, את ספרו החדש “הנרטיב הגדול” שבו הוא פורש את משנתו על החשיבות בקביעת סדר היום, תוך שליטה מוחלטת בתקשורת – על מנת למנוע התקוממות של הציבור נגד צעדים חיוניים, לתפישתו, במלחמה במשבר האקלים ובמגיפות שבדרך.

ביל קלינטון וקלאוס שוואב מבלים בדאבוס

השבוע הודיע האו”ם שהוא מקשיח את תוכנית המלחמה שלו בדיסאינפורמציה בקרב כל הפלטפורמות הדיגיטליות כולל פייסבוק, גוגל וטוויטר. ד”ר מתיאס דזמט, חוקר התנהגות בלגי שיצא נגד מדיניות הקורונה, הסביר שעבור הממסד יש חשיבות מרכזית להשיג שליטה בנרטיב. לדבריו, מצד אחד יש קול חזק, חד וברור ומהצד השני ישנם “רעשים”. הממסד פועל כדי להשתיק את הקולות של הצד השני ולתייג אותם כמפיצי קונספירציות. כך חלקים גדולים מהציבור לוקים בתסמונת של היפנוזת המונים, בעוד הרוב הדומם והמבולבל נמשך לכיוון של אותו קול חד וברור. זאת הסיבה לכך שבכל אולפני הטלוויזיה מספקים את אותו נרטיב על ידי אותם מומחים, וזאת גם הסיבה לכך שהרשתות החברתיות לוקות בתסמונת דומה.

האתר FactCheck.com שכידוע הינו אחד המשמעותיים ביותר, ואליו יפנו גולשים מבולבלים שתוהים מה נכון ומה פייק, ממומן אף הוא על ידי קרן אננברג, שהיא עצמה ממומנת על ידי הקרן של ביל ומלינדה גייטס. כל הדרכים מובילות לרומא. וברור שכל טענה נגד הארגון או האג’נדה שלו תקבל תוצאה שלילית וחד צדדית בבדיקת עובדות. גילוי נאות לעולם אינו מושמע ואינו מתקבל

אבל מי מחליט מה מוגדר כדיסאינפורמציה המנוגדת לנרטיב? הפורום הכלכלי העולמי מקיים כנסים שנתיים שבהם ארגונים שונים כמו הקרן של ביל ומלינדה גייטס, הקרן של הקלינטונים (שהפסידו כאמור לטראמפ באותה פרשיה מפורסמת), הקרן של סורוס, חברות ההשקעה ואנגארד ובלאקרוק, וכל החברות הגדולות במשק מתאמים בינם לבין עצמם את האג’נדה. הנרטיב המרכזי היוצא משם הוא “האיפוס הגדול” (מעבר למנגנון עולמי שינהל את העולם אחרי משבר כלכלי/בריאותי/אקולוגי), אג’נדה 2030 של האו”ם, וכן תכתיבי ארגון הבריאות העולמי וארגון החיסונים שלו GAVI. כל רשתות התקשורת הממסדיות – למעט פוקס ניוז האמריקניתי וסקיי ניוז האוסטרלית – מיישרות קו עם המסר, וכך גם הרשתות החברתיות. זה משתלם להן כלכלית, כי אחרת, כאמור, הן יחטפו סנקציות כבדות. כדי להראות ולהוכיח שהם חלק מהממסד, מקימים בעלי הרשתות החברתיות קרנות פילנתרופיות משל עצמם. לצוקרברג עצמו יש קרן פילנתרופית וכך גם לגוגל, ולאריק שמידט היו”ר שלה לשעבר, וכן הלאה. הקרנות הפילנתרופיות הללו מבצעות השקעות של מיליארדים ברוח אג’נדה 2030.

כדאי להבין עד כמה כמה הרשתות מחוברות לאג’נדה, ולכן הנה כמה דוגמאות: גוגל מימנה מחקרים של EcoHealth Alliance, קרן המחקר שביצעה מחקרים על עטלפים בשיתוף עם המעבדה הווירולוגית בווהאן, שגם ה–NIH של פאוצ’י עזרה לממן. לפני פרוץ הקורונה, כן?
צוקרברג מימן מחקרים של ד”ר ראלף באריק, המדען המבריק של אוניברסיטת צפון קרוליינה, מומחה במחקרי Gain of Function שסייע במחקרים בנגיף הקורונה בווהאן.

פייסבוק וגוגל משתתפות פעילות במשחקי המלחמה של הפורום הכלכלי העולמי, למשל Event 201. זהו אירוע מפורסם שבו חודשים ספורים לפני התפרצות נגיף הקורונה בווהאן תירגלו כל הגופים היערכות להתפרצות קורונה כלל עולמית, לרבות תרגול של אכיפת סגרים באמצעים צבאיים על הציבור.
פייסבוק כבר הודתה שבודקי העובדות שלה אינם נטולי ניגודי עניינים. פייסבוק משלמת לארגוני צד שלישי, שלהם יש אג’נדות משלהם, כדי לבצע את בדיקת העובדות. בודקי העובדות אינם נחשפים בשמם ובמקצועותיהם ולא נדרשים להצהיר על ניגודי העניינים שלהם.

ארגון הבריאות העולמי מפעיל רשת של מלחמה בדיסאינפורמציה בנושאי חיסונים VSN. ארגון “מדעת” הישראלי (שלוחה של מכון דוידסון תחת מכון וייצמן, שמנהל שנים מלחמה ברופאים המתנגדים למדיניות משרד הבריאות בנושא חיסונים), מקבל תקציבי עתק מהארגון כדי להשמיץ ולהסיר תכנים מתחרים לנרטיב.

גם גוגל היא חלק מהמנגנון לעריכת האמת והמידע. מנוע החיפוש שלה מותאם לאג’נדות של האו”ם, וכל חיפוש בנושא שנוי במחלוקת יתעדף כתבות ואתרים התומכים רק בצד אחד של המשוואה. הצד השני יעלה ככתבות Fact Check הסותרות את הצד המרכזי, כך שאף פעם לא יתקבל איזון בתוצאות החיפוש.

לדוגמה, האתר FactCheck.com שכידוע הינו אחד המשמעותיים ביותר, ואליו יפנו גולשים מבולבלים שתוהים מה נכון ומה פייק, ממומן אף הוא על ידי קרן אננברג, שהיא עצמה ממומנת על ידי הקרן של ביל ומלינדה גייטס.

ביל ומלינדה גייטס: כל הדרכים מובילות לרומא

כל הדרכים מובילות לרומא. וברור שכל טענה נגד הארגון או האג’נדה שלו תקבל תוצאה שלילית וחד צדדית בבדיקת עובדות. גילוי נאות לעולם אינו מושמע ואינו מתקבל.

וזה עוד לא הכל; בתקנון השימוש של יוטיוב, פלטפורמת הווידאו המובילה בעולם, הוכנסה במפורש פסקה ולפיה כל טענה המנוגדת לעמדת ארגון הבריאות העולמי מהווה דיסאינפורמציה. חד וחלק כסכין קצבים. בכלל זה כל סרטון המשמיע דעה התומכת בהתנגדות לכפיית חיסוני הקורונה, או המפרטת תופעות לוואי של שימוש בתרופות גנריות כמו איברמקטין או הידרוכלורוקסין, או מעלה התנגדות לשימוש במסיכות ובבדיקות – כל סרטון שכזה מוסר מהפלטפורמה ובעלי הערוץ נחסמים לתקופות ממושכות כולל איומים בהסרת הערוץ. כך הרשת החליטה להסיר לחלוטין את כל התכנים של היוטיובר הנודע אלכס ג’ונס ואת הערוץ הפופולרי שלו InfoWars. וגם כל התכנים של HighWire של דל ביגטרי אינם מורשים לעלות עוד ביוטיוב. וכך בדיוק קרה גם לי אישית בפודקאסט שלי False PosiTV, כאשר יוטיוב הסירה לי סרטונים שעסקו בתופעות הלוואי של השימוש באיברמקטין ואפילו הסירו לי פרק שעסק בנושא אבעבועות הקוף.

ספוטיפיי עלתה לכותרות לאחרונה לאחר ששורה של ידוענים מארצות הברית, ובראשם ניל יאנג וג’וני מיטשל, איימו למשוך את תכניהם מהפלטפורמה במידה שזו לא תסיר את הערוץ הגדול ביותר של הפודקאסטר הנודע ג’ו רוגן. רוגן נוהג להתייחס רבות לנושא הקורונה וגם הרבה לקלל בשידור. ההסכם של רוגן וספוטיפיי ככל הנראה עומד על מיליוני דולרים, ולמעט כ–70 פרקים ישנים, ספוטיפיי סירבה לדרישה גם במחיר שאותם אמנים יסירו עצמם מהפלטפורמה. עם זאת, לאחרונה הודיעה החברה על הקמת צוות היגוי שינסח “המלצות בטיחות”, וגם על כוונתה לצרף לינק למידע ממסדי על קורונה בצמוד לפרקיו של רוגן.

אבל אין ספק שמקרה החסימה הגדול ביותר בהיסטוריה עד כה הוא הסרת חשבונו של נשיא ארה”ב לשעבר דונאלד טראמפ מטוויטר. זה קרה מיד לאחר אירועי ה–6 בינואר שבהם פרץ המון לגבעת הקפיטול וטען למירמה בבחירות שגרמה להפסדו של טראמפ מול ביידן. טוויטר עומדת היום במרכז העניינים. כפי שכבר פרסמנו כאן האיש העשיר בעולם, אילון מאסק מנכ”ל טסלה הידוע בציוציו הייחודיים, קיבל את הסכמת בעלי המניות לרכוש את טוויטר ביותר מ-44 מיליארד דולר. המניע, לטענתו, הוא לאפשר את חופש הביטוי בפלטפורמה. אבל שמועות גורסות שהוא מתכוון להחזיר את חשבונו של הנשיא לשעבר טראמפ לפלטפורמה, לאחר שהאחרון נכשל בהקמת רשת חברתית מתחרה. עד היום עסקת הרכישה לא הושלמה לאחר שמאסק טען שטוויטר לא מצליחה לספק הוכחות שרק פחות מ–5% מחשבונותיה הם בוטים בתשלום ולא אנשים אמיתיים. השימוש בבוטים הוא אחד הכלים המשמעותיים ביותר של גורמים פוליטיים ומסחריים כדי לקדם את האג’נדה שלהם ואלה, כידוע, לא בוחלים בשום אמצעי.

האינטרנט עובר שינויים דרסטיים. ארכיטקטורת הרשת הפתוחה תשתנה בקרוב ל–Web 3.0, האנונימיות שלנו ברשת תיעלם, וכל הפעילות שלנו תהיה תחת מעקב ורגולציה. לפי התהליכים הנוכחיים נראה שההגדרות של מה מותר ומה אסור לפרסם ברשת יהיו בידי גורמים גלובליסטים והיכולת שלנו להתבטא בחופשיות תוגבל אף יותר. אנחנו ניאלץ לשאת בתוצאות אם נפרסם דעות לא פופולריות שמנוגדות לאינטרסים של הממסד הגלובלי. בהעדר דיון ציבורי מעמיק וחשיפת הנושא לתודעת הציבור, יהיה קשה למנוע את העתיד האורווליאני המדכא, המתקרב אלינו בצעדי ענק.


אהבתם את הכתבה? הצטרפו לבראשית וביחד נחזיר את השפיות והאמת למיינסטרים (חודש ניסיון מתנה!)

מה זה עיתון בראשית?
עיתון בראשית קם בתחילת שנת 2022 במטרה ליצור תקשורת ששמה את האדם הקטן במרכז התמונה. העיתון אסף תחתיו חבורה של אנשי תקשורת שהתייאשו מאמצעי התקשורת הקיימים אחרי שהבינו שהם אינם קיימים בשביל לשרת אותנו, אלא את בעלי הכסף וההשפעה. לעיתון אין משקיעים גדולים או מפרסמים שאומרים לו מה להגיד (ומה לא) והוא נתמך לחלוטין על הקוראים והתומכים שלו.

כתבות שאולי יעניינו אותך

המורד מקמלוט

אחרי שדיווחנו כאן על ריצתו לנשיאות של רון דסנטיס מטעם המפלגה הרפובליקנית, מפציע בובי קנדי ג'וניור בתור הקלף הפרוע של הדמוקרטים. האם המירוץ הבא לנשיאות ארה"ב יתקיים בין שני מתנגדי גלובליזם, או שגם הפעם מדובר בשועל בתחפושת אפרוח?

אחרי שדיווחנו כאן על ריצתו לנשיאות של רון דסנטיס מטעם המפלגה הרפובליקנית, מפציע בובי קנדי ג’וניור בתור הקלף הפרוע של הדמוקרטים. האם המירוץ הבא לנשיאות ארה”ב יתקיים בין שני מתנגדי גלובליזם, או שגם הפעם מדובר בשועל בתחפושת אפרוח?

עת השתחררתי הרופאים לא המליצו לי דבר

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של "דיאלוג פתוח ישראל", ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של “דיאלוג פתוח ישראל”, ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[login_fail_messaging]