פרשת השבוע – בראשית – פרשת חֻקַּת

אילמות מובילה לאלימות

פרשת חֻקַּת היא קו פרשת המים במסעם של בני ישראל.
בנקודה זו מסתיימת תקופת הנדודים במדבר ומתחיל המסע אל הארץ המובטחת. ההנהגה מתחלפת והמציאות מחליפה צורה: מנדודים בשטח הפקר אל מעבר בטריטוריות של עמים אחרים. אותם עמים שיהפכו תוך שני דורות של התנחלות וכיבוש לממלכות השכנות. עד אז היו בני ישראל עם של נוודים. בשלב ההוא התחיל לצמוח המוניטין של ישראל כמעצמה צבאית אזורית. והנקודה הזו היא פרשת המים, אותה פרשה ידועה, עם משה ואלהים, המטה והסלע, הסיפור שמתחיל במדבר צין:

“וַיֵּשֶׁב הָעָם בְּקָדֵשׁ וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם וַתִּקָּבֵר שָׁם׃ וְלֹא־הָיָה מַיִם לָעֵדָה וַיִּקָּהֲלוּ עַל־מֹשֶׁה וְעַל־אַהֲרֹן׃” (במדבר כ’ א–ב). חז”ל דרשו את הקשר בין שני הפסוקים בהסבר: “כשמתה מרים נסתלקה הבאר”. לפי מדרשי האגדה…


לקריאת הכתבה המלאה התחברו או הצטרפו לבראשית

כתבות שאולי יעניינו אותך

ההבדל בין משה למרים הוא כמו בין קו לעיגול

החוויה האהובה על התודעה הרבנית-רדיקלית שלי היא למצוא תימוכין לרעיונות ניו-אייג’יים בכתבים עתיקים. יותר מכל, עושה לי נעים לגלות שורשים של פמיניזם רוחני במקורות שנחשבים למעוזי הפטריארכיה. כשזה קורה בחפיפה לפרשת השבוע של יום ההולדת העברי שלי, פרשת “בשלח”, זה משמח אותי במיוחד.

באר התקווה הטובה

האם נוכל לדרוש תקווה בפרשת וַיֵּרָא? הרי מלכתחילה זה נשמע כמו אוקסימורון, ניגוד פנימי. תקווה היא רגש חיובי שקט ובוטח שמעורר תחושת חיבור ומסוגלות. יראה היא רגש עז, מהלך על תהום הפחד, חושף את קַטְנוּת האדם חסר האונים אל מול הגורל. פרשת וַיֵּרָא רצופה ברגעים של יראה גולמית. חרדות קיומיות שזורות בתוך שרשרת אירועי הסאגה המשפחתית המתוארת בה. גיבוריה – שהצמיחו את הקונסטלציה המשפחתית הסבוכה שהביאה את כולנו, בני ובנות עמי הארץ הזאת, עד הלום – היו הורים יראים והיראה, מסתבר, היא מדריכת הורים גרועה למדי.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[login_fail_messaging]