ממשלת ישראל מחרימה כסף דיגיטלי

בית משפט בישראל אישר החרמה של כסף מארנקים דיגיטליים - צעד נוסף לקראת שליטה מוחלטת של הממשלה על כל העברה שאנחנו עושים

הידיעה הזאת עברה בשבוע שעבר ללא דרמות מיוחדות: בית המשפט אישר להחרים כסף מארנקים דיגיטליים – ומערכת הביטחון חילטה 116,000 ש”ח מ”חברת חלפנות ברצועת עזה שמסייעת לחמאס”. זה תמיד מתחיל מצמד המילים המקודש “מלחמה בטרור”. לא דרושים הסברים נוספים. וכך, בעוד הצרצרים נמים, נקבע תקדים משפטי ברור: כסף דיגיטלי, בניגוד לכסף בארנק, לא שייך לנו. הוא שייך לשלטונות, ויכול להתפוגג בן–רגע במקרה שיסור חיננו. בשבוע שעבר זו היתה מערכת הביטחון, בפעם הבאה זה יכול להיות משרד הבריאות שיחלט כספים ממי שעוסקים, נניח, בבריאות אלטרנטיבית (שיוגדרו כ”מסכנים את בריאות הציבור”), או בעיתונות חופשית (שתוגדר כ”מלחמה בפייק ניוז”).

ביום ראשון הקרוב, תחילת השנה האזרחית, יתקיים כנס מקוון של “פורום ה–CBDC–IL” (פורום “מטבע דיגיטלי עולמי מרכזי”, סניף ישראל) תחת הכותרת המלבבת “למה לי שקל דיגיטלי עכשיו?”. שאלה מצוינת ולחלוטין לא היפותטית: הפורום הכלכלי העולמי הצהיר על הכוונה להעביר את רוב העולם למטבע דיגיטלי ולביטול המזומן, ואף קבע תאריך יעד, זה יקרה בין 2025 ל–2030. בנימין נתניהו, בכנס בדאבוס, הצהיר בהקשר זה ש”מדינת ישראל מחויבת למטרות הארגון.” 

הזמנה לכנס

ואכן, משרד האוצר שוקד על תוכנית מעבר לשקל דיגיטלי. הצעד הזה יחייב כל אזרחית וכל אזרח להחזיק בחשבון בנק, וכל פעילות כספית תתבצע בעזרת שורת קוד, על–פי רוב דרך הטלפון הסלולרי. במילים אחרות, בתוך שנים ספורות, בידי המערכת יהיה כל המידע על כל צעד ושעל שלנו, כולל מיקום ושעה. יהיה להם קל מאוד לדעת לא רק כמה כוסות קפה שתית היום, אלא היכן, ועם מי. ואם נניח יוכרז על “משבר בריאותי” או “משבר אקלימי”, אז כבר ניתן יהיה לעקוב אחר הציות שלנו להוראות (האם רכשנו מספיק אלכוג’ל, או שחלילה צרכנו כורכום? האם השתמשנו ביותר מדי דלק? האם תרמנו לארגוני מחאה?), ולתגמל או להעניש אותנו כלכלית ואחרת, בהתאם.

נשמע בדיוני? ספרו את זה לא רק לחלפן בעזה, אלא גם לאלפי אזרחים קנדיים שביום אחד בשנה שעברה, בן רגע, ננעלו חשבונות הבנק שלהם, כי הם תמכו במפגינים נגד ראש הממשלה טרודו. הצעד המחריד ההוא בוטל לבסוף כי לא היה חוקי, שכן חשבונות הבנק הם לא רכוש הממשלה; אבל המטבע הדיגיטלי יהיה, כאמור, לחלוטין כפוף לגחמותיו של השלטון. כשהארנק הדיגיטלי יפעל לצד “דרכון הבריאות העולמי” שעליו שוקד הפורום ביחד עם ממשלות רבות, לא נוכל לעשות צעד אחד בלי אישור (או ענישה) מגבוה.

חזון האימה הזה מתייחס למטבע דיגיטלי ממשלתי–עולמי, ולא למטבעות קריפטו מבוזרים, שהם וירוס קטלני למערכת ריכוזית. לכן, מומלץ לבחון את הקריסות האחרונות בעולם הקריפטו גם בתוך ההקשר הזה.

כתבות שאולי יעניינו אותך

שלשלאות דיגיטליות

המטבע הדיגיטלי של בנקים מרכזיים (CBDC), שכל מדינות העולם שועטות לפתחו, הוא אבטיפוס אולטימטיבי של "האח הגדול". המנגנון העריצי הזה חותר לצמצם את השימוש בכסף מזומן, ולקשור את החירות הפיננסית של האזרח לחסדי הממשלה והממסד הבנקאי

המטבע הדיגיטלי של בנקים מרכזיים הוא אבטיפוס של “האח הגדול”, שחותר לצמצם את השימוש בכסף מזומן, ולקשור את החירות הפיננסית של האזרח לחסדי הממשלה והממסד הבנקאי. אפרת פניגזון

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. רק שהקריסות בעולם הקריפטו נובעות כולן מפתרונות ריכוזיים והתנהלות בעלי השליטה, לא?
    המטבעות המבוזרים, ובעקר ביטקוין, זה החיסון שלנו לדעתי.

[login_fail_messaging]