בראשית – פרשת נָשֹׂא

“כולם רוצים להיות חופשיים, אבל ממה, אלוהים, ממה?”
ברי סחרוף, ״עבדים״


נושא פרשת נָשֹׂא הוא נשֹׂיאה: איך עלינו לשאת את המשא המשותף לאורך המסע?

מדובר במשֹא של עם, המונה לפי ההערכה יותר ממיליון נפש, אשר נושֹא בקרבו מקדש נייד, נושֹא עיניו אל עמודי ענן ועשן המכתיבים את קצב וכיוון התנועה. יש כל כך הרבה מה לארגן ולסדר לפני שיצאו לדרך. על פניו, רגע קולקטיבי, לא ממש הזמן להתעסק בעניינים פרטיים ואינטימיים. ובכל זאת, מפנה התורה 20 פסוקים לשאלה מה לעשות בעניינו של איש ש-“עָבַר עָלָיו רוּחַ־קִנְאָה וְקִנֵּא אֶת־אִשְׁתּוֹ וְהִוא נִטְמָאָה אוֹ־עָבַר עָלָיו רוּחַ־קִנְאָה וְקִנֵּא אֶת־אִשְׁתּוֹ וְהִיא לֹא נִטְמָאָה׃” (במדבר ה’, יד).

מה יהיה עם הקנאה? שואלת התורה ועונה: על האיש להביא את אשתו אל הכהן, עם קרבן מנחה קטנה, קצת קמח שעורים, בלי שמן ובלי תבלין – “כִּי־מִנְחַת קְנָאֹת הוּא מִנְחַת זִכָּרוֹן מַזְכֶּרֶת עָוֹן׃” הכהן לוקח מים טהורים בכלי חרש, שם בהם חופן עפר מאדמת המשכן, משביע את האישה שאם אכן סטתה ונטמאה לגבר אחר יגלו המים את חטאה, בכך שייפגעו אברי המין והרבייה שלה – “בְּתֵת ה’ אֶת יְרֵכֵךְ נֹפֶלֶת וְאֶת בִּטְנֵךְ צָבָה.” (שם, כא). האישה מוזמנת לענות:…



כתבה בלעדית למנויי בראשית
להמשך קריאה התחברו או הצטרפו (שבוע ראשון מתנה!)

לא משנה אם תפתחו היום את ערוץ 13,14, Y-net, וואלה או מאקו, סביר להניח שתמצאו את אותו תמהיל ידיעות שנע על הספקטרום בין תחזיות אפוקליפטיות, פרסומות וקליקבייטים.

מה זה עושה לתודעה שלנו? איך זה משפיע עלינו שכולם מתבוננים על העולם דרך אותו פילטר שחור, מתועש וחסר חיים? איך זה משפיע על התודעה שלך?

טים קוק מנכ”ל אפל אמר פעם “אם אתה לא משלם על מוצר, כנראה שהמוצר זה אתה”. בבראשית אנחנו מציעים לך להפסיק להיות המוצר של מהנדסי התודעה והתקשורת. אנחנו מזמינים אותך להחזיק בכיס עוד זוג משקפיים, כזה שאפשר להתבונן דרכו כשהכל נראה שחור ולראות שיש גם זווית אחרת, שממנה רואים צבעים ואהבה ואור, ולדעת שבזכותך קיים אמצעי תקשורת אחד שלעולם לא ימכור את הנשמה.

לוגו

כתבות שאולי יעניינו אותך

ההבדל בין משה למרים הוא כמו בין קו לעיגול

החוויה האהובה על התודעה הרבנית-רדיקלית שלי היא למצוא תימוכין לרעיונות ניו-אייג’יים בכתבים עתיקים. יותר מכל, עושה לי נעים לגלות שורשים של פמיניזם רוחני במקורות שנחשבים למעוזי הפטריארכיה. כשזה קורה בחפיפה לפרשת השבוע של יום ההולדת העברי שלי, פרשת “בשלח”, זה משמח אותי במיוחד.

פרשת שופטים – הספר האבוד

חז”ל קראו לו “משנה תורה” משום שהוא כמו מסכם את ארבעת החומשים הראשונים. מיכה גודמן מכנה אותו “הנאום האחרון של משה” כי הוא בנוי כמונולוג מתמשך של משה או האל הדובר מפיו. אך במעגלי חקר התנ”ך קיימת הסכמה רחבה שספר דברים לא נוצר או נמסר יחד עם ספרי התורה האחרים, אלא הופיע לראשונה בתקופה מאוחרת בהרבה, בממלכת יהודה לאחר חורבן ממלכת ישראל, במאה ה-7 לפני הספירה, בזמן שלטון המלך יאשיהו.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ב ללא רקע

הצטרפו לרשימת התפוצה של בראשית

קבלו עדכונים על כתבות חדשות, תחקירים מרתקים וסיפורים מרגשים 

[login_fail_messaging]