החדשות הטובות: הסטלנות כבר לא פלילית, הרעות: היא תעלה הרבה יותר 

בשבוע שעבר הושלם צעד משמעותי בלגליזציה של הקנאביס. אז למה הפעילים לא בהיי?

בדיון אפרורי בוועדת החוקה שהתקיים ביום רביעי, ה-24.3.22, אושרו תקנות שהופכות את השימוש בסמים קלים ללא פלילי. לאחר דיון של פחות משעתיים ובהצבעה של שישה חברי כנסת שהתעניינו בנושא, הפכו עבירות החזקת הקאנביס והשימוש בו לצריכה עצמית לעבירות מנהליות שאין בהן אישום פלילי והענישה היא קנס, בדומה לעבירת חניה. 

עוד הוחלט כי גובה הקנס על החזקה ושימוש עצמי יופחת ל-500 ש”ח במקום 1000 ו-2,000 ש”ח לשתי עבירות ראשונות. בשונה מההסדרה שהוביל גלעד ארדן לפני שלוש שנים ושתוקפה יפוג ב-1.4.22, עכשיו בעלי עבר פלילי יקבלו יחס זהה לשאר האוכלוסייה.

עו”ד חץ דוד, יו”ר עלה ירוק, ראש קהילת צרכני וצרכניות הקנאביס כועס: “זה גזל מאורגן לצרכני וצרכניות הקנאביס. חברי הכנסת אמרו – כרגע יש חוק פלילי, נבטל אותו  ונגזול את כספכם

יו”ר הוועדה ח”כ גלעד קריב, (“העבודה”), אמר בדיון: “נצביע על התקנות משום שמתווה ארדן פוקע ב-1.4 והחזרה לאחור אינה עמדת הממשלה הזו. אנחנו מודעים לכך שזהו אינו הסדר כולל ומיטבי, כולי תקווה שיעלה בידי הממשלה להשלים את המהלך.”

פרסום התקנות החדשות עבר ללא כל הד או דיון ציבורי בשאלה האם אנחנו בדרך ללגליזציה מלאה, ואם כן, איך נעשה את זה בצורה האחראית והטובה ביותר. 

בדיון, היו שני מתנגדים, ח”כ אורי מקלב, יהדות התורה, ואוסמה סעדי מהרשימה המשותפת. ח”כ מקבל אמר: “מסקנות הצוות הבין־משרדי התריעו על חשש מעלייה בשימוש בסם בקרב מי שעד כה נרתעו מכך, שימוש בקרב צעירים, גידול בתאונות דרכים ושימוש בכסף שחור. יש בתקנות מסר חד־משמעי של הקלה והרחבת השימוש. גם לגבי הקטנת הקנסות – הקנס יהיה זהה לקנס על סיגריה. אסור להתעלם מהמסר הפוליטי של ההכרזה של לפני הבחירות וברור לי השימוש בהן לצורך הבחירות אולי כלפי ציבור מצביעים מסוים. התקנות הללו מסוכנות ביותר”. 

גלעד ארדן, השיב: “הוועדה לא יכולה להתעלם מהאחריות לתחום ההסברה והשיקום, זה אקוטי לא רק לקטינים. זה לא המנדט של הוועדה אבל ברגע שאנחנו מורידים מחומרת הרף הפלילי היה צריך להעלות כמטריצה הפוכה את המאמצים השיקומיים וההסברתיים”. 

בשיחה השבוע עם ח”כ שרן השכל, (“תקווה חדשה”), היא נשמעת מרוצה. “אנחנו בתקווה חדשה הבטחנו שלוש הבטחות בתחום הקנאביס לקראת הבחירות, אחת מהן היתה אי הפללה. במושב הקודם של הכנסת לא הצלחנו, אך לא הרמנו ידיים והמשכנו לחפש דרך. לגדעון סער, שר המשפטים, יש סמכות לכך שעבירות מסוימות יהפכו להיות מנהליות במקום פליליות והוא החליט להשתמש בסמכות הזו – לעבירות בניה מסוימות, עבירות מס ספציפיות ולשימוש בסמים קלים. אנחנו רוצים שעבירה פלילית תישאר למי שיכול להזיק לחברה. אנחנו מאמינים, שאנשים שהשתמשו שימוש עצמי בקנאביס הם רובם נורמטיביים, לכן הכנסנו גם את הקנאביס לעבירות מנהליות, לא פליליות. זה לא דרך המלך. לא מושלם. סוג של פשרה. אבל צעד מבורך, בדרך, מקווים להמשיך להתקדם עם זה.”

על מה ויתרתם בפשרה?

“כרגע קטינים מוחרגים, לדרישת המשטרה ומשרד הרווחה. אני לא מאמינה שזה נכון. אם לבגיר לא נפתח תיק פלילי, למה שקטין ייפגע בגיוס לצבא או בחייו העתידיים? צריך להשקיע  בחינוך, בהרתעה, במניעה, בבתי ספר. אני מקווה שנשלים גם את המהלך הזה.”

פרסום התקנות החדשות עבר ללא כל הד או דיון ציבורי בשאלה האם אנחנו בדרך ללגליזציה מלאה, ואם כן, איך נעשה את זה בצורה האחראית והטובה ביותר

בדיון בוועדה צוין כי ההחרגה לקטינים נעשתה על ידי “הוראת שעה” לשלושה חודשים. במהלכם המשרדים אמורים להכין תוכניות – לחינוך, למניעה, ולהתמודדות עם התמכרויות, ומשטרת ישראל תצטרך להעמיד את הכלים להגן על קטינים. ח”כ השכל נשאלה האם באמת אפשר לדעתה לעשות את כל זה בשלושה חודשים. “יש כבר תוכניות מצוינות כמו תוכנית ‘מיטב’ שהוכיחה את עצמה. נכין את מה שצריך בזמן הקצוב. בנוסף, אין עבור בני נוער קליניקה אחת להתמכרויות, עם מומחים לבני נוער, ולא חשוב מה ההתמכרות – אלכוהול/חומרים מסוכנים/פורנוגרפיה. למה אין, אפשר לשאול את שרי הבריאות בעשר שנים האחרונות. אנחנו הכנסנו את זה להסכמים הקואליציוניים. זה לא קורה בתוך יום.”

עו”ד חץ דוד, יו”ר עלה ירוק, ראש קהילת צרכני וצרכניות הקנאביס כועס: “זה גזל מאורגן לצרכני וצרכניות הקנאביס. חברי הכנסת אמרו – כרגע יש חוק פלילי, נבטל אותו  ונגזול את כספכם. החליטו שאין פסול בצריכת קנאביס אבל עדיין לוקחים כסף מהמשתמשים. לפני שהתקנות עברו נפגשתי עם גדעון סער ואמרתי לו: “אל תחשוב שתקבל מחיאות כפיים”, אתה חותם על גזל. סער טוען שאם לא היו חותמים על זה, משטרת ישראל היתה חוזרת לעצור משתמשים מכיוון שפג התוקף של החוק של ארדן.”

מה הבעיה בתקנות שאושרו?

“לא באמת בוטל ההליך הפלילי.  העבירה של שימוש עצמי בסם על פי סעיף 7(ג) סייפא לפקודת הסמים נשארה לרבות בסם הקנאביס.  חוק העבירות המנהליות מאפשר לקבוע עבירות פליליות מסוימות שבהן במקום לעשות הליך פלילי יתנו קנס מנהלי ומי שישלם את הקנס המנהלי, אז ימחלו לו על העבירה הפלילית. זה מימוש של הרעיון שהיה בדיני המס (כופר מס) על כל העולם הפלילי, מכיוון שקנסות זה עונש הרבה יותר משמעותי ואפקטיבי מכלא.”

למה זה גזל, הרי הורידו את סכום הקנסות?

“עד היום, אם היו תופסים מישהו מעשן היו לוקחים אותו לחקירות,  גונבים לו את הקנאביס וסוגרים את התיקים מחוסר עניין לציבור. למעלה מ 90 אחוז מהתיקים היו נסגרים. לא היה בפועל עונש, רק החרמה של החומר. מה שיקרה עכשיו יהיה מסובך. שוטר יעצור בן אדם, ויבדוק במסוף מיוחד כמה פעמים הוא קיבל קנס, אם יש לו רישומים נוספים וכו’ – ואז לפי איזה אלגוריתם שיעשו במשטרה הוא יחליט במקום אם הוא נותן קנס או עוצר לחקירה. אצל ארדן זה היה אלגוריתם פשוט: פעם ראשונה – 1,000. פעם שניה – 2,000.  עכשיו זה אלגוריתם יותר מורכב. הכלל הוא שנותנים קנס (500 או 1,000 אם זה שימוש בפומבי). אבל במקרים מסוימים יוגש כתב אישום, לדוגמה אם הבן אדם עשה עבירות נוספות, או שיש לו הרבה רישומים פליליים, או שכבר קיבל קנס כמה פעמים.” 

בכנסת הקודמת, ה-23, עמדה בראש הוועדה המיוחדת להתמודדות עם סמים ואלכוהול עו”ד מיכל קוטלר־וונש, שניהלה דיונים ארוכים בנושא הלגליזציה: “בחרתי לבחון את הנושאים השונים המגיעים לפתחה של הוועדה דרך הפריזמה של ההתמכרויות. הנתונים מצביעים על כך ש-1 מכל 10 ישראלים מכור למשהו וכי היעדר טיפול עולה למדינת ישראל כ-7 מיליארד ש”ח מידי שנה, זאת מעבר לנזקים נוספים, אישיים, משפחתיים, קהילתיים ולאומיים. בנוסף, השיח והעיסוק בשינוי מעמד הקנאביס מלווה בשינויים בתפיסה של החומרים וההתנהגויות הממכרות.”

במסגרת הדיונים אז נשמעו מומחים שונים, גם מחו”ל, ונלמדו לקחים ממדינות שעברו את תהליך הלגליזציה. לצד המומחים השתתפו לא מעט בני נוער והביעו את עמדתם. 

“הסדר חלקי הוא מאוד בעייתי ויכול להיות מזיק.” אומרת קוטלר־וונש. “הסדרה חלקית לבעיה רחבה שדורשת הסדר הוליסטי תיצור ואקום, כל מה שאסור מותר. הצוות הבין־משרדי התייחס לכל ההסדרה, עבד במשך 9 חודשים בצורה הוליסטית, כולל אי הפללה.”

ומה קרה?

“הכנסת התפזרה, המלצות הוועדה היו רק מסגרת. הפערים נחשפו, העבודה לא התחילה.”

מה הכי מטריד אותך?

“המגיפה הבאה היא מגפת ההתמכרות. בקנדה יש שרה מיוחדת לנושא התמכרויות. בישראל לא רואים את זה בא, לא מתכוננים – זה מטריד”.

השיירה לא עוצרת

“אי הפללה זה מצוין כשלעצמו”, אומר אילן גיל, פעיל חברתי המפעיל את הקנאמבולנס, מגן דוד ירוק שבאמצעותו הוא  משנע חולים  תוך שהוא מייעץ לתהליך קבלת הקנאביס הרפואי. “התקנות החדשות רק מחדדות  את האבסורד. עמוס סילבר, ממקימי הטלגראס יושב במעצר שלוש שנים בתנאים קשים. הוא עדיין עציר ללא זכויות, וכתוצאה מנקמנות של המערכת אפילו לא משוחרר למעצר בית, בעוד אנשים הנחשדים ברצח יוצאים למעצר בית.” הוא מתקומם, “אם הוא היה אסיר בח”ול, מזמן כל המדינה היתה מתגייסת. אבל הוא כאן, ואף אחד לא שומע עליו”.

עמוס דב סילבר, 37, הקים את הטלגראס בשנת 2017 כדי לקדם את הלגליזציה של הקנאביס. הקבוצה איפשרה שיח חופשי של משתמשים וקניה ומכירה בצורה מוגנת, הוגנת וחופשית. המטרה היתה לספק אלטרנטיבה לגישת הרשויות המחמירה ולהנגיש חיבור בין מוכרים לצרכנים בצורה מוגנת, הוגנת וחופשית.

גיל וחבריו, פעילים למען הלגליזציה, החליטו שכל המדינה תשמע עליו. לפני כחודשיים, במסגרת מאבקי הלגליזציה המתנהלים בימים אלו בחזיתות השונות ומתרכזים בקידום חקיקה לצד צעדים לקראת הקלות ענישה ושינוי תקנות הקשורות בקנאביס, הקים גיל עם קבוצת חברים את “השיירה”. הפרויקט נולד מתוך ההכרה הכואבת כי למעלה ממיליון וחצי אזרחים במדינת ישראל הם עבריינים בעל כורחם, והמחיר שאנחנו כחברה משלמים על רדיפת הצרכנים, קהילת משתמשי הקנאביס והתממשקות חפים מפשע עם גורמים עבריינים לצד החוויות הטראומטיות שהם עוברים או עלולים לעבור – גובה קורבנות רבים. מטרת הפרויקט היא להסתובב ברחבי הארץ ולהגיע לאותם אזרחים שנפגעו ממדיניות הפללה – מחזיקים ברישום פלילי או ממתינים להליך משפטי בגין עבירות קנאביס, ולבצע עבורם תהליך הגשת בקשה לביטול הרישום הפלילי או ההליך המשפטי. מדובר בתהליך שעלותו דרך עורך דין מגיעה לאלפי שקלים, ובאופן עצמאי קשה עד בלתי אפשרי לעבור את מסכת הבירוקרטיה שנדרשת כדי לבצע את הפעולה. רבים מתייאשים לפני שסיימו את התהליך, מה שמשאיר אותם לרוב עם “כתם” מהעבר. 

לצד המלחמה בהתייחסות לצרכני הקנאביס כעבריינים, השיירה מוקדשת למטרות הסברה והעלאת מודעות לפרשה שעומדת בלב ליבו של המאבק נגד הרדיפה וההפלה, הלא היא פרשת טלגראס. “אנחנו יוצאים עם קבוצת רכבים יוצאת בכל שבת מכלא השרון בו כלוא עמוס בשלוש השנים האחרונות, אוספים  פעילים ברחבי הארץ ועוצרים בנקודות שונות לחלוקת חומרי הסברה תוך קריאה לשחרורו המיידי.”

בימים אלו לאור הבשורה המרגשת כי צריכת קנאביס אינה נחשבת עבירה פלילית מעתה והלאה, השיירה תמשיך ביתר שאת בפעילות ההסברה למען שחרורו של עמוס סילבר וצפויה להמשיך בפעילותה לצד פעולות נוספות עד שישוחרר. את ליל הסדר, אם הוא לא ישוחרר, יחגגו מחוץ לחומת בית הסוהר. 

כתבות שאולי יעניינו אותך

המדינה נגד עמוס סילבר. ובכל הכוח

שלוש שנים יושב עמוס סילבר בכלא רימונים. הוא האיש שהקים את טלגראס וביקש להנגיש את הקנאביס הרפואי לכל דורש ונזקק. הוא ראה בזה שליחות חברתית קדושה. המדינה רואה בו ברון סמים, ראש ארגון פשיעה בינלאומי ומתייחסת אליו בהתאם

שלוש שנים יושב עמוס סילבר בכלא רימונים. הוא האיש שהקים את טלגראס וביקש להנגיש את הקנאביס הרפואי לכל דורש ונזקק. הוא ראה בזה שליחות חברתית קדושה. המדינה רואה בו ברון סמים, ראש ארגון פשיעה בינלאומי ומתייחסת אליו בהתאם

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[login_fail_messaging]