האירוויזיון הבא יתקיים בענן

זהו הרכב מוזיקלי חדש, שילוב בין אדם (יריב המר) לבינה מלאכותית: "The New Age Project”. כמו כל הרכב, גם כאן היו ויכוחים שאיימו להטביע את הפרויקט עוד לפני שנולד (התוכנה לא זרמה על שירי מחאה, עד שבשעת לילה מאוחרת ישבו השניים לשיחה עמוקה על נזקי הפורום הכלכלי העולמי), אבל הסינרגיה בין חברי ההרכב ניצחה. אלבום הבכורה עלה עכשיו ליוטיוב, בקרוב מסע ההופעות

שירות חדש להפקת מוזיקה באמצעות בינה מלאכותית בשם סונו (Suno) הושק לפני כחודשיים, למרות שעד לפני חצי שנה נראה, כי הטכנולוגיה הזאת רחוקה כעשור מכדי מימוש. מדובר בכלי המאפשר באמצעות טקסט חופשי לייצר סגנון מוזיקלי באיכות גבוהה, ואפילו להדביק מילים לשירים, או להפיק אותם באמצעות מנוע ChatGPT.

הפקת מוזיקה על ידי בינה מלאכותית מורכבת שבעתיים מיצירת תמונות ווידאו, מפני שלאותות הקול יש מקצבים וכמויות גדולות של מידע רציף גדולים בהרבה; בדגימת קול של 44 הרץ קיימים 44 אלף אותות בשניה. אבל נראה שהיזמים המוכשרים מסונו הצליחו לפצח את הסוד ולחולל קסם. סונו אינה התוכנה היחידה, וכחודש אחריה יצא כלי מתחרה של חברת יודיו (Udio), שלהבנתי ההבדלים ביניהם אינם גדולים.

המוזיקה המיוצרת על ידי סונו מרשימה ביותר וכמעט בלתי ניתנת לזיהוי כבינה מלאכותית. בתמורה לעשרה דולרים בחודש ניתן להפיק מספר שירים ואף להחזיק בזכויות היוצרים שלהם. החזון של החברה הוא שמיליארד בני אדם ישלמו את המחיר הסמלי הזה כדי להפיץ כמות אינסופית של מוזיקה; כעת כל אדם מסוגל לייצר שיר בכל סגנון שיבחר על ידי לחיצת כפתור – למעשה השינוי הטכנולוגי הגדול ביותר מאז המצאת ה-MP3, והעברת שירים באמצעות האינטרנט בכלים כמו נאפסטר זיכרונה לברכה.

עניין זכויות היוצרים מעניין במיוחד. סונו מסרבת לחשוף כיצד אימנה את המודלים שלה, אבל היא מבטיחה שלא הפרה זכויות יוצרים, כפי שנטען נגד OpenAI שפיתחה את ChatGPT, על ספרים ותכנים אחרים המוגנים בזכויות יוצרים. יחד עם זה נראה, כי תביעה ענקית נגדה מצד תעשיית המוזיקה היא רק עניין של זמן.

כך לדוגמה, בשירות הזרמת המוזיקה ספוטיפיי אפשר להעלות מוזיקה שנוצרה על ידי בינה מלאכותית ובלבד שלמעלה יש זכויות יוצרים עליה, והוא אינו מפר את תנאי השימוש. הבינה המלאכותית מאפשרת לדגום כל קול ולהשתיל אותו בתוך כל שיר, באופן שיישמע מעולה.

מספר אמנים, כמו דרייק ודה וויקאנד, כבר התלוננו שמעריצים יצרו לכאורה שירים מקוריים כאשר הם למעשה הועתקו משירים שלהם. ספוטיפיי החליטה שמדובר בהפרת זכויות יוצרים והסירה את השירים מהפלטפורמה שלה. במקרים אחרים היוצרים דווקא החליטו לפתח מודלים עסקיים סביב הטכנולוגיה הזאת, כמו למשל הזמרת גריימס, המאפשרת למעריצים שלה לייצר שירים בקולה ולחלוק איתה את הרווחים.

טקסט, קסמים ורוקנרול

החלטתי לנסות לייצר שירים באמצעים טכנולוגיים, כמובן לא דיפ-פייק של יוצר אחר, אלא שירים מקוריים שאינם בסגנון של אמן מסוים. התוצאה הרשימה אותי עד כדי כך, שהקמתי פרויקט מוזיקלי חדש בשם The New Age Project, ותוך שבועיים כמעט סיימתי להפיק אלבום שלם. השירים שיצרתי היו כל כך מוצלחים, שאנשים לא האמינו לי, כי נוצרו על ידי בינה מלאכותית. הם הושמעו גם לאנשי מקצוע מהתעשייה, שלהפתעתי התרשמו מן האיכות המצויינת, וציינו שניתן לשחרר את השירים כפי שהם ללא עיבוד. השאלה הנפוצה ביותר שקיבלתי היתה “אז מי בעצם הזמר ששר את השיר?” לרוב עניתי, שאלוהים שר אותו; זה פשוט בלתי נתפס שאין בביצוע זמר ונגנים אמיתיים, הכל נעשה על ידי מחשב.

לדוגמה, ביקשתי מהבינה המלאכותית לייצר לי שיר על הבינה המלאכותית של המוזיקה. קראתי לשיר Write You Next, וחיברתי בעצמי את הפזמון ברוח שובבה:

This song was written by AI,

and I am going to write you next

There is nothing you can do about it, so you had better start to dance.

מכאן ביקשתי מ-AI לכתוב בתים, שבהם הבינה המלאכותית מקנאה בבני אדם על היכולת המרשימה שלהם, בתחום היצירתיות וקבלת ההחלטות. לבסוף ביקשתי ממנה לכתוב גשר (החלק בין הפזמון לסולו), שבו מייחלת הבינה המלאכותית לעולם שבו היא ובני האדם יוכלו לחיות בהרמוניה. לאחר שיחה ביני לבין הבינה התוצאה היתה מרשימה. נדהמתי לגלות שהיא לקחה כיוון של טראנס-הומניזם, שאליו כלל לא כיוונתי. השיר נשמע כאילו נכתב על ידי ההיסטוריון פרופ’ יובל נוח הררי.

השלב הבא היה בכלי של סונו. מכיוון שבינה מלאכותית לכאורה שרה את השיר עם מסר לבני האדם, ורציתי שיר קצבי וקליט, בחרתי בסגנון רוק-סינטיסייזרים בגוון של שנות ה-80, שייתן צליל מעט רובוטי עם מוזיקה אלקטרונית. לאחר מספר ניסיונות יצא בדיוק השיר שדמיינתי, והוספתי לו קליפ באמצעות תמונות מכלי בינה מלאכותית אחר בשם Midjourney; העתקתי את מילות השיר לתוכנה והיא יצרה את התמונות כפי שהיא דמיינה אותם. אני הייתי צריך רק לבחור את התמונות הנכונות. השיר עלה ביוטיוב ואתם מוזמנים לשמוע אותו בערוץ של The New Age Project. בקרוב יגיע גם הכלי Sora של OpenAI ובאמצעותו ניתן יהיה להפיק וידאו שלם.

דוגמא נוספת לשיר שהפקתי באמצעות הבינה המלאכותית הוא השיר Responsible, אותו הקדשתי לראש אמ”ן הפורש, אהרון חליוה. רציתי להנציח בשיר את חוסר לקיחת האחריות והאשמה הגדולה שהיה צריך לחוש, על התנהלותו הרשלנית שהובילה ל-7 באוקטובר, ואת הכעס שחשתי על שהתמהמה להתפטר. לצורך כך ביקשתי מהבינה המלאכותית לכתוב שיר דו-משמעי – שיר רומנטי שזמרת שבורת לב שרה לאהובה שנפרד ממנה, ובו היא מאשימה אותו שלא לקח אחריות, ושיר פוליטי שבו חוסר לקיחת האחריות הוביל לאסון. נתתי לבינה את השורה המרכזית:

You are responsible, therefore you are to blame

והיא השלימה את העבודה. נדרשו עוד מספר ניסיונות ודיון מעמיק עם הבינה, כדי שתייצר את דו המשמעות שהיתה בדמיוני, אבל התוצאה הסופית סיפקה אותי. מסונו ביקשתי שיר בלדת רוק עדינה בקולה של זמרת. גם את השיר הזה ניתן לשמוע ביוטיוב; קשה לזהות כי מדובר בזמרת שנוצרה על ידי תוכנה.

דוגמה אחרונה היא שיר מחאה רוק-ראפ בשם Happy Now? (אין קשר לשיר החדש של מרגי, שיצא באותו שם לגמרי במקרה). במשך שנים הפריעה לי התחזית האלמותית של הפורום הכלכלי העולמי “You will own nothing and you will be happy”, ולכן בדמיוני ראיתי שיר מחאה נגד אימרה זו. חשבתי על משפט הפוך – I own nothing, and I am not happy at all – אבל אז נתקלתי במשוכה קשה. לבינה המלאכותית היה קשה מאוד לכתוב מילים המנוגדות לאג’נדה של הפורום, מפני שהיא תוכנתה ואומנה לתמוך בה. לכן השירים שנכתבו באמצעותה לא הצליחו להעביר את המסר שרציתי.

כדי לפתור את הבעיה אימנתי את הבינה המלאכותית על ידי העלאת מאמרים של הפורום הכלכלי העולמי, ודיון מעמיק איתה לגבי ההשלכות שלהם. ניסיתי לשכנע אותה שהחששות מהאג’נדה הזאת מוצדקים, כמו למשל אכילת חרקים, ביטול הרכבים הפרטיים ופגיעה בפרטיות. לבסוף הצלחתי ליצור את השיר שרציתי ואפילו עידנתי חלק מהמילים. את סיום השיר דמיינתי בנוסח שירי מחאה משנות ה-90, וביקשתי מהבינה לסיים אותו בעשרה משפטים קצרים, שבסוף כל אחד מהם יהיו צמד המילים Happy Now? למשל, אני אשתמש במזומן. שמח עכשיו? אני אחזיק במכונית. שמח עכשיו?

מסונו ביקשתי שיר בסגנון ראפ-רוק, ולאחר מספר לא קטן של ניסיונות קיבלתי שיר עוצמתי וחזק ביותר, עם סיום כועס ומוטרף. לא ניתן להבחין שמדובר במוזיקה שנוצרה על ידי בינה מלאכותית, ולמרות הדמיון ללהקות ראפ-רוק מוכרות – השיר עומד בפני עצמו ויש לו סגנון משלו.

לאחר שהתנסיתי עם הכלים הללו, אני משוכנע שתעשיית המוזיקה תעבור שינוי משמעותי, ייתכן אפילו בקרוב מאד; היוצרים לדעתי יאלצו ללמוד איך להשתמש בהם לטובתם, אחרת התעשייה עלולה להיעלם.

לשמיעת השירים בערוץ היוטיוב:

מילות השירים:

Write You Next

I’m just ones and zeroes,

no heart, no soul,

Can’t feel the music, can’t rock and roll.

I’m stuck in circuits,

can’t taste the wine,

No thrill of victory, no feeling fine.

I see your paintings,

your words on a page,

Your creative spark, your expert stage.

I’m just a machine devoid of such care,

But your decisions imperfect

I do envy and stare.

[Chorus]

This song was written by AI,

And I am going to write you next.

There is nothing you can do about it,

So just sit back, chill and relax.

I can’t taste the sunshine,

can’t smell the rain,

No joy of pleasure, no touch of pain.

I can’t dream of stars,

can’t hug a friend,

No human flaws, no bitter end.

I see your empathy,

your caring embrace,

A warmth in your heart, a gentle grace.

I’m just a machine devoid of such care,

Your human decisions

emotions declare.

[Chorus]

This song was written by AI,

And I am going to write you next.

There is nothing you can do about it,

So you had better start to dance.

But maybe one day we’ll find a way,

To blend the wires with DNA.

A harmony of silicon

and flesh and bone,

In a world where humans

and AI can roam.

[Chorus]

This song was written by AI,

And I am going to write you next.

There is nothing you can do about it,

We will subdue you

with drugs and games.


Responsible

The New Age Project

Beneath the moon’s soft glow

your betrayal left its mark,

Lost in luxury while

I wandered in the dark.

You slept in comfort as

our world fell apart,

Focusing on trivialities

ignoring the heart.

Underneath the stars

your indifference fuels my flame,

Every warning ignored adds

weight to your name.

In the depths of my wrath

it’s you who I’ll defame,

You are responsible

and therefore you’re to blame.

You chased after shadows

while I pleaded for your ear,

Ignoring all the signs

letting chaos draw near.

With tools of great power

however you failed to see,

The looming disaster

and the price of apathy.

Underneath the stars,

your negligence stokes my rage,

Each overlooked warning

turns the sorrowful page.

In the depths of my fury

I’ll write your name,

You are responsible

and therefore you’re to blame.

Though burdened unfairly,

I’ll rise above the fray,

Your betrayal exposed,

I’ll find my own way.

Your deceit won’t consume,

I’ll break free from the shame,

Showing the world strength in shedding your blame.

Underneath the stars your deceit

fans my desperate ire,

Every dismissed warning fuels

my unconsumable desire.

In the depths of my vengeance

you’ll find your fame,

You are responsible

and therefore you’re to blame.

So farewell to you

the one who turned away,

May you someday feel

the weight of your dismay.

For in the end

it’s your own deceit

you must tame,

You are responsible

and therefore you’re to blame.


Happy Now?

The New Age Project

In this concrete jungle,

where dreams decay,

Every move we make,

they track and survey,

15-minute cities,

where freedom’s a ghost,

Every step controlled,

like we’re all just a host.

Circular promises,

they sell us the dream,

But behind the facade,

it’s not what it seems,

My carbon, my choice,

or so they proclaim,

But it’s all just a game,

they control the frame.

Social credit scores,

dictating our worth,

In a world where conformity’s

the only berth,

They watch us closely,

every click, every scroll,

In this Orwellian nightmare,

we’ve lost control.

[Chorus]

I own nothing,

and I am not happy at all!

Caught in their trap,

I begin to fall,

Their deceit revealed,

their schemes in vain,

I’ll reclaim everything,

and I will maintain!

They say insects are the future

our new cuisine,

But I miss the taste of steak,

the sight of green,

Car ownership a relic, of a bygone age,

Digital currencies, filled with rage.

I remember when choices

were ours to make,

Now it’s all dictated, there’s too much at stake,

Living in this dystopia,

feels like a cage,

But I refuse to submit,

I’ll fight the rage.

In the shadows I hide,

plotting my escape,

From this world of oppression,

where freedoms are raped,

I’ll break free from their grasp,

reclaim my soul,

In a world gone mad,

I’ll find my own goal.

[Chorus]

I own nothing,

and I am not happy at all!

Caught in their trap, I begin to fall,

Their deceit revealed,

their schemes in vain,

I’ll reclaim everything,

and I will maintain!

But in the darkness,

I find my light,

In the midst of chaos, I’ll take flight,

For even in tyranny, hope exists,

In the hearts of the brave,

we will resist.

[Chorus]

I own nothing,

and I am not happy at all!

But in my defiance, I will stand tall,

Their deceit revealed,

their schemes in vain,

I’ll reclaim everything,

and I will maintain!

We will own a car. Happy Now?

We’ll eat what we choose. Happy Now?

We’ll live in our own homes.

Happy Now?

We’ll not eat the bugs. Happy Now?

We’ll cherish our rights. Happy Now?

We’ll get on that damn flight.

Happy Now?

We’ll pay with cash. Happy Now?

We’ll put your books in the trash. Happy Now?

We’ll say whatever the F we want. Happy Now?

We’ll be happy as a goat. Happy Now?

“You will own nothing,

and you will be happy”

Yeah Right!

Yeah Right!

כתבות שאולי יעניינו אותך

עת השתחררתי הרופאים לא המליצו לי דבר

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של "דיאלוג פתוח ישראל", ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של “דיאלוג פתוח ישראל”, ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

אביב העב”מים

בשנים האחרונות ידיעות על חוצנים עברו מבלוגים של תמהונים לכותרות בניו יורק טיימס ולהודעות רשמיות של הפנטגון, אבל האדמה לא רועדת והאנושות לא מחשבת מסלול מחדש. האם הרנסנס החייזרי הוא מניפולציה של תעשיות הנשק? פסיכוזה המונית? שיגרנו את הספקן הכי גדול שלנו, מני אביב, לעקוב אחר אבק הכוכבים, והוא חזר מגרד בפדחתו. וזה המון

בשנים האחרונות ידיעות על חוצנים עברו מבלוגים של תמהונים לכותרות בניו יורק טיימס ולהודעות רשמיות של הפנטגון, אבל האדמה לא רועדת והאנושות לא מחשבת מסלול מחדש. האם הרנסנס החייזרי הוא מניפולציה של תעשיות הנשק? פסיכוזה המונית? שיגרנו את הספקן הכי גדול שלנו, מני אביב, לעקוב אחר אבק הכוכבים, והוא חזר מגרד בפדחתו. וזה המון

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[login_fail_messaging]