הסרטון שנבלע בחור שחור

לינקדאין, פייסבוק וגוגל עשו השבוע הכל כדי שלא תדעו מי הוא ג'ורדן טרישטון לי ווקר, אך לאמת יש דרך משלה להתגלות

  השבוע עלה לרשת סרטון של בכיר בפייזר בשם ג’ורדון ווקר, שתיאר מול מצלמה נסתרת איך בפייזר מתכננים ליצור מוטציות לווירוס הקורונה. לדבריו, בדרך של “אבולוציה מבוקרת” ועל ידי שליטה על מידת “החוזק” של הווירוס, בכוונתם להכין מבעוד מועד חיסון, כך שאם מוטציה כזו תתגלה “באופן טבעי”, לפייזר כבר יהיה חיסון מוכן אותו תוכל לשווק – מה שמאוד ישתלם לה מבחינה כלכלית. הוא ציין שהחברה מסתירה זאת מהציבור ומהרגולטור והוסיף לסיום שבמצב היום ממילא מדובר בדלתות מסתובבות: מי שסיים את תפקידו בגוף מפקח, עובר לעבוד בתעשיית הפארמה שעליה זה עתה פיקח.

קטע הווידאו הערוך פורסם ביום רביעי האחרון על ידי Project ,Veritas גוף תקשורת ימני עצמאי שהקים ג’יימס אוקפי, ששם לו למטרה לחשוף את חוסר האמינות של התקשורת המרכזית. הדבר מתבצע על ידי שימוש באמצעים שנויים במחלוקת כגון הקלטות סמויות, מצלמות נסתרות ועריכה מגמתית. די מהר, הניסיונות להבין מה מידת האותנטיות של הקטע ומיהו ג’ורדון ווקר נתקלו במכשלות עצומות. עמוד הלינקדאין של ווקר פשוט נעלם. כך גם עמוד הפייסבוק שלו. במקביל, כל גופי התקשורת המרכזית בעולם (כולל כמובן גם אלה שבישראל), התעלמו לגמרי מהדברים שאמר למצלמה. ניסיון לחפש את שמו של ווקר בגוגל העלה שמנוע החיפוש מפנה בעיקר לאתרים שניסו דווקא לקעקע את אמינות המידע שהוצג בקטע הווידאו. דפי היסטוריית המטמון (Cache) שגוגל בדרך כלל שומרת לתוצאות החיפוש, נמחקו אף הם עבור ג’ורדון ווקר. מנגד, החלו לצוץ פריטי מידע, תמונות וצילומי מסך אודות ווקר באתרים שונים ובמיוחד בטוויטר של טרול החופש, אילון מאסק. נכון לכתיבת מאמר זה, הסרטון של ווקר זכה בטוויטר ליותר מ–42 מיליון צפיות וליותר מ–100,000 ReTweet בתוך ימים ספורים. זאת, בהשוואה לתוצאות ממש ספורות שהתקבלו בחיפוש בפייסבוק ובמחיקה טוטלית מהיוטיוב.

וכך הודות למאסק וחבריו, התברר לציבור שד”ר ג’ורדון טרישטון לי ווקר (Jordon Trishton Lee Walker) היה עובד פייזר בתפקיד מנהל מחקר, פיתוח ותכנון מדעי בינלאומי של ה–mRNA, מאוקטובר 2019 ועד לפחות מאי 2021. בין מאי 2018 לאוקטובר 2019 הוא גם עבד כרופא במחלקה הכירורגית בבית החולים של הרווארד מסצ’וסטס. הוא בוגר בית הספר לרפואה של אוניברסיטת טקסס (דרום מערב), וככל הנראה למד באוניברסיטת ייל. לא פלא שפייזר השתמשה בכל עוצמתה וקשריה כדי למחוק כמעט כל זכר לאמירה של האיש אודותיה.

הדיילי מייל הבריטי העלה כתבה המצטטת את עיקרי דבריו של ד”ר ווקר, אך גם היא הוסרה בתוך כשעתיים ונעלמה מהרשת. נשארו רק צילומי מסך. כך עלה גם בגורלה של הפנייה לאותה כתבה באתר msn השייך למיקרוסופט שאף היא הוסרה זמן קצר לאחר פרסומה.

ניוזוויק בחר לפרסם כתבה העוסקת במהימנות של פרויקט וריטאס, וביושרה של ג’יימס אוקפי. תחת הכותרת “בדיקת עובדות”, המגזין ערך סקירה של פרסומי פרויקט וריטאס מהשנים האחרונות שהתבררו כשקריים. העיתון העלה סימני שאלה מוצדקים על החיתוכים הרבים שנעשו בעריכה של קטע הווידיאו של ווקר, ותהה האם מדובר במשהו שפייזר כבר מבצעת, או רק דנה בנושא. ניוזוויק ביקש מווריטאס את קטע הווידיאו לפני עריכה או תמליל מלא של השיחה. השורה התחתונה בכתבה היתה שהמידע שהועלה בסרטון אינו מאומת. מיותר לציין שאת ניוזוויק לא הטרידה ההשתקה ברשתות החברתיות ובמנועי החיפוש. גם מגזין העסקים פורבס הקדיש כתבה תחת הכותרת: “לא, פרויקט וריטאס אינו מוכיח שפייזר מייצרת מוטציות של נגיף הקורונה – מי זה ג’ורדון טרישטון ווקר?” טענה שעלתה שוב ושוב בכתבה היא שג’ורדון ווקר לא מופיע בגוגל ובלינקדאין, לכן כל המידע חשוד כלא אותנטי. והרי זו היתה הכוונה מלכתחילה באיפול הדיגיטלי המאסיבי שהופעל על שמו.

חשוב לרענן בהקשר הזה את הנתונים המספריים הבאים: ב–2011 תעשיות הפארמה הוציאו כמיליארד דולר על פרסום דיגיטלי בארה”ב, ב–2021 הסכום קפץ ל–11.25 מיליארד דולר. עלייה של כ–1,000% בעשור. פייזר לבדה הוציאה ב–2021 כ–12.7 מיליארד דולר על שיווק ופרסום. לא תקציב שאפשר להתעלם ממנו, גם לא ענקיות תאבות ממון כפייסבוק וגוגל.

נראה שכמו במקרים רבים, התגובה לסרטון כבר העלתה והצפיה את הדברים הקשים שנאמרו בסרטון. אם היינו מוטרדים ממידת ההסתרה וההונאה שנוקטת חברת פארמה אחת, מסתבר שהשחיתות הגיעה לכל מקום, ואפילו הינדוס וירוס הקורונה במעבדה מתגמד בהשוואה להינדוס התודעתי והחברתי שמתרחש היום בעולם כולו.

כתבות שאולי יעניינו אותך

תסתכלו לנו בעיניים

בשנתיים שמאז תחילת החיסונים עלתה התמותה בישראל באלפי מקרים לשנה. כל אחד מאיתנו מכיר מישהו שנפגע או מת במפתיע בזמן הזה, אבל רופא שיעז לאשר זאת יפוטר ו/או יאבד את רשיונו. אמצעי התקשורת והמדיה החברתית בנו חומת ברזל של שתיקה והשתקה. הנה ארבעה סיפורים שמייצגים אלפי מקרים ומבקשים – אל תסיטו את מבטכם, השקר הזה הורג

בשנתיים שמאז תחילת החיסונים עלתה התמותה בישראל באלפי מקרים לשנה. כל אחד מאיתנו מכיר מישהו שנפגע או מת במפתיע בזמן הזה, אבל רופא שיעז לאשר זאת יפוטר ו/או יאבד את רשיונו. אמצעי התקשורת והמדיה החברתית בנו חומת ברזל של שתיקה והשתקה. הנה ארבעה סיפורים שמייצגים אלפי מקרים ומבקשים – אל תסיטו את מבטכם, השקר הזה הורג

שובו של האביר התפל

ילד הכאפות שאושפז בגלל בריונות הפך לאיש העשיר ביותר בפלנטה והחזיר מהלומות דרך ציוצים ב"טוויטר". לאחר שהרשת צינזרה אותו, פתח במהלך לרכישת האתר. האם אילון מאסק, המיליארדר המוזר, הוא תקוותו הגדולה של חופש הביטוי, או טרול בלתי צפוי? כך או כך, המאבק הזה מצביע שוב על האופן שבו הרשתות החברתיות שולטות על המידע בעולם

ילד הכאפות שאושפז בגלל בריונות הפך לאיש העשיר ביותר בפלנטה והחזיר מהלומות דרך ציוצים ב”טוויטר”. לאחר שהרשת צינזרה אותו, פתח במהלך לרכישת האתר. האם אילון מאסק, המיליארדר המוזר, הוא תקוותו הגדולה של חופש הביטוי, או טרול בלתי צפוי? כך או כך, המאבק הזה מצביע שוב על האופן שבו הרשתות החברתיות שולטות על המידע בעולם

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[login_fail_messaging]