יש לנו תוכנית, שבו בחושך

המלחמה באוקראינה, לצד מדיניות גלובליסטית של האו"ם והפורום כלכלי העולמי, דוחקות את העולם למצב שבו הרבה לפני שנמות מחום, נמות מקור

אנרגיה היא חיים. אנרגיה היא איכות חיים. חשמל, אינטרנט, קירור, חימום, מזון, מים, תחבורה ופיננסים – כולם תלויים באנרגיה. כל שינוי במערך האנרגיה שלנו חייב להיעשות בצורה מחושבת, זהירה ומתוכננת היטב. כל זעזוע במערך האנרגיה חייב לקבל התייחסות מערכתית מצד הממשלה כדי להבטיח ביטחון אנרגטי. כי אם אין אנרגיה אין חיים ואין איכות חיים. אין חשמל, אין אינטרנט, אין קירור וחימום, אין מזון, אין מים, אין תחבורה ואין כסף. המשמעות של הפסקה אפילו רגעית בכל אחד מהגורמים הללו משמעו פגיעה אנושה באיכות החיים, וגרועה מכך אובדן חיי אדם.

ולמרות זאת נראה שהעולם אינו מפנים את המסקנה הפשוטה הזאת. שני גורמים מזעזעים את שוק האנרגיה שלנו ומאיימים לחסלו. הראשון היא המלחמה באוקראינה והדינמיקה הגיאו-פוליטית סביבה. השני הוא המלחמה שהוכרזה על שינוי האקלים שבבסיסה יש להעביר את העולם לשימוש באנרגיה מתחדשת באופן מיידי כדי למנוע את התחממות כדור הארץ. את המשמעות אנחנו כבר מרגישים בכיס כאשר האינפלציה גואה בעולם וכל שרשראות האספקה עוברות התייקרות וזעזוע. אבל הנזק הגדול מגיע בדמות הפסקות חשמל יזומות, חוסר יכולת לחמם או לקרר, פגיעה בשירותים בסיסיים, ונזק לתפוקת החקלאות העולמית.

אנרגיות מתחדשות הן בבסיסן שימוש באנרגיה טבעית שקיימת בעולם כמו שמש ורוח, שאין מהם מחסור והן בתיאוריה לא מזהמות. חשוב לזכור כי ייצור ופריסת התשתיות לייצור האנרגיה המתחדשת, כמו פאנלים סולאריים או שבשבות, הוא גם בעל טביעת רגל סביבתית – לדוגמה, פאנל סולארי עשוי ממתכת, ונדרש שטח גדול שעליו נפרשת כמות גדולה של פאנלים כדי לייצר כמות קטנה של חשמל. ובעיקר, הטכנולוגיה לשימוש באנרגיה מתחדשת איננה יציבה מספיק ובוודאי שאינה מסוגלת לעמוד בהספקים הדרושים בשעות העומס. התשתית תלויה באיתני הטבע ובעונות השנה, ויכולת האגירה של האנרגיה הזאת עודנה לא מספקת.

ולמרות זאת מדיניות אקלימיסטית המכוונת על ידי הפורום הכלכלי העולמי, חברות השקעה ענקיות כמו בלאקרוק ואג’נדה 2030 של האו”ם, הופכת להיות דומיננטית ברחבי העולם. הרעיון הוא לכבות את תחנות החשמל המשתמשות בדלקי מאובנים או התחנות הגרעיניות ולהתבסס רק על אנרגיה ירוקה.

מאז פרצה המלחמה בין רוסיה ואוקראינה, מצב שוק האנרגיה באירופה בכי רע. רוסיה היא ספקית האנרגיה הראשית לאירופה באמצעות צינור הנורד סטרים, שעובר דרך הים הבלטי לגרמניה, ומספק 40% מהגז הטבעי ליבשת. התוכנית היתה לפתוח השנה את צינור הגז נורד סטרים 2 שאמור היה להכפיל את כמות הגז לאירופה, אבל התוכנית נגנזה, למרות שהתשתית כבר הונחה, בגלל המלחמה. למעשה בחודשים האחרונים רוסיה כבר כיבתה את צינור נורד סטרים לתקופות ממושכות לצרכי “תחזוקה”, ובכך חייבה את גרמניה להשתמש במאגרי הרזרבה שלה.

המלחמה שארצות הברית ואירופה מנהלות באוקראינה כהגנה נגד רוסיה היא כלכלית. סנקציות כלכליות קשות הוטלו על רוסיה ועל האוליגרכים תומכי פוטין. נכסיהם הוקפאו, וכל המסחר העולמי עם רוסיה הופסק. למעשה רוסיה פשטה את הרגל עקב חוסר יכולותיה להעביר את תשלומי החובות שלה. במקביל רוסיה נאלצה לחפש תחליפים, התקרבה מאד לסין, לקרטל הנפט אופ”ק פלוס, ולברית ה-BRICS של המעצמות המתפתחות שמתכננת להשיק מטבע דיגיטלי ולאתגר את הדולר.

המשמעות על אירופה היא כבדה. היבשת כבר עברה לשימוש בגז טבעי, שהוא משמעותי פחות מזהם מעץ, פחם ונפט. בגרמניה כבר הגיעו עד לאחרונה למצב שרק 6% מהאוכלוסייה, באזורים כפריים, השתמשה בעץ לצרכי הסקת הבתים. אבל לפני כחודשיים הזהיר הדויטשה בנק שבחורף הקרוב הגרמנים יסיקו את בתיהם באמצעות שריפת עץ. הביקוש לעץ לצרכי הסקה כל כך גבוה, שאין יותר בנמצא ואנשים כורתים עצים בעצמם כהכנה לחורף כמו בימי קדם. בפולין מדווחים על שיירות אדירות של מכוניות בדרכם למכרות הפחם כדי להצטייד לקראת החורף. אנשים מיואשים ישנים במכוניות שלהם כדי לנסות להשיג קצת אמצעי חימום. בצרפת, שרק לפני זמן קצר היתה בעודפי אנרגיה וייצאה למדינות אחרות, הממשלה הודיעה על תיקצוב אנרגיה, כלומר הטלת מגבלות צריכה. באנגליה 75% מהמסעדות והפאבים בסכנת סגירה עקב עלויות האנרגיה הגבוהות, מדובר במוסדות שחלקם פועלים מאות רבות של שנים.

אירופה לא יכולה להיות מופתעת. בשנת 2018 נשיא ארצות הברית המושמץ דונלד טראמפ שניסה להילחם ביוזמת צינור הנורד סטרים 2 ובאסטרטגיית האקלים של האו”ם, הזהיר את המשלחת הגרמנית ש”אירופה תהיה תלויה לחלוטין באנרגיה רוסית אם היא לא תשנה כיוון באופן מיידי. אנחנו במערב מתכוונים לשמר את עצמאותנו האנרגטית ולהגן מפני מעצמות זרות”. בתגובה המשלחת הגרמנית צולמה כאשר היא מגחכת עליו. לא נראה שהם מגחכים עכשיו.

הדיל הירוק החדש משמעו עוני וסכנת מוות. כי אנרגיה היא חיים, ומחסור באנרגיה הוא ההפך. המושכים בחוטים בוודאי יודעים את זה, ולמרות זאת דוחפים בכיוון שינוי הרסני ומהיר מדי של שוק האנרגיה בטענה של משבר אקלים הממשמש ובא עלינו. הם לא באמת מאמינים בכך, אחרת היו מזמן מפסיקים את השימוש במטוסים הפרטיים שלהם, באחוזות הענק, וביאכטות המפוארות. מטוס פרטי פולט בשעה אחת כמות גזי חממה התואמת בית ממוצע במשך 3 חודשים, וטיסה פרטית פולטת פי 15 יותר מטיסה מסחרית

בלי אנרגיה אין חיים ואין איכות חיים – זה משפיע על הביטחון, בריאות, חימום, מזון, וכלכלה. ובאירופה חסרה אנרגיה. עלות האנרגיה באירופה צפויה לזנק בעוד מאות אחוזים בחודשים הקרובים. מחיר האנרגיה בגרמניה חצה את מחיר ה-1000 יורו למגה וואט לשעה לראשונה בהיסטוריה – מדובר בעליה של כמעט 50% בשבוע אחד! ביום שישי שעבר, בצרפת, מחיר החשמל זינק ב-25% ביום בודד. מאז תחילת המלחמה מחיר הנפט הוכפל, מחיר הפחם קפץ פי 4 ומחיר הגז הטבעי זינק פי 7.

זה המחיר שאירופה משלמת על אסטרטגיית האנרגיה המתחדשת שלה. רק לפני חודשיים בדאבוס בפורום הכלכלי העולמי, התגאו האליטות שאירופה תוכל לחסוך טריליון דולר בעלות דלקי מאובנים על ידי מעבר לאנרגיות מתחדשות. אבל האמת היא שכפי שניתן ללמוד מאירופה, יבשת שלא תלויה בעצמה בעצמאות אנרגית של דלקים מכל הסוגים לא תוכל לשמר את איכות חייה ובריאות אזרחיה בעת משבר. אנרגיית נפט וגז היא לכל הפחות גיבוי, ומסתמן שהיא בפועל מצרך דרוש כדי לשמור על רשת חשמל מתפקדת בשעות העומס. וכך גם צפוי להיות בעתיד. ועכשיו אירופה תידרש לשרוף פחם ועץ כדי להתחמם בחורף הקרוב ואלה הם משאבי אנרגיה מזהמים הרבה יותר המתאימים יותר לתחילת המאה ה-20. במילים אחרות, חזרנו 100 שנה אחורה.

הדיל הירוק החדש משמעו עוני וסכנת מוות. כי אנרגיה היא חיים, ומחסור באנרגיה הוא ההפך. המושכים בחוטים בוודאי יודעים את זה, ולמרות זאת דוחפים בכיוון שינוי הרסני ומהיר מדי של שוק האנרגיה בטענה של משבר אקלים הממשמש ובא עלינו. הם לא באמת מאמינים בכך, אחרת היו מזמן מפסיקים את השימוש במטוסים הפרטיים שלהם, באחוזות הענק, וביאכטות המפוארות. מטוס פרטי פולט בשעה אחת כמות גזי חממה התואמת בית ממוצע במשך 3 חודשים, וטיסה פרטית פולטת פי 15 יותר מטיסה מסחרית. אבל כל אבירי האקלים, כמו אל גור וביל גייטס וברק אובמה לעולם לא יוותרו על חיי המותרות שלהם. מנהיגי המדינות, כמו מקרון וטרודו, הם אנשים עשירים מאוד והם יהיו מוגנים מכל ההשלכות הכלכליות והבריאותיות של האסטרטגיה שלהם. שרת החוץ הגרמנית אלנה ברבוק הצהירה ש”הבוחרים הגרמניים לא מעניינים אותה – כל צעד שיילקח יתקיים כל עוד אוקראינה צריכה”. מי שיסבול מקור בחורף הקרוב יהיו אזרחי אירופה המסכנים.

הסכנה המיידית לבני אדם היא לא התחממות אלא התקררות. די להסתכל בטבלאות התמותה כדי להבין שבחורף מתים הרבה יותר אנשים מאשר בקיץ. ב-2019 פי 4 יותר אנשים מתו מקור ומקיפאון למוות מאשר מחום. וכאשר האנשים באירופה ירגישו זאת על בשרם, הכלכלה תקרוס, מפעלים ייסגרו, והאבטלה תזנק. כבר רואים סימנים: 60% מהאמריקאים לא מסוגלים לעמוד אפילו בהחזרי הלוואה קטנים, חוב כרטיסי האשראי זינק ב-30% תוך שנה אחת, וחובות משקי הבית בשיא כל הזמנים של 15 טריליון דולר. זה עוד לפני הזינוק הצפוי במחירי האנרגיה. כשאי אפשר יהיה לעמוד בעלויות חימום הבית, כל הרגלי הצריכה בעולם ישתנו והשוק ייעצר לחלוטין.

הבנק הפדרלי האמריקאי עושה כל טעות אפשרית. לאחר שטעו לחלוטין בתחזיות האינפלציה, שנובעות בראש ובראשונה מהדפסת הכסף המטורפת במהלך הטיפול הכושל בקורונה, השוק הושבת בכוונת מכוון ברורה. כעת הבנק פועל להקטנת הביקושים לצורך הורדת המחירים, על ידי העלאות ריבית. פעולתם כבר מביאה למיתון ויש עליה באבטלה בארצות הברית ב-3.7%, במקביל להמשך עליות המחירים. אבל כשזה קשור לאנרגיה הבעיה היא בהיצע ולא בביקוש. יש מחסור באנרגיה בגלל המלחמה, והסנקציות הכבדות שהוטלו על רוסיה. גם ארה”ב וגם אירופה ידעו יפה מאוד לאן הן נכנסות: נשיאת הנציבות האירופית אמרה בחודש מאי שהמשמעות של הטלת הסנקציות תהיה קשה מאוד על אירופה בגלל התלות בנפט הרוסי, אבל בכל זאת הם פשוט חייבים להחרים את כל הנפט הרוסי מאירופה. בחודש מרץ בבריסל הזהיר הנשיא ביידן שצפוי מחסור במזון בעקבות הסנקציות, וכי הנזק יהיה לא רק ברוסיה אלא גם באירופה ובארה”ב.

הנשיא ביידן: צפוי מחסור במזון בעקבות הסנקציות

כלומר, הם ידעו מצוין מה המשמעות ההרסנית של המדיניות שלהם על הכלכלה ואת זה אנו רואים בימים אלה. ורוסיה? היא בקושי ניזוקה מהמדיניות הזאת. יש לרוסיה יותר נפט וגז ממה שהם מסוגלים להשתמש או למכור. בימים אלה רוסיה שורפת 10 מיליון דולר של גז טבעי מדי יום במפעל מול הגבול עם פינלנד, הלפיד בוער שם במשך שבועות. ואיך התקשורת מדווחת על זה? ב-BBC אמרו ש”המדענים מודאגים מהנזק לסביבה שנוצר עקב שריפת הגז של רוסיה שיכול להאיץ את המסת קרחונים בקוטב הצפוני”. אף אחד מהם לא הביע דאגה מכך שמיליוני אזרחים באירופה לא יוכלו לחמם את בתיהם בחורף הקרוב, וכי אלה שידם אינה משגת, עלולים לקפוא למוות.

ככל שזה נשמע מוזר, הפתרון לבעייה באירופה הוא סיום הלחימה ברוסיה, חידוש הזרמת הגז הרוסי, והצלת הכלכלה העולמית. אבל הממשלות בארה”ב ובאירופה ממשיכות לפעול בכיוון ההפוך: הן שולחות מיליארדי דולרים מתוך הכלכלות הדועכות שלהן לאוליגרכים אוקראינים כדי לחזק את הצד האוקראיני. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג’ונסון שלח 2.8 מיליארד פאונד לאוקראינה, בעוד 70% מהפאבים במדינה שלו עומדים להיסגר כי הם אינם מסוגלים לעמוד בחשבון החשמל. הגארדיאן חוזה הפסקות חשמל יזומות באנגליה במהלך חודש ינואר הקרוב. ספרד העבירה 50 מיליון יורו, בעוד היא מודיעה לאזרחיה שאסור לכוון את המזגן לטמפרטורה נמוכה מ-27 מעלות צלזיוס, וכי בנייני ציבור יוחשכו בשעות הערב. איטליה שלחה יותר מ-600 מיליון יורו, בעוד היא מגבילה הפעלת מזגנים בבתי ספר ובבנייני ציבור – מבצע “תרמוסטט”. צרפת שלחה 2 מיליארד יורו לאוקראינה, בעוד היא מטילה קנסות על בעלי חנויות שמשאירים דלתות פתוחות בזמן שמיזוג האוויר פועל ואוסרת על תאורה בשעות הלילה. ארה”ב שלחה 10 מיליארד דולר לאוקראינה, ו-30 מיליארד דולר כבר אושרו על ידי הקונגרס.

ואם מדברים על צביעות – כדי למצוא פתרון זמני למשבר, אירופה התחילה לקנות גז טבעי מסין. סין חתמה על הסכם אספקת גז מרוסיה ל-30 שנה בפברואר האחרון, ובימים אלה מוקם צינור גז מסיביר לסין. כלומר, במקום לרכוש גז רוסי במחיר סביר, אירופה רוכשת את הגז הרוסי במחיר מופקע דרך סין. אם לא די בכך, בימים האחרונים אחת היועצות האסטרטגיות, פיונה היל, הדליפה שכבר בחודש אפריל הגיעו רוסיה ואוקראינה להסכמה על הפסקת אש ולפיה רוסיה תיסוג לעמדותיה ב23 בפברואר ובתמורה אוקראינה תוותר על שאיפותיה להצטרף לנאטו. כמה אירוני שהאדם האחראי לפיצוץ השיחות היה לא אחר מבוריס ג’ונסון שנסע לאוקראינה בתחילת אפריל וביקש מזלנסקי לא לחתום על ההסכם כי “אי אפשר לסמוך על פוטין” וכי “המערב עדיין לא בשל להסכם”, זאת על פי דיווחים מעיתונאים עצמאיים. אותו ג’ונסון שמעביר עתה תקציבי עתק לאוקראינה בעוד האזרחים שלו קורסים מתעריפי החשמל הגבוהים.

והכל ללא תועלת: הרובל הרוסי בשיא של 7 שנים, והרוסים מתקדמים וכובשים את כל השטחים בדרום ומזרח אוקראינה העשירים במחצבים, ושולטים בים השחור. היורו לעומת זאת בשפל וכבר ירד בערכו מתחת לדולר. ביידן דורש מפוטין להיכנע ללא תנאים, אבל ממש לא נראה שזה הולך לקרות בקרוב. וגם אם המלחמה היתה מסתיימת, העולם ממשיך לנוע לכיוון של משבר אנרגיה חסר תקדים. במדינת טקסס יש מרבצי נפט שאמורים לספק את כלכלת ארצות הברית ל-200 שנה. אבל לא פשוט להגיע לכל הנפט הזה, והשקעה בחיפוש נפט היא מסוכנת ומחזירה תשואות לאחר עשור. כאשר הנשיא ביידן נכנס לתפקידו הוא הכריז על מדיניות של הפסקת חיפושי נפט ומעבר לאנרגיות מתחדשות. לפני כחודש עבר בקונגרס חוק הפחתת האינפלציה, שהוא הלכה למעשה השקעה של מאות מיליארדים במעבר לאנרגיות מתחדשות.

במצב כזה חברות הנפט והגז אינן מעוניינות לבצע השקעות חדשות, ונהנות מרווחי שיא כתוצאה מהמחירים הגבוהים וההתייעלות בתקופת הקורונה. ביידן מיישר קו עם אג’נדה 2030 של האו”ם ועם אסטרטגיית הפורום הכלכלי העולמי, שהציבו את נושא האקלים ואפס-פליטות בעדיפות עליונה. האג’נדה הזאת מופעלת כבר מזה כעשור באופן מתגבר, בעיקר באירופה ומדינות מתפתחות, מתוך רצון להחליף את כל שימושי האנרגיה המזהמים והפולטים גזי חממה באנרגיה מתחדשת, שהיא כאמור לא יציבה ועדיין לא בשלה. את ההשלכות אנחנו רואים במדינות רבות כמו מחאת החקלאים בהולנד שהתפשטה לכל אירופה, וקריסת סרי לנקה עקב חוק איסור דשנים כימיים. הרעיון לשימוש באנרגיות מתחדשות הוא רעיון נהדר, אבל ייקח עוד שנים רבות עד שהחלום יהפוך למציאות, וגם אז יידרש גיבוי בדמות השימוש בדלקי מאובנים, כמו נפט או גז טבעי, או לחילופין באנרגיה גרעינית. לדוגמה, בחודש אפריל האחרון רשות האנרגיה של קליפורניה הצהירה שלראשונה בהיסטוריה הצליחה רשת החשמל לספק 95% מהאנרגיה באמצעות אנרגיה מתחדשת. זה היה ל-4 שניות בלבד, בחודש אפריל שהוא לא עמוס במיוחד, ולא בכל המדינה. היה גם שימוש בגז טבעי בניסוי שהוא לא ממש אנרגיה מתחדשת. אבל בכל זאת מדובר בהישג נאה. בחודש אוגוסט שעבר קרסה כל מערכת החשמל המבוססת אנרגיה מתחדשת באותה קליפורניה. חצי מיליון תושבים איבדו את החשמל במהלך גל חום. כדי להימנע ממצב שבו מיליוני אזרחים מאבדים את החשמל בבת אחת החלו בקליפורניה במדיניות של הפסקות חשמל יזומות – וזה קורה במדינה הכי עשירה בארצות הברית, לא במדינת עולם שלישי! מנהל האנרגיה של קליפורניה הוציא דוח שחוזה הפסקות חשמל תכופות ב-5 השנים הקרובות. את תחנת הכוח הגרעינית בסאן אונופרה כיבו לפני כעשור, לאחר מאבק של עשרות שנים של ארגוני סביבה, אך לפי מדענים סגירת תחנת הכוח שיחררה כמות אדירה של פחמן דו-חמצני לאטמוספרה – 37 מיליון טון מטרי. כעת המחוקקים בקליפורניה החליטו להקפיא את סגירת תחנת הכוח הגרעינית בדיאבלו קניון שליד סן חוזה. הסיבה היא שהם הבינו שנדרש גיבוי לרשת החשמל שפשוט לא מסוגלת לעמוד בעומס הדרוש.

ירידה באנרגיה משמעותה ירידה באיכות החיים. לפני כמה ימים צייץ ראש עיריית לוס אנג’לס שבקליפורניה הנחיות לתושבים להגביל את הטמפרטורה במזגנים ולהימנע מלהפעיל מוצרי חשמל לא נחוצים. “צריכים את עזרת כל אזרחי קליפורניה לחסוך באנרגיה”. וזוהי עוד הוכחה לכך שהמדיניות העכשווית גורמת למשבר, וההגבלות מוטלות בסופו של דבר על האזרחים.

אבל המנהיגים בשלהם; בעוד רשת החשמל לא מסוגלת להפעיל מוצרי חשמל בסיסיים, מושל קליפורניה גאווין ניוסאם הדמוקרטי החליט לאסור את מכירת רכבי הדלק במדינה ולהעביר את כל האוכלוסיה לרכבים חשמליים. מעבר לפגיעה בזכות הדמוקרטית של האזרחים לבחור את טכנולוגיית המכונית שלהם, המהלך מאוד תמוה. כיצד רשת החשמל המקרטעת כאמור של קליפורניה אמורה לתמוך בטעינת כמות כה גדולה של רכבים חשמליים?

רכבים חשמליים הם נהדרים שכן הם לא שורפים דלק ולא פולטים פליטות אגזוז. ואולם לרכבים חשמליים יש גם חסרונות: אם החשמל המיוצר הוא משריפת נפט או גז הרי שלא עשינו דבר, פשוט העברנו את הזיהום למקום אחר. בנוסף הרכבים הללו דורשים חציבת מתכות כמו עפרה, ליתיום, קובאלט, ניקל, נחושת, גרפית, אלומיניום וכו’ בתהליך מזהם במדינות עולם שלישי והמתכות הללו קשות למיחזור. כמה נחמד מצד ארצות הברית הפריווילגית להעביר את הזיהום למדינות מתפתחות שם רגולצייה סביבתית אינה מפותחת. ובנוסף המכוניות הללו עשירות בתוכנה, ותלויות ברשת החשמל, הווה אומר שבהפסקת החשמל היזומה הבאה, פשוט לא ניתן יהיה לעזוב את קליפורניה. בעתיד הלא מאוד רחוק, אם כך, לממשלה או לתאגידים יהיה הכוח לשלוט ברכב ולהשבית את יכולת הטעינה או הנסיעה שלו לפי הצורך. וקליפורניה לא לבד; בוירג’יניה עד 2035 כל המכוניות נדרשות להיות חשמליות. גם במסצ’וסטס, בוושינגטון ובניו יורק, ובעוד 15 מדינות, פועלים בכיוון זה. וגם במדינות אירופה, שם כאמור משבר האנרגיה אף חמור יותר.

מעניין היה לראות כי מכל האנשים, דווקא אילון מאסק, מנכ”ל טסלה, החלוץ הגדול של תעשיית הרכבים החשמליים באמריקה, ששוקד בימים אלה ממש על הוצאת מוצר רכב חשמלי אוטונומי, צייץ כי “העולם חייב להמשיך להפיק נפט וגז כדי לקיים את הציוויליזציה, במקביל לפיתוח מקורות אנרגיה בני קיימא שאינם מזהמים. באופן מציאותי אני חושב שאנחנו צריכים להשתמש בנפט ובגז בטווח הקצר, כי אחרת הציוויליזציה תתפורר. אחד האתגרים הגדולים ביותר שאיתם מתמודד העולם הוא המעבר לאנרגיה בת קיימא ולכלכלה בת קיימא. יידרשו עוד כמה עשורים עד שנשלים את המעבר הזה”.

אילון מאסק: “העולם חייב להמשיך להפיק נפט וגז כדי לקיים את הציוויליזציה”

אנרגיה היא חיים. אנרגיה היא איכות חיים. המלחמה באוקראינה ואג’נדת האקלים מזעזעות את שוק האנרגיה העולמי, ותהיה לכך השפעה עצומה על כולנו. ישראל היא מדינה יחסית עצמאית בנושא שוק האנרגיה שלה, במיוחד לאחר גילוי מאגרי הגז הטבעי בים התיכון, ולכן היא יכולה להימנע לפחות באופן חלקי מהזעזועים העולמיים. אבל בואו לא נשכח שישראל חתומה על אג’נדה 2030 כמו כל שאר המדינות. אנחנו תלויים בכספי סיוע אמריקאיים ובלחצים שמגיעים משם. חברות השקעה כמו בלאקרוק, ארגונים כמו האו”ם וקרנות פילנתרופיות שונות מעורבים פה בהכל. בישראל מקודם “חוק יסוד: האקלים” שיכפיף את חוקי מדינת ישראל לאג’נדה 2030 של האו”ם. המעבר לאנרגיה ירוקה בהחלט עשוי לסייע בהפחתת זיהום אוויר, קרקעות ומים, אבל מי שמנסה לבצע את זה במהירות ולא מבין שמדובר בתהליך של עשרות שנים, טועה טעות מרה. יש לבצע את השינוי באופן הדרגתי ומחושב תוך הבטחת הביטחון האנרגטי של אזרחי העולם. אחרת נשב לנו כולנו בהפסקות חשמל יזומות הולכות ומתרבות, ונצפה בעיניים כלות כיצד הכלכלה שלנו קורסת, ממש כמו באירופה.

כתבות שאולי יעניינו אותך

״אנחנו לא צריכים חוק אקלים, אבל אם נגזר עלינו, לפחות שיהיה חכם ולטובתנו״

יונתן דובי הוא פרופסור מן המניין בבית הספר לאקלים של אוניברסיטת בן-גוריון. בראיון לבראשית הוא מסביר למה אין מקום להיסטריית ההתחממות הגלובלית, טוען שהתקשורת נגועה בבורות קולוסאלית, שכמות תופעות הטבע הקיצוניות על הפלנטה ירדה בעשורים האחרונים, שהמעבר לאנרגיה סולרית מתרחב בעיקר בגלל לובינג של היצרנים למרות שהיא עדיין לא בשלה להחליף את התשתיות הקיימות ואולי לעולם לא תהיה, ומבקש מהורים לקחת אחריות ולהגן על ילדיהם מפני פיתוח חרדות שווא

אפרת פניגזון בראיון מיוחד עם פרופסור יונתן דובי, האיש שמשבר האקלים גורם לו לצחוק ולבכות גם יחד. צפו בראיון המלא

התו הירוק של אבירי הממון

כולנו היינו רוצים שתאגידים וחברות יפעלו גם על פי קודים מוסריים, סביבתיים וחברתיים. תקנות ה–ESG העולמיות מתיימרות לעשות בדיוק את זה, אבל כשהן נקבעות על ידי המזהמים הגדולים ביותר הן הופכות לנשק כלכלי ופוליטי רב עוצמה, ובסופו של דבר מרדימות את הציבור ומזיקות לסביבה הרבה יותר משהן מועילות

כולנו היינו רוצים שתאגידים וחברות יפעלו גם על פי קודים מוסריים, סביבתיים וחברתיים. תקנות ה–ESG העולמיות מתיימרות לעשות בדיוק את זה, אבל כשהן נקבעות על ידי המזהמים הגדולים ביותר הן הופכות לנשק כלכלי ופוליטי רב עוצמה, ובסופו של דבר מרדימות את הציבור ומזיקות לסביבה הרבה יותר משהן מועילות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. קודם כל תודה רבה על הצגת הדברים בצורה ברורה, השאלה שאני שואל את עצמי בשנתיים האחרונות, היא מה אני כאדם פרטי עושה עם כל הידע הזה ועם התובנה שרוב האנשים סביבי, לא מודעים בכלל למה שקורה מאחורי הקלעים. אני חי בגרמניה כבר שש שנים והאנשים כאן מפחדים מהחורף הקרוב, אבל הם לא שואלים את עצמם מי נושא באחריות למצב. פוטין כמובן נתפס כאן כהיטלר החדש וכאשם המרכזי בכל הספור. אני חי כרגע בכפר קטן, הרחק מהמולת העיר ברלין שבה חייתי חמש שנים, מחכה לראות לאן הרוח נושבת.
    לירן

[login_fail_messaging]