3,000 שנה ולא למדו כלום

לילדים ניתן מעט אוכל משלוש סיבות: כדי להרגיל אותם לאכול מעט; כדי שיגדלו לגובה ולא ישמינו; כדי שירעבו עד שייאלצו לגנוב אוכל, דבר שילמד אותם לחשוב על תחבולות ויפתח אצלם תושייה שתסייע להם בחיים ובקרב

לחינוך הספרטני יצא שם של נוקשות, קפדנות, העדר חמלה והתעמרות בילדים ובנוער לשם חישולם לעתיד קשוח. נראה כי מערכת החינוך בישראל מנסה בשנתיים האחרונות ללמוד מספרטה. חותרת לאלף בכוח את קטיניה לנשום דרך מסיכות תוך אכיפת משמעת חמורה כדרך חיים. אם המטרה היא חישול, רצוי אולי שנקבל תמונה מלאה יותר על המשמעות הכוללת של המונח “ספרטניות”, מה באמת היה שם והאם היו עוד מאפיינים. 

ספרטה לא היתה עיר קדומה טיפוסית, היא לא היתה מוקפת בחומה, ובפועל, גם לא היתה ממש עיר אלא מקבץ של כפרים. בלטו בהם חמישה כפרים מרכזיים בחבל הפלופונס שהרים גבוהים הקיפו אותם מסביב. החמישה הללו נהיו למעין מדינה כפרית עצמאית שבזה לארכיטקטורה המבוצרת של תקופתה. לגרסת הספרטנים, חומות וביצורים הם בעצם סממן לחולשה…


לקריאת הכתבה המלאה התחברו או הצטרפו לבראשית

כתבות שאולי יעניינו אותך

הלורד שויתר על הגלימה שלו

בתוך המולת המאבק על ה"רפורמה המשפטית" בישראל ראוי להיזכר בשופט האהוב ביותר בתולדות אנגליה ולשאול למה לנו אין איזה אלפרד דנינג שכזה

בתוך המולת המאבק על ה”רפורמה המשפטית” בישראל ראוי להיזכר בשופט האהוב ביותר בתולדות אנגליה ולשאול למה לנו אין איזה אלפרד דנינג שכזה

למה לארץ הכי מסובכת בעולם אין חוקה?

מרגע הקמת המדינה עלה הצורך לחוקק חוקה לישראל, וכמוה השאלה איזו סמכות תינתן לבית המשפט כרשות מאזנת למחוקקי החוקים. ומאז ועד היום, כולם עוסקים בניסיון להיפטר מתפוח האדמה הלוהט הזה. עכשיו תורו של בג"צ

אירית ינקוביץ מפשטת את השפה המשפטית סביב השאלה החמה ומוצאת את הסיבה לכל מחדל כאן – החיפוף

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[login_fail_messaging]