חדשות החדשות

גבי ניצן, העורך הראשי, יצא לחקר מתחרים כדי ללמוד איך ליצור טראפיק

איור מאת: תהילה גולדברג

חדשות החדשות

זה לא סוד גדול שההחלטה להוציא עיתון בישראל בזמן הזה היא מהלך ממולח בערך כמו לפתוח דוכן מרקים על החוף באילת. רובם המוחלט של הישראלים כבר לא צורכים את החדשות שלהם מעיתונים, וגם לא מהטלוויזיה (אם תצפו בחדשות של אחד הערוצים, תלחצו על “השתק” ותצמידו את האוזן למסך, תוכלו לשמוע את השריקה החלולה של הרייטינג הצונח).

זה לא קורה רק בארץ, זה קורה בכל העולם. השבוע דווח שבארה”ב, הצפייה בערוצי הסטרימינג עקפה כבר את הצפייה בערוצי השידור. כלומר, במקום שאדליק טלוויזיה ופתאום יתפרץ לי משם איזה מבזק חדשות, אני נכנס לתפריט של ערוצי הסטרימינג, בוחר בדיוק מה שבא לי, ושכתבינו לענייני קשקוש כלשהו ידברו אל עצמם.

אבל ערוצי הסטרימינג לא עוסקים בחדשות. אז איפה בכל זאת מקבלים רוב אזרחי העולם את החדשות שלהם? כרגע, המקור המוביל הוא אתרי אינטרנט. בישראל אלה Ynet, וואלה, וגם האתרים של ערוצים 12, ו-13, הלא הם מאקו ו-N-12.

אז אולי אני לא ממולח, אבל גם פראייר אני לא. אם אני רוצה שבראשית יצליח ויאריך ימים, כדאי שאתעדכן קצת. לכן הקדשתי את תחילת השבוע הזה לסריקה מדוקדקת של רוב האתרים האלה, ובאמת למדתי המון. וכשאני אומר המון אני מתכוון ליותר מדי דברים שכבר לא אצליח, לצערי, למחוק מהמוח שלי.

אבל משימה זו משימה. בזמן ששאר הגיליון הזה מוקדש לשטויות כמו החשיפה החדשה על משרד הבריאות, התפוררותה של לוב והוויכוח על משבר האקלים, הרי ש”החיים – עכשיו במבצע!” גאה להשלים את החסר ולהציג לכם סקירה מעמיקה של חדשות השבוע, באדיבות אתרי החדשות המובילים בישראל.

וואלה?

האתר האהוב שהביא לכם את הלהיט “תיק 2000”, למד את השיעור. היום כבר לא תמצאו שם ידיעה ראשית על מסיבת יום ההולדת הצנועה של הפסיכולוגית שרה נתניהו, אבל העורכים של וואלה (וואלה? ככה מאייתים וואלה? לא וואללה? וואלה!) מוצאים שפע של תחליפים בעלי ערך חדשותי דומה.

הכי אני אוהב את מדור הספורט שלהם. ביום ראשון השבוע, מתוך שבע כותרות בסך הכל, הנה שלוש בולטות:

  1. פיקה, בשביל זה עזבת את שאקירה?
  2. עבור 1000 פאונד: “כוכב הכדורגל אולץ ללבוש בגדי נשים”
  3. ונסה בריאנט חושפת: “חיה תחת אימה”

אין ספק, אלה הדברים שבגללם אני כל כך אוהב ספורט: ההישגים, היכולות האתלטיות, החוסן המנטלי, ההקרבה ורוח התחרות. למענכם ורק למענכם נכנסתי לשתי הידיעות הראשונות.

ג’רארד פיקה הוא בלם בקבוצת הכדורגל של ברצלונה, ושאקירה היא זמרת פופ קולומביאנית שממנה הוא נפרד לא מזמן. ובכן, הנה העדכון החשוב שכל עכבר ספורט חייב לשנן לקראת עונת הכדורגל האירופית (טעויות האיות במקור): “פיקה נראה מחויך, רגוע, והתגופף עם החברה שלו בשיא הטבעיות. מדובר בקלרה צ’יה, סטודנטית בת 23, שבזוגיות עם פיקה כבר מספר חודשים. שאקירה, כידוע, היא בת 45, ומבוגרת ב-22 שנה מהנוכחית של הכדורגלן.”

לכתבת הספורט הזו מצורפת תמונה של הנוכחית בלבוש ספורטיבי – בגדים תחתוניים שקופים.

ולמען מי שעדיין רוצה מנה הגונה של ספורט במיטבו נכנסתי לכתבה השנייה, שהיא סקופ של כתבת האתר בלונדון, והנה כותרת המשנה: “קלואי גריי, מלכת הסאדו המפורסמת, חשפה את הפטיש של השחקן ולא עצרה שם: “היה לו סט שלם של הלבשה תחתונה בצבע לבן ושפתון”. לירון שרון עם הפרטים המלאים על הסיפור העסיסי שמעסיק את כל בריטניה”.

האמת היא שהיא כן עצרה שם, בגוף הכתבה לא מופיעים שום פרטים עסיסיים חדשים, וגם לא מוזכר שמו של השחקן המסתורי. אבל אני בטוח שהסיפור הזה – איזשהו כדורגלן לובש תחתוני תחרה – מעסיק לא רק את כל בריטניה אלא את העולם כולו פלוס כמה פלנטות נוספות.

לא רק ספורט מציע אתר החדשות של וואלה, אלא כל מה שאדם אחראי בעולמנו צריך לדעת. הנה כמה מהידיעות רק בעמוד הנחיתה, עוד לפני שנוברים בפנים:

  • רצח ביער. עצר לאישה ש”נתקעה” עם רכב שלא מניע – ונורה על-ידה למוות.
  • מלכת הכיתה מדברת: האח הגדול איבד שליטה על דיאן. אמש גם רשת הצטרפה.
  • אתם חותכים אבוקדו באופן הלא נכון (כי השמשתם בסכין מתכת, אהבלים). (זאת תוספת שלי. וואלה לא מכנה את קוראיו אהבלים, הוא רק מתייחס אליהם ככאלה).
  • העקרב לא הרפה ועקץ שוב את המציל.

אני לא יודע איך התאפקתי ולא נכנסתי לידיעה האחרונה, למרות שהיא מסעירה כמו הכותרת “כלב רדף אחרי חתול והמשיך לנבוח כשהחתול טיפס על עץ”. אולי זה בגלל שאצה לי דרכי להתעדכן בחדשות הבריאות. מדור הבריאות של וואלה כבר פיצח מזמן את הנוסחה: לא מספיק להפחיד ולהדאיג את הקורא/ת, צריך שבכותרת תופיע המילה “מפחיד” או “מדאיג”, כי הקורא/ת לא מסוגל/ת לפחד ללא הדרכה:

  • מחקר ישראלי גילה איך תחליפי סוכר משפיעים עלינו. וזה מדאיג.
  • זו אחת המחלות המדאיגות ביותר. מה ניתן לעשות כדי למנוע אותה?
  • 9 סימנים “רגילים” לסרטן (כולל סעיף 6 מפחיד במיוחד).

אני חייב להגיד שממש אהבתי את הסוגריים, כי למה שיעניין אותי סימנים לסרטן אלא אם יש שם סעיף מפחיד במיוחד? ולצד כותרות ההפחדה וההדאגה, מופיעה גם הידיעה הבאה:

  • האם מקלחת קרה באמת מורידה במשקל? מומחה משיב.

לידיעה הזאת נכנסתי בסקרנות, קודם כל כי לא ידעתי שמקלחות קרות עושות דיאטה ושאכפת להן כמה הן שוקלות; ושנית כי לא ידעתי שיש מומחים למקלחות קרות, מדהים לאן המדע כבר הגיע. לאכזבתי הגדולה התברר שלא המקלחות מתעניינות בירידה במשקל, אלא דווקא המתקלחות, או לפחות אחת מהן, בטוח אישה אמיתית בשם “אלואיס בת ה-28 ממלבורן” ששלחה הודעה לבלוג של רופא בשם זאק טרנר. בכל מקרה ולמרות האכזבה, לפחות קיבלתי תשובה ברורה וחד-משמעית מהדוקטור שלא ברור מומחה למה הוא, אבל נשמע שהוא לגמרי בעניינים: “זו שאלה שקשה להשיב לה כי התשובה היא כן ולא. כן, יש יתרונות בריאותיים למקלחת קרה, אבל לא, אני לא מאמין שאת צריכה להחליף את כל המקלחות החמות שלך בקרות רק בשביל הבריאות שלך. מקלחות חמות לא יהרגו אותך, אבל אם את בעניין, לא יזיק לך כמה מקלחות קרות בשבוע”.

מטורף.

עבור אנשים רציניים יותר, שלא לומר אינטלקטואלים אליטיסטיים ועילאיים, יש בוואלה מדור מדע, שמציג שתי כותרות ראשיות מפסגת המדע העולמי:

  • “חזיתי אירועים גדולים בזכות חייזר שהעביר לי קוד סודי”.
  • האם התמונה הזו היא ההוכחה שהנחיתה על הירח זויפה?

ומנגד, עבור אלה מבינינו שמתעניינים דווקא בעולמות הרוח, התודעה וההתפתחות האישית, וואלה מקדישים מדור בעל השם האפקטיבי “רוח והורוסקופ”. אז למי שכבר קראו את ספר המתים הטיבטי, עשו ויפאסנה ולמדו שיאצו, הנה המדרגה הבאה בהתפתחות:

  • הורוסקופ שבועי.
  • למתקשרת שצדקה בתחזיותיה לשנת 2022 יש תחזית מצמררת.
  • “לשחף וטליה אין סיכוי לזוגיות מחוץ לבית האח הגדול.”

    אני מודה שבזמן האחרון יצאתי קצת מעולמות הרוח, אבל אני מנחש ששחף הוא מנחה סדנאות לנשימה מעגלית וטליה היא מורה לרייקי.

אבל חלאס עם כל הכבדות הזאת. למענכן, המין החזק והיפה, הקדישו בוואלה מדור מאגניב בשם SHEE, ובו שתי כותרות:

  • “מבקשים שתשלחי תמונה וישלחו לך כסף לבנק”

לצד הכותרת – צעירה בבגד ים, או ליתר דיוק ציצים של צעירה בים. לא כתוב אם וואלה שלחו לה כסף לבנק. וגם:

  • ספרי לנו איך הוא אוכל – נגלה לך איך הוא משגל.

גם כאן מופיע תצלום קלוז-אפ של ציצים בחזיה, שביניהם פלפל אדום.

אני תוהה האם עשו בוואלה איזה סקר וגילו למרבה ההפתעה שמה שהכי מושך נשים לקרוא כתבה זה תמונה של ציצים? או שמא פשוט העורכים שם הם חבורת חרמנים פרימיטיבים, שעדיין משתמשים במילה המשונה “משגל”? תגלו לנו איך הוא “משגל?” מי בכלל רוצה מישהו שישגל אותה, כך או אחרת? בכל זאת נכנסתי לכתבה המאוד מבולבלת הזאת, שרק בחלקה קשורה בכלל לאיך הוא אוכל וגם שם מעניקה תובנות כמו “אם הוא אוכל מהר הוא יגמור מהר”, אבל בסופו של דבר הבאתי למענכן, בנות ישראל חובבות המחשופים, את המתכון המנצח היישר מפיה של המומחית למשגלים ואוכל, ואני מתפלל בכל ליבי שתצליחו לצלוח את התחביר שלה בלי להקיש מזה איך היא משתגלת:

“אם הוא נוגס באוכל באופן שמצביע על הנאה – לא “מנקר” בו ולא מתנפל עליו, זה כנראה יהיה גם איך שהוא מנשק, וכידוע כשגבר מנשק היטב, זה סימן – כמאמר שירה של שר, “זה בנשיקה שלו” – הרגישות וחוש המידה שמנחים אותו בנשיקה יגיעו איתו גם למיטה, וגם שאר המגעים ביניכם יהיו טובים.”

יאללה, שיהיה לכולנו שיגול נעים. סליחה: יאלה.

המגיפה של טמקא

תסלח לי האלה, אבל לאתרים הבאים כבר נכנסתי בפחות יסודיות. פשוט הרגשתי שהמוח הקטן שלי כורע תחת המשקל והעומק של כל מה שלמדתי על חדשות הארץ והעולם בשעות ספורות. אבל בכל זאת חשתי חובה להיכנס לאתר המוביל במדינה, YNET הידוע גם בשמם של עצלני המקלדת כטמקא. יש שם אמנם שפע חומר חדשותי מרתק (“תיעוד: הפטריה שהופכת את הקורבן שלה לזומבי”, “הופעה זוגית ראשונה: ירדן הראל משיקה את החבר”, “תיעוד מארה”ב: השתחררה מאזיקים בתוך הניידת, שלפה רובה – וירתה על השוטרים” – ושמחתי לקרוא שהיא לפחות לא ירתה בהם אלא רק עליהם); אבל מה שייחודי לאתר הזה הוא שטח מאוד גדול שעדיין מוקדש מדי יום ביומו ל”קורונה – תמונת מצב” כולל גרפים מדוקדקים והנתונים המונפצים האהובים על מספר המתים הכולל (“מפרוץ המגיפה”) והחולים קשה וכל זה. והמדור הזה מאוד שימח אותי, כי למרות שבבראשית אנחנו לא כותבים בכל שבוע, בטח שלא כל יום, על סיפור המגיפה הדיקטטורית שפקדה אותנו, עדיין אני שומע טענות בכל פעם שאנחנו מזכירים אותה בנוסח “די, מה יש לכם מזה, נגמר, שחררו.”

דעתי הספציפית היא שמגיפת הקורונה לא נגמרה כי היא מעולם לא היתה מגיפה אלא וירוס ממותג, ושהיום כבר כמעט כולם יודעים, גם אם לא ששים להודות, שעשו עלינו חתיכת סיבוב, וזה מה שמעניין כי הסיבוב לחלוטין לא הסתיים. אבל מבחינת YNET, לפחות, גם משבר הווירוס הקטלני עדיין מצריך מעקב דרוך ויומיומי, על פני נדל”ן דיגיטלי יקר ערך. או שמישהו משלם להם על שטח הפרסום הזה (אבל אנחנו הרי יודעים שאין דבר כזה ידיעות ממומנות), או שהם חושבים שהקוראים שלהם הותקפו על ידי פטריה שהפכה אותם לזומבים. בין הפרטים המאלפים על וירוס קץ העולם מסתתר בביישנות גם הנתון הקסום הבא:

חוסנו חיסון 1: 6,716,247

חוסנו חיסון 4: 841,979

או, במילים אחרות ולא פחות חשבוניות: מאז החיסון הראשון, קרוב ל-5 מיליון איש הצטרפו לאנשים שכבר לא מאמינים לחרטא של טמקא. מה שלא מפריע לאתר לפרסם כתבה קורעת לב, ראיון עם העיתונאית רתם אייזק שלקתה לפתע בשיתוק בפניה. דווקא כאן ובניגוד לזרם המקובל, חשוב ל-YNET להרגיע כבר בכותרת שזה לא כל כך נורא כמו שזה נשמע (נכון, שיתוק בכל הגוף זה יותר נורא), ולאור כל הכתבה הזו, שבה יש גם ראיון עם רופא מומחה בהרגעה ציבורית נקודתית, לא מופיעה אפילו מילה, אפילו רמז להקשר הרחב והידוע, הממותה שבחדר: העלייה התלולה במקרים של שיתוק פנים וגם שבץ מוחי מאז שישראל הפכה למדינת הניסוי של פייזר.

ל-N12, האתר של קשת, הגעתי כבר נואש, בידיעה הברורה שבראשית לעולם לא יצליח לעמוד בסטנרדטים הללו. גם ב- N-12 (דפקו את עצלני המקלדת עם השם הזה), מיד אחרי כותרות החדשות, יש שטח נרחב עם “תמונת מצב קורונה”, כמעט זהה לזה שבטמקא. ומכיוון שלא יעלה על הדעת שידיעה חדשותית הקשורה בבריאות הציבור תהיה בעצם כתבה ממומנת, הרי כל מה שאפשר להסיק מהדמיון הגדול בין שני האתרים הוא שלשניהם לא משלמת אותה חברה עצמה.

כשועל אתרי חדשות ותיק, עקפתי בלי למצמץ את הידיעה “אחרי מותה בתאונה – הגיע מכתב התודה למיילדת” ואת אחיו התאום של העקרב שעקץ בוואלה: “נחש הכיש – באמצע הרחוב בסביון, עקץ וברח” (אני מודה שיש פה עניין עיתונאי. כלומר זה שהוא הכיש זה לא חדשות, אבל העובדה שהוא עקץ וברח ולא נשאר כנהוג להחליף פרטי ביטוח – פה כבר יש עניין ציבורי).

אבל אני כבר הבנתי איפה מסתתר בכל אתר האוצר האמיתי, הצירוף המושלם של הפחדה וטמטום: ממש בתחום שבו הוא חגג בכל העולם בשנים האחרונות, חדשות הבריאות. קבלו את כתבת השער של מדור הבריאות ב-N-12: זהירות: זה הירק הכי מסוכן על השולחן שלכם.

למרות שאני בגדול מהאנשים שדווקא לא מאחסנים את הירקות על השולחן אלא במקרר, בכל זאת נכנסתי לידיעה הזאת כי זהירות היא שמי האמצעי, וכדאי לי להתכונן מבעוד מועד למקרה שאיכשהו הירק המסוכן הזה ינחת על שולחני.

ובכן, וכמובן, הכותרת מטעה. זה לא ירק אחד, זה כמה וכמה, ואל תשאלו למה ולמה – הם מסוכנים כי חלקם באים מהאדמה וכידוע אדמה זה לכלוך, וכי האחרים זכו לצמוח מחוץ לטינופת הזאת אבל כוסו בריסוס רעיל. בכל מקרה אל תיפול רוחכם ואל ייבש סלטכם, כי לדברי המומחית שהאתר איתר, ד”ר מרינה תמיר שהיא “זיהומולגית” והנה למדתי על עוד מונח מדעי – מדובר אך ורק בירקות הבאים:

בצל (“מומלץ לבשל אותו לפחות 40 דקות”), סלרי, עשבי תיבול, חסה, מלפפון, כרובית, בצל ירוק, שומר, כרוב ואבוקדו, הירק הכי מושמץ של השבוע (והוא בכלל חשב לתומו שהוא פרי).

ולסיום קצת טראפיק

פעם פעם פעם, כשהיו באמת עיתונים, היה להם עמוד אחד לפני הסוף שקרא “מפה ומשם – סיפורים מוזרים מרחבי העולם.” בעמוד הזה יכולת לקרוא על שני אחים שהתנגשו בתאונה חזיתית אחרי שלא נפגשו 40 שנה, על הדלעת הכי גדולה בעולם שצמחה לאיכר במקסיקו, על דג עם שני ראשים ועל עקבות של מפלצת מסתורית בסהרה. איש לא לקח את הסיפורים האלה (שרובם הומצאו במערכת) ברצינות גדולה, זה היה כמעט מדור סאטירה.

אבל העיתונים של פעם לא הכירו את המילה “טראפיק”, לא היה להם מושג על קליק-בייטים, והם אפילו לא עלו עדיין על הקסם המופלא שבהפחדה מתמדת וחסרת בסיס. מאז התפתחנו, וזה הולך והופך לעיקר החדשות.

אז הישארו עימנו גם בשבוע הבא, אנחנו עובדים על גיליון מיוחד ובו הכתבות הבלעדיות הבאות:

איור מאת: תהילה גולדברג
  • ננטשה על-ידי חייזר – והרבנות מסרבת להכיר בה כעגונה.
  • זאת הטעות שאתם עושים כשאתם יושבים על האסלה.
  • יתוש עקץ פעוטה בת שנתיים – ואחר כך גם את אביה.
  • ספורט: הכדורגלן הזה נגמל מפיפי רק בגיל 6.
  • תיעוד בלעדי: היפני שכולם חושבים שהוא סיני.
  • זהירות: ארבעת הפרפרים הכי רעילים בעולם.        

כתבות שאולי יעניינו אותך

הנה הן באות

זאת השנה שבה כדורגל הנשים העולמי שבר את כל תקרות הזכוכיות והבטון שעסקני הספורט הגברים בנו סביבו ומעליו במשך מאות שנים . נצחונה של נבחרת הנשים הבריטית על זו הגרמנית הפך את אנגליה לאלופת אירופה. בליגת הנשים האנגלית משחקות היום 12 קבוצות מקצועניות, ומשחק הכדורגל הנצפה ביותר בעולם )גברים ונשים ( היה ב"אל קלאסיקו" הספרדי, בליגת האלופות לנשים , ברצלונה נגד ריאל מדריד

זאת השנה שבה כדורגל הנשים העולמי שבר את כל תקרות הזכוכיות והבטון שעסקני הספורט הגברים בנו סביבו ומעליו במשך מאות שנים

עת השתחררתי הרופאים לא המליצו לי דבר

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של "דיאלוג פתוח ישראל", ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של “דיאלוג פתוח ישראל”, ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. טור נהדר וחשוב מאוד, רק תיקון קטן וחשוב – התיק שנולד במערכת וואלה הוא תיק 4000, ולא תיק 2000

[login_fail_messaging]