CBDC בסין – מה קורה עם המטבע הדיגיטלי?

ממשלת סין מאיצה את קצב ההטמעה של תכנית המטבע הדיגיטלי שלה

המטבע הדיגיטלי הסיני של הבנק המרכזי, ה–e–CNY, היה החלוץ והושק באוקטובר 2020 במדינה. שנתיים לאחר מכן, באוקטובר 2022, ההכנסות מעסקאות במטבע זה עומדות על 100 מיליארד יואן (14 מיליארד דולר) – מספר לא גבוה באופן יחסי. סביב עונת החגים הסינית האחרונה, כמה רשויות עירוניות סיניות העניקו e–CNY חינם בשווי של מיליונים, במסגרת כ–200 פעילויות המשתתפות בקמפיין שיווקי שמטרתו להניע את הצרכנים הסינים לצרוך יותר, ובכך לקדם ולהרחיב את האימוץ של המטבע הדיגיטלי. על פי הדיווחים מסין, ערים רבות חילקו למעלה מ–180 מיליון יואן (26.5 מיליון דולר) של מטבעות דיגיטליים בצורת שוברים וקופונים לצריכה.

בדומה לטקטיקות השיווק שהופעלו על אזרחים במהלך תקופת הקורונה (אז קיבלו אזרחים וילדים מתנה על קבלת זריקה), או במילים לא מכובסות, שוחד שיווקי על מנת להגדיל את שיעור אימוץ המוצר, כך גם כאן מתחילים בטקטיקה יחסית עדינה של שוחד שיווקי לפני שמפעילים את הטקטיקות הקשוחות יותר שמאלצות אנשים לאמץ את המוצר או השירות. בן סמוחה, מייסד קריפטו ג׳אנגל ומומחה פיננסים וביטקוין, מעריך כי טקטיקות אימוץ המטבע הדיגיטלי כפי שנצפות בסין, יורחבו ויופעלו במדינות רבות בעולם עם התפתחות המטבעות הדיגיטליים השונים, בדומה למה שראינו בקורונה. הוא גם צופה כי יקח זמן עד שמוצר זה יוטמע בשווקים בהצלחה, בין חמש לעשר שנים, היות שצפוי מאבק לא קטן בין הבנק המרכזי המנפיק את המטבע הדיגיטלי לבין הבנקים המקומיים.

באופן כללי, הסינים לא כל כך מרוצים מקצב האימוץ של המטבע הדיגיטלי. בדצמבר האחרון, בנקאי סיני לשעבר בשם שי פינג, הגדיר את תוצאות הניסויים ב–e–CNY כ”לא אידיאליות”, והודה כי “השימוש אינו אידיאלי ומועט מאוד”. הוא השווה את היואן הדיגיטלי למערכות תשלום של צד שלישי אחרות במדינה כמו WeChat Pay, Alipay ו–QQ Wallet, המאפשרות גם השקעות או הלוואות. לדבריו, אפליקציות אלה כבר יצרו מבנה של שוק תשלומים שענה על הצרכים לצריכה יומית והתחרות קשה. ביקורת כזו על יוזמות של ממשלת סין נדירה מצד פקידים לשעבר ומאותתת על כך שהמדינה כנראה נאבקת להשיג אחיזה ביוזמת ה–CBDC שלה.

כתבות שאולי יעניינו אותך

שלשלאות דיגיטליות

המטבע הדיגיטלי של בנקים מרכזיים (CBDC), שכל מדינות העולם שועטות לפתחו, הוא אבטיפוס אולטימטיבי של "האח הגדול". המנגנון העריצי הזה חותר לצמצם את השימוש בכסף מזומן, ולקשור את החירות הפיננסית של האזרח לחסדי הממשלה והממסד הבנקאי

המטבע הדיגיטלי של בנקים מרכזיים הוא אבטיפוס של “האח הגדול”, שחותר לצמצם את השימוש בכסף מזומן, ולקשור את החירות הפיננסית של האזרח לחסדי הממשלה והממסד הבנקאי. אפרת פניגזון

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[login_fail_messaging]