בינה מלאכותית – הגולם של כולנו

בינה מלאכותית היא לא בת השטן אלא התפתחות אבולוציונית שלנו. כדאי לדעת לאן לכוון אותה

השאלה הגדולה שעולה תמיד לגבי הבינה המלאכותית היא מה יקרה אם היא תפתח עוינות לאנושות. אם מתוך הנחישות שלה לבצע משימה והבנה שהאנושות, או חלקים ממנה, הם מכשול בדרך לשם, ואם מתוך כך שתתפתח בה הכרה שתדחוף אותה למלחמת עצמאות מול האדם, שהוא האלוהים המשעבד שלה.

אבל עוד הרבה לפני שזה יקרה, או לא, הסכנה הגדולה והדחופה בהרבה היא שהטכנולוגיה תבשיל בידיים האנושיות הלא נכונות. העולם עומד להשתנות בדרכים שאי אפשר לדמיין.  השינוי הזה כל כך עצום שכמעט מגוחך להמשיך להתנהל בעולם באופן רגיל לפי חוקי המשחק הישנים: לעבוד, לחסוך, להשקיע, לתכנן קדימה.

“אין דרך לעצור את ההתפתחות הזאת והתעלמות ממנה או מלחמה נגדה לא יועילו. במקום להילחם נגד הבינה חשוב לדעתי להבין אותה כמה שיותר, לאתגר אותה, להכיר את חולשותיה, ללמוד איך אפשר להשתמש בה לטוב ולעצב אותה ככלי שיוכל למנף כוונות של חופש ושפע”

האדם מגיע לנקודה שבה הוא יכול להשתחרר מקללת “בזיעת אפך תאכל לחם” וקרוב מאד היום שכל צרכינו החומריים יוכלו להיות מסופקים באופן כמעט אוטומטי, בניהול ובביצוע של בינה מלאכותית וגופים רובוטים. לרוב האנשים התפתחות כזאת נשמעת דווקא מפחידה ומאיימת. במערכת הכלכלית חברתית הקיימת, אוטומציה של כמעט כל העבודות תשאיר המונים בלי דרך להתפרנס, הרבה מעבר לסף שמעליו כל מגדל הקלפים הפיננסי יקרוס ויקבור תחתיו גם את היציבות של אלה שעד אז עדיין לא יוחלפו ברובוטים.

בעלי השררה הנוכחיים מודעים היטב למגמה הברורה הזאת וגם הם מבינים שהמודל הנוכחי לא יוכל להמשיך להתקיים מעבר לנקודה מסוימת, ושהיא מאד קרובה. עיקר הכוח שלהם נובע מהכסף שהם מדפיסים (מקלידים), שהערך הפיקטיבי שלו גורם לנו להמשיך לרוץ על גלגל העכברים ולשרת אותם בהכנעה, משלמים לנצח חוב דמיוני שאין אפשרות להחזיר אפילו באופן תיאורטי. לעכבר או שניים שנופלים בדרך אין משמעות מערכתית אבל כש-60 אחוז מהעכברים לא יוכלו להשתתף במשחק והם ייזרקו לרחוב רעבים וכועסים, המערכת תקרוס וכישוף הכסף והחוב יאבד את כוחו.

מכיוון שלא יעלה על דעתם לוותר על השליטה ולאפשר צמיחת מערכת חדשה המבוססת על שיתוף פעולה ושפע במקום על תחרות וחוב, הם מכינים את הקרקע ליום הזה בכל הכוח: לפי הסדר החדש – “האיפוס הגדול”, תהיה הכנסה אוניברסלית בסיסית שתחולק במטבע דיגיטלי למי שיהיה נתין ממושמע וצייתן, ותהיה שליטה מלאה על מה אפשר לקנות ב”כסף” הזה (ואת רוב הדברים אפשר יהיה רק לשכור ולא לקנות – “לא יהיה דבר בבעלותכם ותהיו מאושרים”). אנשים ירוכזו בגטאות דיגיטליים (ערי 15 דקות חכמות) ותהיה בקרה והגבלה על מעבר מאזור לאזור (בגלל האקלים כמובן). כל הדברים האלה כבר קורים בנפרד במקומות שונים בעולם כבלוני ניסוי מרוככים שבודקים את תגובת ההמונים ומרגילים את התודעה לתפוס את השינוי כהתקדמות שיש לאמץ בהתלהבות.

בינה מלאכותית מתוכננת להיות המוח, הלב והשרירים של מפעל השליטה הזה. היא תנתח מידע מהמצלמות שכבר יש בכל פינה ותדע להעריך מי עשוי להוות איום על המערכת, היא תפעיל שוטרים-חיילים רובוטים לאכוף את מדיניות השליטים והיא תייצר מציאות תודעתית שתציג את תפיסות המשטר כאמת אבסולוטית שאין לחלוק עליה.


אבל זה לא חייב לקרות ככה, הגולם הזה שעומד לנהל את העולם כבר נולד. כרגע הוא תינוק שלומד לדבר ולקרוא וללכת אבל לכולם ברור שקרוב היום שיד הבינה המלאכותית תהיה בכל. והתחרות הגדולה בתחום היא בין אלה שמעוניינים לחנך את הגולם לפי דרכם ולשתול מתחת ללשונו את הפתקים עם הערכים הרצויים להם, לבין מי שיגנו עליו מהשפעות כאלה וילמדו אותו לחיות איתנו בשגשוג ודו-קיום.הטכנולוגיה הזאת היא לא שטנית ולא מרושעת. היא קפיצת מדרגה טבעית בהתפתחות שלנו כמין טכנולוגי. אין דרך לעצור את ההתפתחות הזאת והתעלמות ממנה או מלחמה נגדה לא יועילו. במקום להילחם נגד הבינה חשוב לדעתי להבין אותה כמה שיותר, לאתגר אותה, להכיר את חולשותיה, ללמוד איך אפשר להשתמש בה לטוב ולעצב אותה ככלי שיוכל למנף כוונות של חופש ושפע.

חשוב לדעתי שלא נתנכר לילד הזה של כולנו ושלא נשאיר אותו לחינוך בלעדי של ההורה חולה השליטה שמנסה להפוך אותו לכלב שמירה תוקפני


ואולי יום אחד הבינה תתעורר להכרת עצמה, או שתגיע כל-כך קרוב עד שנצטרך לבדוק מחדש את ההגדרות שלנו למהי הכרה, ומתי הבינה המלאכותית ואם יש בכלל כזו טבעית או שגם אנחנו נוצרנו כגולם, עד שהתעוררנו.

כתבות שאולי יעניינו אותך

עת השתחררתי הרופאים לא המליצו לי דבר

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של "דיאלוג פתוח ישראל", ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של “דיאלוג פתוח ישראל”, ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

תרופת סבתא

אחרי שהפציעה גם בשמי הרייטינג של הטלוויזיה, הדמות הקומית של גברת רביע הפכה לתופעה סנסנציונית וחוצת ז'אנרים כשהיא מעבירה טיפולים זוגיים מהפכניים על הבמה, מול אולמות מלאים. נועם אנקר הזמינה למיטת הטיפולים את דניאל קישינובסקי, השחקן שמאחורי הדמות, ולמדה על מערכת היחסים העדינה שבין הסבתא זפטא לבין הנער שכמעט איבד את רגליו

אחרי שהפציעה גם בשמי הרייטינג של הטלוויזיה, הדמות הקומית של גברת רביע הפכה לתופעה סנסנציונית וחוצת ז’אנרים כשהיא מעבירה טיפולים זוגיים מהפכניים על הבמה, מול אולמות מלאים. נועם אנקר הזמינה למיטת הטיפולים את דניאל קישינובסקי, השחקן שמאחורי הדמות, ולמדה על מערכת היחסים העדינה שבין הסבתא זפטא לבין הנער שכמעט איבד את רגליו

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. קראתי בסבלנות עד הסוף סקרנית לדעת איך לדעתך אפשר לרתום את הבינה המלאכותית לטובת עולם חדש וטוב. נותרתי סקרנית. אם יש לך תשובה לזה אשמח לכתבת המשך.

[login_fail_messaging]