החתול משכשך בשמנת

כנציגתה המשפטית של מפלגת אומץ בוועדת הבחירות המרכזית, נקרתה לי הזדמנות ביום הבחירות לבחון את האופן שבו מתנהלת מערכת הבחירות - בהיבט של מערכת המחשוב, שאליה זורמות תוצאות הבחירות ושממנה יוצאת בשורת המנדטים לציבור. הנה מה שגיליתי

כנציגתה המשפטית של מפלגת אומץ בוועדת הבחירות המרכזית, נקרתה לי הזדמנות ביום הבחירות לבחון את האופן שבו מתנהלת מערכת הבחירות – בהיבט של מערכת המחשוב, שאליה זורמות תוצאות הבחירות ושממנה יוצאת בשורת המנדטים לציבור.   

תזכורת קצרה: עיתון בראשית פנה אל דובר ועדת הבחירות המרכזית בשאלות הנוגעות לאבטחת מערכות המחשוב שבהן מנוהלות תוצאות הבחירות, לאור הגילוי שלנו כי החברה המופקדת על כך היא מלם-תים, שבראשה עומד עבריין מורשע, שלמה אייזנברג. 

גיורא פורדס, הדובר, מסר בתגובה: ״אין חברה המנהלת את תוצאות יום הבחירות, ועדת הבחירות מנהלת את התוצאות בעצמה״. והנה הגיע יום הבחירות והגעתי לכנסת. מהר מאוד התברר שהמענה שניתן על ידי פורדס אינו מדויק בלשון המעטה. ביום הבחירות הוצבו ברחבי הכנסת מאות מחשבים המחוברים כולם למערכת “דמוקרטיה” של חברת מלם-תים ומסומנים במדבקות צהובות בולטות. עשרות עובדי החברה נכחו בכנסת, בנוסף על מאות צעירים שגויסו ממכינות קדם צבאיות כדי לבצע עבור החברה הזו עבודה בתעריף מינימלי – ששולם למכינה ולא להם. עדויות מפי עובדי הכנסת מגלות שמערכת “דמוקרטיה” היא מערכת “סודית וסגורה” שלא נעשה לגביה כל פיקוח. היא פותחה באופן פרטי על ידי מלם-תים, חברה פרטית המקבלת עבור תפעול המערכת ביום הבחירות סכום של 30 מיליון ש”ח.

הנה שיחה שקיימתי ביום הבחירות עם יורם קאופמן, ממשרד החשב של ועדת הבחירות המרכזית: 

אז תסביר לי מה זה מלם-תים, זאת אומרת מה זאת תוכנת דמוקרטיה?
יורם קאופמן: “דמוקרטיה” זאת תוכנה שיש בה הרבה מידע על כל האזרחים.

מי פיתח אותה?
מלם-תים בעיקרון. הוועדה מאוד נזהרת.

מה זאת אומרת?
זאת מערכת מאוד שמורה. בשביל שיהיה אמון בכל מערכת הבחירות. מערכת מסווגת.

אבל מלם-תים זאת חברה פרטית.

נכון. השאלה אם יש משרד עורכי דין, ואת מחתימה אותי על יפוי-כוח, אז את מחויבת לפרטיות, נכון? את הרי לא תלכי ותפרסמי מה אני מרוויח ואם את תעשי את זה, אז את תחשפי את עצמך לבעיות כי את לא באמת עוזרת לי. מלם לא רוצה, היא מרוויחה מזה מספיק כסף בשביל האינטרס שזה ישאר קדוש. ועדת הבחירות, האינטרס שלה שכל זה יישאר קודש קודשים בשביל שאנשים לא יפחדו. 

אה, אז זו “מערכת דמוקרטיה”? 

ת. כמו שאת רואה הכל מודבק, אסור להכניס USB.

אבל זאת חברה פרטית.

לא משנה, גם אנחנו לצורך העניין מול מחשב שהוא פתוח ו-USB, זה מייצר הרבה צרות.

אני הבנתי שמי שעומד בראש מלם-תים זה איש שהורשע בפלילים, זה נכון? אייזנברג, שלמה אייזנברג.

לא יודע, זה נהפך קצת לפרטי אני לא יודע אם זה…

כן, כן. זה שלמה אייזנברג.

אני לא יודע, הוא רכש את זה.

הוא הבעלים של זה, הוא הבעלים של החברה.

כן הוא הבעלים, אבל עד עכשיו זה היה… 

הוא מחזיק ב”דמוקרטיה”.

את רואה איך זה הולך?

אללה יוסטור. 

עם ישראל הם צדיקים עוזרים אחד לשני.

נותנים לחלב לשמור על החתול?

בדיוק. אמרת!

ומי אתה?

שמי יורם קאופמן.

יורם קאופמן שאתה מה בכוח?

אני נותן את התזרים הגשמי לעובדים. בלי זה הם לא היו באים לפה.

אה אתה נותן להם את הכסף, אתה גם למלם-תים נותן את הכסף? אה?

דרכם גם.

כמה מלם-תים קיבלו עכשיו בבחירות האלה?

אני צריך לדעת מי הגברת.

אני עורכת דין אירית ינקוביץ’.

פרטית?

לא, אני היועצת המשפטית של מפלגת אומץ, אני באתי לפה כדי…

מי זה מפלגת אומץ? תזכירי לי.

אומץ, זו המפלגה של הפרופסורים, פרופסור צביקה גנות, הנה – קץ 

כן כן כן. הרבה הרבה כסף, אירית.

כן? מלם? וואלה… עשרות מיליונים? תן לי להמר, שלושים מיליון שקל? 

בדיוק. 

כך התנהלה השיחה כשמערכת ״דמוקרטיה״ ה״סגורה״ מונחת לפנינו. בניגוד מוחלט להצהרת הדובר, כאמור, מאות המחשבים שהוצבו בכנסת היו מקושרים בלעדית למערכת הנתונים של מלם-תים ביום הבחירות. לאור האמור לעיל, פנה העיתון לפני כמה ימים בדרישה אל שרת הפנים איילת שקד, בבקשה על פי חוק חופש המידע, להמציא לידי העיתון את המסמכים והמידע שלהלן:

המכרז במסגרתו זכתה מלם-תים במכרז לתפקידה זה לבחירות 2022.

כל המכרזים הקודמים בהם זכתה מלם-תים לתפקיד זהה במערכות הבחירות הקודמות.

כל מסמכי הפיקוח על חברת מלם-תים ועל תוכנת “דמוקרטיה” ובמסגרת זו לפרט:

מי מטעם המדינה בדק את מערכת דמוקרטיה?

להמציא את ההסכמים שנקשרו בין מערך הביקורת מטעם המדינה לבין חברת מלם-תים.

להמציא את כל המסמכים הנוגעים למערכת הפיקוח על חברת מלם-תים.

להמציא את ההוראות שניתנו לחברת מלם-תים בטרם פותחה מערכת “דמוקרטיה”.

להמציא את כל מבחני האמינות שביצעה המדינה למערכת “דמוקרטיה”.

חכו, זה עוד לא הכל; בדיקה שנערכה עם חברת תפן – שנשכרה על מנת לבצע את הביקורת על יום הבחירות בהיבט של שיפור  התהליכים והבקרה עליהם –  הסתבר, כי זו לא ידעה כלל על קיומה של מערכת “דמוקרטיה” של מל”ם-תים, לא בדקה אותה מעולם ואף לא קיבלה דרישה לעשות כן. 

בשל חשיבות העניין, ובמידה ששרת הפנים לא תשיב לשאלותינו, בכוונת העיתון לפנות בעתירה לבית המשפט  שיחייב את משרד הפנים להשיב. מן הראוי שאזרחי ישראל יקבלו מענה לשאלה פשוטה: האם המערכת הסגורה, הסודית והחשובה הזו המנתחת את תוצאות הבחירות האמיתיות בזמן אמת, היא אכן מערכת אמינה ובטוחה, או שמא היא מערכת בלתי מפוקחת של חברה פרטית שיתכן שיש לה אינטרסים משלה ואיש לא בדק אותה?

כתבות שאולי יעניינו אותך

דמוקרטיה או “דמוקרטיה”

ההשערות שעיתון בראשית העלה לפני כמה חודשים מקבלות כעת תמיכה ממקור בלתי צפוי. מדו"ח מבקר המדינה עולה כי יתכן שמערכת "דמוקרטיה" של חברת מלם - בהפעלה שערורייתית ובלתי מפוקחת של ועדת הבחירות המרכזית - היא האחראית לכינונה של ממשלה שפועלת להמשך הרס הדמוקרטיה

ההשערות שעיתון בראשית העלה לפני כמה חודשים מקבלות כעת תמיכה ממקור בלתי צפוי. מדו”ח מבקר המדינה עולה כי יתכן שמערכת “דמוקרטיה” של חברת מלם – בהפעלה שערורייתית ובלתי מפוקחת של ועדת הבחירות המרכזית – היא האחראית לכינונה של ממשלה שפועלת להמשך הרס הדמוקרטיה

נותנים לחתול לשמור על השמנת

בראש אחת החברות שמעורבות בניהול הדיגיטלי של מערכת הבחירות, עומד שלמה אייזנברג, עבריין מורשע בשלל עבירות חמורות. דובר ועדת הבחירות המרכזית מאשר שהחברה עובדת עבור הוועדה אבל טוען שאין לה כל חלק בניהול דיגיטלי של מערכת הבחירות. אתר החברה של אייזנברג מתגאה בהפך הגמור

בראש אחת החברות שמעורבות בניהול הדיגיטלי של מערכת הבחירות, עומד שלמה אייזנברג, עבריין מורשע בשלל עבירות חמורות. דובר ועדת הבחירות המרכזית מאשר שהחברה עובדת עבור הוועדה אבל טוען שאין לה כל חלק בניהול דיגיטלי של מערכת הבחירות. אתר החברה של אייזנברג מתגאה בהפך הגמור

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. מה שאמרה יפעת האור, גם קריאה ראשונה שלי ואני מברך! סוף סוף תהיה עיתונות חוקרת בלתי משוחדת! כל כך שם בפרופורציות את דרך המחשבה שהרגילו אותנו בה..

  2. אכן – אללה יוסטור! תודה לך אירית על כל העבודה שאת עושה! אני שמחה להצטרף למנויי “בראשית” וזו הכתבה הראשונה שאני קוראת כאן. אנצל את ההזדמנות גם להגיד – תודה! – לכל העוסקים במלאכת הקודש שעיתון בראשית עוסק בו. תבורכו.

[login_fail_messaging]