לא עצים ולא יער

איך זה שדווקא בשעה שמזהירים אותנו מהתחממות גלובלית, ישראל משחררת את הרסן על כריתת עצים? למה בשיא הקיץ מגולחים ענפים והרחובות נחשפים לשמש היוקדת? רק בחודש האחרון ניתן רישיון לכריתת מעל 15 אלף עצים ברחבי הארץ, ורבים נוספים נכרתים ללא רישיון. מה עומד מאחורי התופעה הזו? שחיתות של סחר בעץ? פינוי מכשולים למצלמות האבטחה? הגברה מכוונת של החום כדי להדק את הפיקוח על "טביעת הרגל הפחמנית" של האזרחים? סתם אטימות וניתוק מהטבע? קשה לדעת, אבל בחודשים הקרובים ננסה לחקור כאן את העניין הזה. בינתיים מערכת "בראשית" ביקשה מגולשים בפייסבוק לשלוח לנו תמונות מעדות ראשונה. חלק קטן מהם מוצג בעמודים הבאים

משרד החקלאות אחראי לשמירה על העצים ועל יערות ישראל. לאורך השנים ניתנו סמכויות שונות לרשויות שונות. כבר כמה שנים אני סוכם את רישיונות כריתת העצים בתוך הקו הירוק המפורסמים מעת לעת. בחצי השנה הראשונה של השנה ניתנו 63,763 רישיונות לכריתת עצים, בהשוואה לרישיונות כריתה של 197,152 עצים בשנת 2022. שלוש הערים שניתנה להן כמות הרישיונות הגדולה ביותר בחצי השנה הראשונה של השנה הן תל אביב (אישור לכרות 1836 עצים), ירושלים (1464 עצים) ורמת השרון (1439 עצים). שלוש הערים שניתנו להן אישורי הכריתה הרבים ביותר בשנת 2022 הן ראשון לציון (8641 עצים), תל אביב (5122 עצים) וירושלים (2492 עצים).

אנחנו יכולים לדעת כמה עצים נכרתים הודות לפקודה מיוחדת שהתקינו הבריטים לשמירה על היערות והעצים. פקודה זו מחייבת כריתת עצים בוגרים ועצי זית רק ברישיון, גם בשטחים פרטיים. רישיונות אלו ניתנים אם פקידי היערות שוכנעו בצורך לכרות את העצים. בשנת 2008 תיקן אופיר פינס את הפקודה – תיקון שמשמעותו הקמת יחידת פקידי יערות במשרד החקלאות. בסוף חודש יוני אישרה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת צו העומד לחתימה של שר החקלאות, לפטור מרישיון מינים שונים של עצים, כמו רוב הדקלים וזני שיטה שונים.

תמונות אוויריות של שדות בסמוך ללוד – מצא את ההבדלים:
למעלה – 2020 למטה – 2022

הסיבות לרישיונות הכריתה הן מגוונות. החל מבניית מבנים, סלילת כבישים ונתיבים חדשים, שינויי גינון ומפני שהרשויות כמעט שאינן מטפלות בעצים. בשנת 2022 הוצג מחקר המראה כי פרויקטים של תמ”א 38 גורמים לכריתת עצים בשטחים הפרטיים. לצד זאת, גם תוכניות בנייה בשטחים פתוחים גורמות לכריתת עצים רבה. למשל, תוכנית הבנייה על שטחי תל השומר ברמת גן גרמה לכריתה מסיבית של כמעט 5000 עצים, רובם עצי זית. גם לטובת התחבורה נכרתים עצים רבים. למשל, רק לטובת כביש עוקף לוד ניתנו רישיונות כריתה לכ-1800 עצים בוגרים (שאלף מתוכם מהם כבר נכרתו), כדי לשמור על מספר הנתיבים ובכביש 5 סללו נת”צים שבגללם כרתו עשרות עצים. הסיבה האחרונה לכריתה היא ההזנחה של העצים. לעיתים רחוקות מטפחים את העצים בערים. ההזנחה מתחילה מגיזום לא מקצועי וממשיכה בחוסר טיפול בעצים, שיכול למנוע מחלות ולסייע להתמודד עימן.

לאחרונה קשה לשהות במרחב העירוני בלי לשמוע ברגע את שאון המסורים, וקשה לנסוע בכבישי ישראל בלי לראות עצים כרותים מוטלים בצד הדרך. הקלות הבלתי נסבלת שבה ניתנים רשיונות כריתה לעצים בני עשרות שנים גורמת נזק לדורות, במיוחד במדינה חמה כמו שלנו.

מדיניות היד הקלה על מסורי השרשרת היא ההיפך הגמור ממה שדרוש כאן. או במילותיו של דוד בן גוריון מדיון על חוק גנים לאומיים מדצמבר 1962:

“עץ בן שבעים שנכרת – לא יוכל לבוא במקומו שום מבנה מועיל חדש. אין תמורה לעץ עתיק. המשמיד עץ כזה עוקר שורשי אדם. אין שום בניין או חשמל חשוב יותר מעץ אקליפטוס עבות, שקמה ישנה, חורש אלונים. הם שורשי האדם. בניין תוכל להקים כאן או שם, ולעץ בן מאה אין תמורה. אין זו ונדליות אלא ערעור העתיד. ובאיזו קלות עוקרים אצלנו. תמיד נמצא שעצים מפריעים למישהו או למשהו, לקו הישר של המדרכה או לחוטי החשמל או לאיזו כיכר קטנה שמישהו יזם בדמיונו קצר הכנפיים…”

* שי הרשקו הוא גיאוגרף ופעיל לשמירה על העצים

1. הלנה דודובסקי

4 או 6 אורנים מפוארים. בראש גבעה, רחובות. לצד בית פרטי. נגדעו לטובת בניית בניין קומות. לצד עצי פרי, דקלים. גם הבית השכן זכה לאותו הגורל.

2. דפנה לאורל ניר

6,100 עצי זית בני 120 שנים מועמדים לכריתה כי מישהו חתם על כך, פקיד יערות! 200 מהם כבר נכרתו באישון לילה. אנחנו קבוצה של פעילים שמנסים בכל דרך לעצור את הפשע הזה. אני צילמתי וגם ישנתי שם בסופשבוע אחד

3. דני רוקי

שדרות גולדה מאיר, ירושלים. לדעתי עקב הרחבת הכביש הורידו גינות צמחים ועצים, באזור הר חוצבים בירושלים, שדרות גולדה מאיר. תוך כדי נהיגה צילמתי, היו כ 10 גדמים. צולם החודש בשעות הבוקר. כל ירושלים חפורה בשנים האחרונות. הרכבת, תמ”א, מגדלים ומה לא, קו הרקיע השתנה לחלוטין.

4. אביב בייליס לרנר

זהו עץ פיקוס בן 25 שנה שאני צילמתי בעצמי. הייתי מאוד קשור אליו רגשית והוא נכרת.

5. דורית גורדון

בחצר של השכנים, לפני חודשים ספורים. אזדרכת גבוהה ויפה, עלווה עשירה, פריחה ריחנית באביב, כדורים ירוקים בסתיו. באותו בוקר ראיתי את הכורת על המנוף שלו. שאלתי ואמר שרק מסיר כמה ענפים עליונים שנכנסים למרפסות ולחלונות של הדירות הגבוהות. כשחזרתי, זה מה שראיתי. קצת לפני זה כרתו בחצר סמוכה עץ דקל יפה. תירצו ב”חניה”.

6. ריידו

זה בשפך נחל יבניאל. בעיקרון מה שקרה זה שחברת החשמל ביקשה רישיון כריתה בגלל סיכון לקווי מתח שעוברים באזור, ובלי התראה כרתו הכל.

7. אלה ליאני

צולם במעלות, בכביש הראשי ביציאה מהעיר. מישהי שהתקשרה למוקד העירייה, אמרו לה שזה רק גיזום כי הענפים פוגעים באוטובוסים ובמשאיות גדולות שעוברות על הכביש. זה נראה לי קצת מוזר, כי העצים נמצאים מעבר למדרכה שמפרידה בין הכביש לבין העצים. הענפים היו צריכים להיות ממש ארוכים כדי להגיע לכביש.

ואלה שמות

שנים ארוכות עוברות עד שצומחים כאן 15 אלף עצים בוגרים. כדי לכרות אותם מספיק חודש אחד


החודש פקידי ישראל נתנו 706 רישיונות כריתה ל-15,636 עצים:

8,030 – זית אירופי;

2,268 – ברוש מצוי;

476 – אקליפטוס המקור;

365 – שיטה כחלחלה;

272 – אורן ירושלים;

195 – תמר מצוי;

163 – ברוש גדול-פירות;

148 – אורן קפריסאי;

123 – ושינגטוניה חסונה;

87 – סייגרוס רומנזוף;

82 – אזדרכת מצויה;

73 – אילנתה בלוטית;

72 – מכנף נאה;

69 – צחר כחלחל וחרוב מצוי;

57 – ושינגטוניה חוטית;

54 – פנסית דו-נוצתית;

3,033 – עצים ממינים שונים

כתבות שאולי יעניינו אותך

עת השתחררתי הרופאים לא המליצו לי דבר

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של "דיאלוג פתוח ישראל", ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של “דיאלוג פתוח ישראל”, ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

תסתכלו לנו בעיניים

בשנתיים שמאז תחילת החיסונים עלתה התמותה בישראל באלפי מקרים לשנה. כל אחד מאיתנו מכיר מישהו שנפגע או מת במפתיע בזמן הזה, אבל רופא שיעז לאשר זאת יפוטר ו/או יאבד את רשיונו. אמצעי התקשורת והמדיה החברתית בנו חומת ברזל של שתיקה והשתקה. הנה ארבעה סיפורים שמייצגים אלפי מקרים ומבקשים – אל תסיטו את מבטכם, השקר הזה הורג

בשנתיים שמאז תחילת החיסונים עלתה התמותה בישראל באלפי מקרים לשנה. כל אחד מאיתנו מכיר מישהו שנפגע או מת במפתיע בזמן הזה, אבל רופא שיעז לאשר זאת יפוטר ו/או יאבד את רשיונו. אמצעי התקשורת והמדיה החברתית בנו חומת ברזל של שתיקה והשתקה. הנה ארבעה סיפורים שמייצגים אלפי מקרים ומבקשים – אל תסיטו את מבטכם, השקר הזה הורג

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אתם רוצים לדבר על זה? תיפגשו מול הכנסת עם שלטים ואז גם אולי תגדילו את התפוצה. המצב מצב חרום. גם את מי התהום הם לקחו לנו כי איפשרו הרעלה מכוונת וגם את השטחים הפתוחים הם מצמצמים. רוצים קוראים? תילחמו עבורם

[login_fail_messaging]