לא דובים ולא יער
היום, כשהעולם חרד מפני מלחמת עולם שלישית, קשה להאמין שעד 2016 הרעים היו אל–קעידה, והדוב הרוסי היה פריט נוסטלגי מהאייטיז. אבל כשדליפה מקמפיין הבחירות של הילארי קלינטון חשפה חומר מביך, נרקם ספין שהאשים את הרוסים בפריצה לשרתי המפלגה ובהתערבות מסיבית בבחירות בארה"ב, ומכאן והלאה הכל כבר היסטריה
כמעט שמונה שנים חלפו מאז החלה הפארסה הקרויה רוסיה–גייט (על משקל פרשת ווטרגייט הנודעת), שעיצבה במידה כה משמעותית את החשיבה הפוליטית של ימינו. על אף דעיכתה העגמומית והיעלמותה המביכה מאחורי וילאות ההיסטוריה, צליליה העכורים של עדיין מהדהדים והארס שלה מבעבע עד היום בנפשו של הציבור ברחבי העולם.
נוסע גלקטי, לו היה עוזב את כדור הארץ לפני כעשור ושב אליו כעת, היה משפשף את עיניו בתדהמה לנוכח הגרסה המחודשת של המלחמה הקרה המוצגת על בימות הפוליטיקה ואקרני התקשורת. הוא היה מן הסתם עוקב בתמיהה אחר העלילה העצלה והדמויות השטוחות, מקמט את מצחו לנוכח שפע הדיסאינפורמציה וצוחק במרירות אל מול האפקטים הזולים שנועדו לזרוע בו פחד כרוני. יש להניח שהיה נמלא תחושה מוזרה של דז’ה–וו, ושואל את עצמו איך, לעזאזל, הצליחה האנושות ליפול פעם נוספת למלכודת “העימות הבין–גושי”, שכתמיד, בזמן שהוא מעיב מעלינו בעננים קודרים הוא מיטיב עם האוליגרכיה ועם תאגידיה תאבי הממון.
הרי רק לפני עשר שנים, במהלך אחד העימותים הטלוויזיוניים בין המועמדים לנשיאות ארה”ב, לעג ברק אובמה ליריבו הרפובליקני מיט רומני אחרי שהלה טען שרוסיה הינה האיום הגיאו–אסטרטגי הגדול ביותר של תקופתנו. “שנות השמונים התקשרו וביקשו את מדיניות החוץ שלהן בחזרה,” אמר אובמה בבוז על רקע תשואות הצחוק של הקהל, והוסיף: “אולי אתה לא יודע, אבל המלחמה הקרה הסתיימה לפני עשרים שנה”. אובמה, שרץ בימים ההם לכהונה שניה בבית הלבן, בסך הכל ביטא את רוח הזמן. הדוב הסלאבי הנורא היה אז עדיין דובון בלתי מזיק, והאומה הרוסית נחשבה לשותפה אסטרטגית ראשונה במעלה בעולם שבו “האיסלאם הקיצוני” נשא את הלפיד הנצחי של “הסכנה הקיומית”. אוסאמה בן–לאדן אמנם כבר שכב עם אבותיו, אבל פס הייצור התעמולתי המשיך להפיק את מותגי “הרשע” הבלתי נלאים, המשמנים את גלגליה של האימפריה הכלכלית והצבאית החזקה בהיסטוריה.
תוכן בלעדי למנויי בראשית
לצפייה התחברו או הצטרפו (שבוע ראשון מתנה!)
לא משנה אם תפתחו היום את ערוץ 13,14, Y-net, וואלה או מאקו, סביר להניח שתמצאו את אותו תמהיל ידיעות שנע על הספקטרום בין תחזיות אפוקליפטיות, פרסומות וקליקבייטים.
מה זה עושה לתודעה שלנו? איך זה משפיע עלינו שכולם מתבוננים על העולם דרך אותו פילטר שחור, מתועש וחסר חיים? איך זה משפיע על התודעה שלך?
טים קוק מנכ”ל אפל אמר פעם “אם אתה לא משלם על מוצר, כנראה שהמוצר זה אתה”. בבראשית אנחנו מציעים לך להפסיק להיות המוצר של מהנדסי התודעה והתקשורת. אנחנו מזמינים אותך להחזיק בכיס עוד זוג משקפיים, כזה שאפשר להתבונן דרכו כשהכל נראה שחור ולראות שיש גם זווית אחרת, שממנה רואים צבעים ואהבה ואור, ולדעת שבזכותך קיים אמצעי תקשורת אחד שלעולם לא ימכור את הנשמה.
תגובות