חלומות של מלכים

“כולם אומרים מחר יבוא שלום, אבל עלינו כבר הֵקִיץ הַקֵּץ…”
(שלומי ברכה, “בדרך אל הים”)
אינני יודעת אם שלומי ברכה קיבל השראה מפרשת השבוע כשכתב את הלהיט של להקת משינה, אבל חוטי משמעות כפולים מחברים בין השיר הנהדר הזה לבין פרשת מִקֵּץ. המשמעות הכפולה של קץ ויקיצה משחקת בין פסוקי הפרשה כבר בראשיתה: “וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם… וַיִּיקַץ פַּרְעֹה וְהִנֵּה חֲלוֹם״׃ (בראשית מ”א: א׳, ז׳). פרעה מֵקִיץ משנתו ובזיכרונו שני חלומות שאינם מרפים. יקיצתו מביאה לְקִצָּן את שתי השנים שבילה יוסף בבית האסורים. קשה אמנם לבלות בבית אסורים, אך סביר שיחסית לבור העמוק אליו השליכו אותו אחיו (ולבית השר פוטיפר שם סבל מהטרדה מינית ומהאשמת שווא מידי אשת השר), בית האסורים לא היה נורא כל כך. הקֵּץ והיקיצה שלובים זה בזה ומזכירים שכל יקיצה מביאה אל קִצָּהּ את תודעת השינה והחלום. בכל יקיצה חבוי אזור דמדומים שבו עולה לפעמים ביד המקיץ למשוך קצוות של זיכרון מעולם החלום אל עולם הָעֵרוּת.
שנית, ההפטרה לפרשת השבוע מתחילה ביקיצתו של מי שאת שמו נושא כותב השיר: “וַיִּקַץ שְׁלֹמֹה וְהִנֵּה חֲלוֹם” (מלכים א׳, ג’: ט״ו). והנה, באותן מילים ממש מתאר התנ”ך את המלך פרעה ואת המלך שלמה. שני מלכים, שתי יקיצות, שני קצוות, כי על פניו מדובר בהפכים של ממש.
תוכן בלעדי למנויי בראשית
לצפייה התחברו או הצטרפו (שבוע ראשון מתנה!)

לא משנה אם תפתחו היום את ערוץ 13,14, Y-net, וואלה או מאקו, סביר להניח שתמצאו את אותו תמהיל ידיעות שנע על הספקטרום בין תחזיות אפוקליפטיות, פרסומות וקליקבייטים.
מה זה עושה לתודעה שלנו? איך זה משפיע עלינו שכולם מתבוננים על העולם דרך אותו פילטר שחור, מתועש וחסר חיים? איך זה משפיע על התודעה שלך?
טים קוק מנכ”ל אפל אמר פעם “אם אתה לא משלם על מוצר, כנראה שהמוצר זה אתה”. בבראשית אנחנו מציעים לך להפסיק להיות המוצר של מהנדסי התודעה והתקשורת. אנחנו מזמינים אותך להחזיק בכיס עוד זוג משקפיים, כזה שאפשר להתבונן דרכו כשהכל נראה שחור ולראות שיש גם זווית אחרת, שממנה רואים צבעים ואהבה ואור, ולדעת שבזכותך קיים אמצעי תקשורת אחד שלעולם לא ימכור את הנשמה.

מנוי דיגיטלי – גישה מלאה לספריית התוכן של בראשית

מנוי חודשי למגזין “בראשית” – חודש ניסיון

תגובות