למי קראת סופגניה

נפגשתי לשיחה עם גל נתן, השרה החדשה לשוויון מגדרי לפני שנת הצהרים שלה. בין היתר דיברנו על אמצעי מניעה לגברים, הזהות המגדרית של אלוהים והנציגות הדלה של נשים בפסטיבל התמר. האם השרה החדשה הולכת באמת לחולל שינוי בחייהן של נשים בישראל? היא בהחלט מקווה שכן, כי מבחינתה לא תהיה קדנציה נוספת

למי קראת סופגניה

כשהגעתי ללשכה של השרה הנכנסת, העוזרת שלה ביקשה שאשב רגע בחוץ ואמתין. מסתבר שהבוקר התחיל בסערה לאחר שחברת “רולדין” יצאה בקמפיין חדש שבו נשים הוצגו כסופגניות. השרה נתן התרגזה כל כך שביקשה חצי שעה של מדיטציה לפני שיתחיל הראיון. “אנחנו לוקחות מאוד ברצינות את עניין הפרסומת הזאת”, אמרה העוזרת. “יש כאלה שחושבים שזה אמנותי. אבל זה מתחיל בפרסומת שאישה היא סופגנייה ונגמר בדברים אחרים”. הנהנתי וחיכיתי בסבלנות שיקראו לי פנימה. לאחר המתנה שלקחה בהחלט יותר מחצי שעה התחיל הריאיון. השרה נראתה נינוחה ושלווה.

ברכות לרגל המינוי החדש, האם חשבת שאי פעם תגיעי למעמד הזה?

“התקווה האמיתית שלי, היא שאף אחת לא תצטרך יותר להגיע למעמד או לתפקיד הזה. אני בטוח לא ארצה להמשיך לעוד קדנציה. בכלל כמה שפחות לעבוד, יותר טוב. אבל אנחנו כבר בסוף שנת 2022 והנה איזה פרסומאי ישב במשרד שלו וחשב שזה רעיון טוב להפוך נשים עירומות לסופגניות”.

מה בעצם כל כך הרגיז אותך בסיפור של הסופגניות?

“השימוש בגוף הנשי בשביל למכור מוצרים הוא דבר שצריך לחלוף מהעולם. זו לא אמנות. זה פועל על התודעה בדרכים מזיקות. פעם אחת זה סופגניות, פעם אחרת זה אישה שמוצצת ליפסטיק כדי למכור קוסמטיקה. די. אחד הדברים הראשונים שאני מתכוונת לעשות זה להסדיר חקיקה בעניין הזה. אם אני אראה עוד אישה אחת הופכת לסופגנייה אני אכניס את הפרסומאי הזה לכלא”.

אני לא בטוחה שזה אפשרי גברתי השרה. אבל מלבד עניין הפרסומות, מה את עוד את מתכננת לעשות בקדנציה שלך?

“אחד המהלכים הראשונים שאני מתכננת הוא הסבת המעונות לנשים מוכות למעונות לגברים מכים. אני מאמינה שנגמרו הזמנים שבהם נשים צריכות לברוח ולהסתתר מגברים אלימים. אני הולכת לגייס תקציבים מאוד גדולים לעניין הזה. למעשה העמדתי את זה כתנאי טרם כניסתי לתפקיד. איזה אבסורד. אם הם אלימים – הם צריכים להיות מורחקים מהחברה. זה הכל. אני לא מבינה איך אף אחד לא חשב על זה לפניי. בואי נחשוב רגע על גן ילדים. אם ילד מרביץ בגן אז מה? נגיד למי שהוא הרביץ לה ללכת להתחבא? לא. נשלח את הילד המרביץ לטיפול, נכון?”.

זה באמת נשמע די הגיוני.

“דבר נוסף שהוא ממש דחוף להרגשתי ובאמת ביקשתי מהעוזרת שלי שתזמן לכאן את שרת הבריאות אחרי שנת הצהרים שלנו. זה כל הסיפור של ההפלות והלידות. רק במדינות ברבריות יש היום חוקים נגד הפלות וחוקים שמגבילים נשים בלידות. מה זה הסיפור הזה? את יודעת שבישראל החוק שמתייחס לנושא ההפלות הוא עדיין תחת מטריית חוק העונשין? אישה צריכה להוכיח שמגיעה לה הפלה. בקדנציה שלי אני הולכת לסדר את זה. הפלות לכולן בלי שאלות ובלי להקשות. וגם לדעתי לא מקדישים מספיק תקציב לחקר אמצעי מניעה לגברים. למה רק נשים צריכות להתעסק בכל עניין המניעה. תזכירי לי את זה כששרת הבריאות תגיע, בסדר?”

אני?

“כן. ובענין הלידות, כל אישה צריכה ללדת כמו שמתאים לה. אנחנו נפסיק להכריח נשים ללדת בבתי חולים. אם אישה רוצה ללדת בבית, או ללדת עם דולפינים – שתלד כמו שטוב לה. אני לא מבינה את כל הממשלות שהיו לפניי. מאיפה עזות המצח הזו להגיד לאישה איך ללדת? שיגידו תודה שיש בכלל עוד נשים שמסכימות ללדת. זה כל כך כואב ללדת”.

כחלק מהקמפיין שלך לפני הבחירות דיברת הרבה על נושא הפערים בשכר בין גברים ונשים ושאת מתכוונת לפעול בנושא. יש לך כבר תוכנית קונקרטית בעניין זה?

“בהחלט. אני חושבת שנשים צריכות לקבל משכורת מהמדינה על כל מה שהן עושות בבית ובכוונתי להנהיג את זה באופן מסודר. רוב הנשים הן אלה שמכינות אוכל, מנקות, מכבסות, מסיעות לחוגים, מדברות עם מורות, נמצאות בקבוצות ווטסאפ המציקות האלה של הגן. כל שעה כזאת של עבודה תהיה מתוגמלת. את חופשות הלידה אני מתכוננת להאריך באופן משמעותי. חופשות לידה והחלמה ארוכות בתשלום המדינה. בנוסף, אני הולכת להנהיג תשלומי פיצויים על כל השנים שהיפלו אותנו הנשים לרעה”.

פיצויים?

“כן. כמו השילומים שמגרמניה ליוצאי השואה. יהיה גוף שיופקד על חישוב הענין הזה. כל מקרה לגופו, כלומר, כל אישה לגופה. כל אחת תקבל פיצויים בגובה המגיע לה על פי האפלייה שהיא הופלתה בשכר במשך שנות העבודה שהיא עבדה”.

רעיון מענין מאוד. עניין נוסף שרציתי לשאול אותך לגביו, את קיבלת המון קולות מקהילת הלהטב”ק. מה את מתכוונת לעשות למען הקהילה עכשיו כשאת שרה?

“המצב בישראל עבור הקהילה הוא בלתי נסבל מכל-כך הרבה בחינות. מבחינתי, נגמרו הימים שבהם מקבלים החלטות על הקהילה מבלי שחברים ממנה נוכחים בכל דיון שרלוונטי אליהם. אני אעביר תקציבים בשביל לפתוח מרכזי טיפול לקהילה הטרנסית. אין שום סיבה שהחברים והחברות האלה יצטרכו לעבוד בכל מיני דברים מזוויעים כדי לממן את הדברים שהם צריכים. וגם העניין עם נישואים חד מיניים. ממחר כל מי שירצו להתחתן, יוכלו להתחתן. אין כל הצדקה לכך שהמדינה תמנע מאנשים מסוימים להתחתן (למרות שאני ממש לא ממליצה גדולה על חתונות). אותו דבר לגבי ענין בנק הזרע. אני אנהיג קבלת זרע בחינם למי שרוצה זרע. מה פתאום זוג נשים צריכות לשלם על זרע? אנחנו צריכים לממן את זה עבורן”.

אני חוזרת רגע ברשותך לנושא קמפיין הסופגניות. זו לא הפעם הראשונה שאת מתבטאת בעניין הפרסומות. מה הסיפור שלך עם הנושא הזה? רבים ביקרו אותך בתקופת הקמפיין ואמרו שאת מתעסקת בשטויות.

“הפרסומות הפכו לטרור. לא פחות מזה. בכל מקום שאת מסתכלת את מקבלת מסרים רעילים שנוגעים לנשים. אומרים שאני מתעסקת בשטויות, אבל אלה לא שטויות. כשקופת חולים בישראל מפרסמת פעולות כירורגיות לא הכרחיות כמו בוטוקס או ניתוחים קוסמטיים אחרים – זה סוג של טרור מבחינתי. כשמשדרים לילדות צעירות שהן לא בסדר כי יש להן שערות, גם זה טרור. התעשייה של הקוסמטיקה מרוויחה מיליארדים ובדרך משדרת לנו מודלים של יופי שמאלצים אותנו למרוט, לחתוך ולצבוע את עצמנו כדי לעמוד בהם ובשביל מה? בשביל מי? למה אני חייבת להוריד שפם או לסדר גבות? זה מאוד כואב להוריד שפם. והפרסומות האלה למוצרי היגיינה עם בגדי הים הלבנים. זה פשוט אלימות”.

הגיעו אליי שמועות שאת מתכננת הפיכה ושואפת להפוך את ישראל לחברה מטריארכלית.

 “שמעת על המוסואו?”

לא. מי הם?

“ממלכת הבנות בסין. הן הבינו שם את הסיפור. שם אין להם בשפה בכלל את המילים – “בעל”, “אבא” או “נישואים”. האימהות הן ראשי השבט והגברים הם העוזרים שלהן. כל השיטה שם שונה. הנשים חיות עם האימהות שלהן והילדים נשארים איתם. הגברים חיים עם המשפחות שלהם ובאים לבקר את הנשים רק בלילה. תמיד חוזרים הביתה לפני שזורחת השמש. אומרים כשלאישה נמאס שם מהמאהב שלה, היא משאירה את החפצים שלו מחוץ לדלת וכך זה נגמר. חוץ מזה היחס שלהם לכלבים הוא מהטובים בעולם. הם מתייחסים לכלבים כמו אל בני אדם”.

אוקיי… אז את באמת מתכננת הפיכה?

“אין תגובה”.

התבטאת בעבר בנושא של רפואה מותאמת לנשים. רבים הרימו גבה בעניין זה. מהי בכלל רפואה מותאמת לנשים?

“הרפואה צמחה בחברה גברית. זו ההיסטוריה שלה. הידע והמחקר הם עדיין מוטים לכיוון הגברים. במשך שנים חקרו בעיות נשיות הרבה פחות ממה שחקרו בעיות רפואיות גבריות. נשים כמעט ולא נכללו עד היום במחקרים על תרופות. לא שאני בעד תרופות, כן? יש לי הילרית מדהימה בטבריה שפותרת לי את כל הבעיות. אבל עדיין. ידעת שאפילו ניסויים בבעלי חיים נעשים בעיקר על חיות ממין זכר? ניסויים בבעלי חיים זה זוועה. אני מתנגדת. אבל אפילו שם עושים אפליה מגדרית. שמעת על הסיפור של מבחני מאמץ לגילוי מחלות לב? מסתבר שהם יעילים יותר כדי לאבחן גברים. כשעשו אותם על נשים פספסו המון מקרים. אלה דברים שיש לטפל בהם. מעכשיו, מי שירצה כסף למחקר – יחוייב לעשות אותו גם על נשים. בנוסף מי שרוצה לחקור תופעה נשית – יקבל כפול כסף. לא צריך להיות גאון כדי לפתור את זה”.

דיברת גם על חוק להעסקה מותאמת לנשים בימי הווסת. יש כאלה שאומרות שאם החוק יעבור יהיה חשש אפילו גדול יותר להעסיק נשים. שמעסיקים לא יעמדו בהוצאות. את עדיין מתכוונת להמשיך עם העניין הזה?

“ברור. ביפן יש חוק כזה כבר משנת 1947. נשים בזמן הווסת יכולות להישאר בבית ולקבל על כך תשלום. ככה זה גם באינדונזיה ובדרום קוריאה. אפילו ענקית הספורט “נייקי” מנהיגה מדיניות כזאת. יש המון נשים שמבזבזות את כל ימי המחלה על ימי הווסת. זה מעמיד אותנו בעמדה לא שוויונית מול העמיתים הגברים שלנו. הנושא הזה הוא מאוד בסיסי מבחינתי. עשו על זה סקרים. על פי דו”ח מ־2017 של האיגוד לאנשי מקצוע בתחום הרבייה, ארגון אמריקאי שלא למטרות רווח, כ- 80% מכלל הנשים חשות בעת הווסת כאבים ותופעות בריאותיות נוספות כגון: הקאות, בעיות במערכת העיכול, מיגרנות, סחרחורות וכאבים עזים בשרירים ועד התעלפויות. 64% סובלות מדימום חזק, ו־43% נאלצות לשנות את שגרת היום שלהן בשל המחזור. אחת מכל 10 נשים חוות התכווצויות חוזרות ונשנות בבטן בתכיפות כה גבוהה עד שהן מתקשות לבצע משימות שגרתיות, כולל ללכת לעבודה. יש מומחה שהתראיין בנושא – ג’ון גילבוד, פרופסור לבריאות של הרבייה מאוניברסיטת לונדון. הוא אמר לאתר “קוורץ”: ‘כאבי מחזור יכולים להיות חריפים כמו התקף לב’. הוא אמר גם ש’גברים אינם מקבלים מחזור ולכן הנושא לא קיבל את המקום המרכזי שמגיע לו בחברה. אני סבור שזה משהו שצריך לטפל בו, כמו בכל בעיה רפואית’. לא נכריח נשים אמביציוזיות שסבבה להן לעבוד בזמן הווסת להישאר בבית. שיילכו לעבודה בכיף. אבל מי שצריכה את זה, אני אייצר עבורה את האופציה”.

מעת לעת עולים לכותרות אירועי תרבות שונים שאין בהם ייצוג שוויוני של נשים. מה דעתך בעניין? האם זה נושא שחשבת להתערב בו?

“ברור. קחי לדוגמה את ‘פסטיבל התמר’ שנערך בחודש אוקטובר האחרון. אם את לא מכירה, זה פסטיבל מוסיקה כזה בים המלח שמתקיים כבר יותר מעשרים שנה. אנחנו בשנת 2022 ורק ארבע זמרות השתתפו מתוך עשרים ואחד אמנים בפסטיבל. בשנה שעברה ב’פסטיבל גיטרה בים האדום’ – שלוש נשים מתוך ארבעים אמנים. וזה לא רק פסטיבלים. נשים פחות מושמעות ברדיו ואין להשוות בין תפקידי המפתח בעולם התרבות שמחזיקים בהם גברים לעומת נשים. אנחנו הולכות לשנות את זה. איזה מסר זה שולח לצעירות שחושבות להיות מוזיקאיות? אנשים חושבים שזה נדנוד להתעסק במספרים האלה. אבל איך הדברים ישתנו אם לא נתעסק בהם? הנה, השבוע הפילהרמונית הציגו את המצטרפים החדשים לתזמורת. חמישה גברים ושתי נשים. את הגברים הם צילמו בפוזות כאלה שמשדרות ביטחון. הם מביטים קדימה למצלמה והנשים? חשופות עור ומחבקות את כלי הנגינה שלהן בפוזות של דוגמניות. אלה הם מסרים שמחלחלים. אז השאלה תהיה מסל התרבות של משלמות המיסים יילך כסף למארגני פסטיבלים וקונצרטים שמדירים נשים? במשמרת שלי לא. אבל הנה, אולי מהאקדמיה תבוא הבשורה. הכנס הבא של ‘האגודה הישראלית לחקר הדתות’ הוציא קול קורא שמזמין חוקרים שעוסקים בביטויים נשיים של האלוהות להציג את המחקר שלהם. יש תקווה. אם אנשים יבינו שאלוהים הוא לא גבר אולי משהו יתחיל לזוז”.

אז אלוהים לא גבר?

“לדעתי הוא ג’נדר פלואיד”.

בשלב זה נקטע הריאיון כי השרה התעייפה. היא הסבירה לי כמה חשוב לנוח במהלך היום, בפרט אחרי פעולה מאמצת, בירכה אותי לשלום ונתנה לי פתק עם המספר של ההילרית מטבריה. היא אמרה שאני נראית לה קצת עייפה.

כתבות שאולי יעניינו אותך

עת השתחררתי הרופאים לא המליצו לי דבר

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של "דיאלוג פתוח ישראל", ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של “דיאלוג פתוח ישראל”, ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. באמת? “אם הם אלימים – הם צריכים להיות מורחקים מהחברה”? ומה קורה אם “הן אלימות” לא פחות?
    אני סבור, גברתי, השרה לשוויון מגדרי, שהידע שלך, בתחום שעליו את אמונה – מנותק לחלוטין מהמציאות.
    הנה מקום טוב להתחיל בו: https://www.sheee.co.il/item/3546040 , כולל הסרטון שבכתבה.
    הנה מקור טוב להעמיק בו: https://kotar.cet.ac.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=102775118#1.0.6.fitwidth .
    אני מצפה מהשרה הנכבדה, להתאים את פעילותה המקצועית, למציאות, המוכחת במקורות שהצגתי לעיל.

[login_fail_messaging]