מחבט שבור

הטניסאי היחיד שניצח את שלושת הגדולים היה יכול להיות נסיך במלזיה. במקום זה, הוא משלם עשרה אחוז מהרווחים שלו לקנסות על התנהגות לא הולמת. מצד שני הוא חוסך הרבה כסף כי אין לו מאמן. ניק קריוס הוא כתם צבעוני בספורט הלבן - הוא מדבר בגלוי על בעיותיו הנפשיות, וגם מביא אותן למגרש

ניק קריוס משחק טניס

השבוע החלה בפעם ה–111 אליפות אוסטרליה הפתוחה, אחת מתחרויות הטניס הגדולות ביותר בעולם. הזוכים בפרס הראשון בקטגוריות היחידים בתחרות זו משלשלים לכיסם למעלה משני מיליון דולר. בטרם החלו המשחקים, הכוכב האוסטרלי והילד הרע של עולם הטניס, ניק קיריוס, הודיע על פרישה מהטורניר בשל פציעה בברכו. קיריוס מדורג כרגע במקום ה–21 בעולם והטורניר הזה היה אמור להיות הרגע שלו – במיוחד מכיוון שמדובר במגרשו הביתי, שם קהל רב מגיע לצפות בו ולעודד אותו. קיריוס מוגדר מעת לעת כאדם ששואב את כוחו מאהבת הקהל שפעמים רבות נראה כמכושף ממש מהופעתו הבלתי שגרתית. בשנה שעברה באליפות אוסטרליה הפתוחה, זכה קיריוס ביחד עם חברו מילדות תנאסי קוקינאקיס בטורניר הזוגות. זו היתה זכיה דרמטית ומפתיעה מכיוון שהם מעולם לא שיחקו קודם טניס מקצועי כזוג. יש שהגדירו את הופעתם של קיריוס וקוקינאקיס בטורניר הזה כמופע הטוב ביותר של טניס שנראה מזה שנים. קיריוס הודה בפני התקשורת שהוא שבור מכך שלא יוכל להשתתף בתחרות השנה ושחלם לתת את המשחק הטוב ביותר שלו מול הקהל האוסטרלי. הפיזיותרפיסט הצמוד שלו אמר שעשו כל מה שאפשר כדי להגיע לתחרות אך שזה פשוט לא התאפשר בשל חומרת הפציעה.

“אנשים שופטים אותי בגלל שאני שובר מחבטי טניס. הם חושבים שלא אכפת לי. אבל להרגשתי זה מראה בדיוק כמה אכפת לי. אני לא אדם כזה שיכול לחסום את הרגשות שלו. אני לא מרגיש שזה משמח אותי להפסיד ואני מראה את זה. אני צריך להוציא את זה”

קיריוס הוא שחקן טניס מוערך, אך נדמה שאת רוב הפרסום שלו הוא קצר בזכות התנהגותו הפרועה ודרכיו הבלתי שגרתיות בתוך עולם הטניס המוקפד והמנומס בדרך כלל. לעיתים קרובות כשמשחקים לא מתקדמים באופן שהוא רוצה, הוא מתחיל לצעוק ולקלל – לעיתים את השופטים ובמקרים אחרים את הקהל. בהזדמנות אחת הוא הסתבך עם אוהדת שתבעה אותו לדין משום שצעק עליה שהיא “שתתה 700 כוסות” (אלכוהול), זאת לאחר שהפריעה לו להגיש במשחק חשוב שנערך בווימבלדון בשנה שעברה. הוא ביקש להרחיק אותה מהמגרש. היא אכן הורחקה אך כמה חודשים מאוחר יותר, היא תבעה אותו על הוצאת דיבה. היא טענה ששתתה רק שתי כוסות ושההאשמות שהטיח בה ושודרו בטלוויזיה, פגעו בשמה הטוב. עניין נוסף שקיריוס התפרסם בו הוא נוהג מקורי – שבירת המחבטים שלו. כשדברים לא הולכים כפי שהוא מתכנן, או כשהוא מפסיד במשחק, הוא נוהג לשבור את מחבט הטניס שלו על הרצפה. במקרים מיוחדים הוא שבר שניים ברצף. על כך אמר בהזדמנות מסוימת: “אנשים שופטים אותי בגלל שאני שובר מחבטי טניס. הם חושבים שלא אכפת לי. אבל להרגשתי זה מראה בדיוק כמה אכפת לי. אני לא אדם כזה שיכול לחסום את הרגשות שלו. אני לא מרגיש שזה משמח אותי להפסיד ואני מראה את זה. אני צריך להוציא את זה”. קיריוס נוהג לדבר בחופשיות על בעיות נפשיות כמו חרדה ודכאון מהן החל לסבול עוד בימי נעוריו, ודיווח על כך שהיו לו מחשבות אובדניות.

ניקולס הילמי קיריוס: “הייתי במקומות ממש אפלים”

אמו של קיריוס אוספת את כל המחבטים השבורים שלו והם מסודרים על מדף בביתה. בטניס יש חוקים מחמירים הנוגעים להתנהגות נאותה במשחקים, וכך לאורך הקריירה שלו נאלץ קיריוס לשלם כ–800 אלף דולר בקנסות, שזה בערך עשירית ממה שהרוויח עד כה בכל משחקיו. בנוסף, קיריוס אינו מנהל שגרת אימונים מחמירה כפי שמקובל בעולם הטניס ולתקופות הוא לא משחק בכלל. כבר שנים שאין לו מאמן. ועל כך אמר: “מאמן זה הבזבוז הכי גדול של כסף. אני לא מוכן לבזבז כסף על זה. אני מכיר את המשחק שלי הכי טוב. אני יודע על מה אני צריך לעבוד”. למעשה קיריוס הוא הטניסאי הראשון בעולם שמתחרה ברמות הכי גבוהות ולא נעזר במאמן, הישג שהיה נחשב בלתי אפשרי לפני שהגיע.

שמו המלא הוא ניקולס הילמי קיריוס. הוא נולד ב–1995 בקנברה, אוסטרליה. אימו, נורליילה, היא בת מלוכה של סולטנות סלנגור שבמלזיה. היא ויתרה על תואר הנסיכה שלה והיגרה לאוסטרליה. אביו הוא צייר ממוצא יווני. בראיון שנתן קיריוס פעם הוא הוא סיפר: “היתה לי ילדות מדהימה במובנים מסוימים. אבי הוא אדם חרוץ, הוא מצייר עד היום. אמא שלי היא אישה ממש חזקה. היו לי שני מגרשי טניס מבטון מחוץ לבית. היום אני מבין שהם היו ממש גרועים אבל אז זה נראה לי מצוין. לא גדלתי בבית עשיר, חיינו על תקציב נמוך. גם כשנסענו לתחרויות היינו חיים כמו תרמילאים. טניס הוא ספורט של פריווילגים, אני אף פעם לא הייתי כזה. לא היו לי כל כך חברים כשגדלתי. הייתי שמן ובסביבה מאוד לבנה, התמודדתי עם הרבה גזענות. באוסטרליה יש בעיה רצינית של גזענות”. הוא החל לשחק טניס בגיל צעיר והראה כישרון מבטיח. בנעוריו התלבט אם לפתח קריירה מקצועית כשחקן טניס או לפנות לכדורסל. נראה שההחלטה שקיבל הוכיחה את עצמה. בשיאו בשנת 2016 הוא דורג במקום ה–13 בעולם. בנוסף הוא השחקן השלישי שאי פעם הצליח לנצח את שלושת הענקים: רוג’ר פדרר, רפאל נדאל ונובק ג’וקוביץ’ במשחק הראשון שלו נגדם.

מעבר לכישרון המשחק שלו והישגיו המקצועיים, קיריוס הוא, כאמור, חלק ממגמה שהולכת וגוברת הקשורה בשיח פתוח על בריאות הנפש בעולם הספורט ובטניס בפרט. הוא הרבה להתראיין בשנים האחרונות ודיבר על קשיים נפשיים איתם הוא מתמודד בצל הצלחתו הגדולה. בראיון אחד סיפר: “הייתי במקומות ממש אפלים. נאבקתי בתהילה. לא היה לי מושג איך להתמודד עם כל תשומת הלב, במיוחד השלילית. היו רגעים שהייתי האדם שכולם מסתכלים עליו וכל מה שרציתי היה לחזור לחדר המלון שלי ולסגור את החלונות. פשוט להיות בחדר חשוך. כבר בגיל 17 היו לי מחשבות אובדניות, פגעתי בעצמי בכל מיני דרכים. היה לי כל מה שרציתי ועדיין חשבתי להרוג את עצמי. אני חושב שלרשתות החברתיות היה חלק גדול בזה. הייתי מסתכל בכל הדברים השליליים שהיו כותבים עליי ועל המשפחה שלי. היו כותבים עליי שאני אדם איום. הרגשתי שאין קשר בין הדמות הזאת שכולם מדברים עליה לבין מי שאני באמת ולא היתה לי שום דרך להראות לעולם שאני אדם אחר מחוץ למגרש הטניס. הייתי כל הזמן עצוב. באותה תקופה הייתי שותה אלכוהול כל יום. עדיין הייתי משחק למחרת. פשוט רציתי לברוח. עברתי כל כך הרבה שאני מרגיש כבר קצת מנותק רגשית. אפילו דברים טובים שקורים אני לא לגמרי חווה עד הסוף. לעיתים אני חווה דברים דרך אנשים אחרים. אני רואה שהמשפחה שלי שמחה כשאני מצליח אז אני מתחבר לתחושת השמחה שלהם, אבל לא מרגיש כך באמת”.

בהקשר הזה אי אפשר שלא להזכיר את הטניסאית נאומי אוסקה. במאי 2021 היא פרשה מטורניר הרולאן גארוס בשל מצוקה נפשית שחוותה. היא הודתה בפני התקשורת שכבר משנת 2018 סבלה מהתקפי דיכאון ארוכים. סביב אותו טורניר שממנו פרשה היא גם החלה לסבול מחרדה. היא רצתה לדחות את הראיונות לתקשורת שנערכים בתחרויות האלה ומארגני הרולאן גארוס סירבו לבקשתה ואף קנסו אותה בסכום של 15 אלף דולר בשל סירובה להתראיין. על כך אמרה: “אם הארגונים חושבים שהם יכולים להמשיך להגיד ‘תתראיינו או שתקבלו קנס’ ולהתעלם מבריאות הנפש של השחקנים, אני פשוט אצחק”. ספורטאים רבים הביעו את תמיכתם באוסקה ביניהם טניסאית העבר האגדית מרטינה נברטילובה שכתבה: “עצוב לי עליה, מקווה שהיא תהיה בסדר. כספורטאים, מלמדים אותנו לדאוג לגוף שלנו, ואולי הצד המנטלי והרגשי נדחק הצידה. לא מדובר רק על קיום מסיבת עיתונאים, אלא הרבה יותר מזה”.

הטניסאית נאומי אוסקה: סבלה מהתקפי דיכאון וחרדה

לאורך ההיסטוריה טניס הוגדר כ”ספורט לבן” של המעמד הגבוה. רבים מהשחקנים המצליחים ביותר בעולם הגיעו למעמדם בזכות שליטה חסרת פשר ברגשותיהם. לכך הם מוסללים על–ידי המאמנים שלהם ועל–ידי פסיכולוגים המתמחים בליווי ספורטאים. זהו ספורט סוליסטי ולעיתים מה שמבדיל בין ניצחון להפסד הוא לאו דווקא נתוניו הפיזיים של שחקן אלא יכולתו לשמור על קור רוח גם כשהדברים נראים לא מבטיחים. שחקן כמו קיריוס מערער על הפרדיגמה הזאת ואולי במובנים רבים כוח–העל שלו הוא שהוא בדיוק ההפך מהשחקן קר הרוח שחובבי טניס מסורתיים כה מעריכים. הוא משתמש באנרגיה של סערות הנפש שלו ובעצם מכניס את הקהל כולו לסערה. הוא פשוט שחקן מזן אחר. מישהו כתב עליו פעם בטוויטר: “מי שאוהב את הטניס של ניק קיריוס כנראה לא אוהב טניס”. הוא זכה לשיתופים ולתמיכה רבה. אך מנגד נדמה שדווקא בשל אופיו המרדני והפרוע, הוא עורר את אהדתם של מעריצים מסוג אחר, שאינם משתייכים למעמד הגבוה, חובבי טניס שהם אנשים פשוטים יותר הרואים בו השתקפות אנושית של עצמם.

הדרמות שקיריוס מחולל במגרש הטניס לא נעדרות כמובן גם מחייו האישיים. בשנה האחרונה הוא מקיים זוגיות מתוקשרת עם צעירה אוסטרלית בשם קוסטין האטזי ועל רקע מערכות יחסים קודמות וסעורות שידע, נראה שהקשר זה מיטיב איתו בינתיים. הוא הצהיר שהוא מתכוון להשתתף בשנה הבאה ברולאן גארוס, אבל “רק כי האטזי מעוניינת לבקר בפריז”, זאת לאחר שבעבר הגדיר את הטורניר הזה כ”חתיכת הזבל הכי גדולה שראיתי אי פעם”. לפני הרומן הנוכחי, הוא היה בקשר אחר עם דוגמנית בשם קיארה פסארי. מערכת היחסים ההיא ייצרה לו לא מעט כותרות שליליות. בין היתר היה סיקור תקשורתי של עימות קולני בבית מלון שאליו הוזמנה משטרה בשל צעקות ומהומות של בני הזוג. מי שעסק בכך כתב שבתקופת הסגר של מגפת הקורונה בני הזוג התבודדו יחד כשפסארי נתקלה בהודעה מחשידה שהוא שלח אל מישהי אחרת. על–פי אותם דיווחים, ההודעה עוררה את זעמה והובילה לעימות. ביולי 2022 הגישה פסארי תלונה נגד קיריוס בגין אלימות. היא טענה שבן זוגה לשעבר “אחז בה בחוזקה”. עורכי דינו בחרו בהגנה שמבוססת על כך שקיריוס אינו בריא בנפשו. זה הגיע אל בית המשפט, והמקרה עדיין נידון בבית משפט באוסטרליה. במידה שטיעוני הגנתו לא יתקבלו, צפוי קיריוס לעונש מקסימלי של עד שנתיים מאסר בפועל.

כתבות שאולי יעניינו אותך

המלכה האם

סרינה וויליאמס היא כנראה הטניסאית הטובה בתולדות המשחק, אבל זה מעולם לא הפריע לה לעמוד על שלה ולאתגר את הדימוי המאופק של הספורט הלבן

סרינה וויליאמס היא כנראה הטניסאית הטובה בתולדות המשחק, אבל זה מעולם לא הפריע לה לעמוד על שלה ולאתגר את הדימוי המאופק של הספורט הלבן

תרופת סבתא

אחרי שהפציעה גם בשמי הרייטינג של הטלוויזיה, הדמות הקומית של גברת רביע הפכה לתופעה סנסנציונית וחוצת ז'אנרים כשהיא מעבירה טיפולים זוגיים מהפכניים על הבמה, מול אולמות מלאים. נועם אנקר הזמינה למיטת הטיפולים את דניאל קישינובסקי, השחקן שמאחורי הדמות, ולמדה על מערכת היחסים העדינה שבין הסבתא זפטא לבין הנער שכמעט איבד את רגליו

אחרי שהפציעה גם בשמי הרייטינג של הטלוויזיה, הדמות הקומית של גברת רביע הפכה לתופעה סנסנציונית וחוצת ז’אנרים כשהיא מעבירה טיפולים זוגיים מהפכניים על הבמה, מול אולמות מלאים. נועם אנקר הזמינה למיטת הטיפולים את דניאל קישינובסקי, השחקן שמאחורי הדמות, ולמדה על מערכת היחסים העדינה שבין הסבתא זפטא לבין הנער שכמעט איבד את רגליו

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[login_fail_messaging]