הליך משפטי ראשון בעולם על הפרת קוד נירנברג

מעקב לכתבה: מדינת ישראל הֵפרה כל אחד מסעיפי הקוד שנועד למנוע ניסויים רפואיים בבני אדם

הסתיו מביא עמו ניצנים ראשונים של ניסיונות למצות את הדין עם האשמים בפגיעה ובגרימת נזק לאנשים על ידי הזרקת תכשיר פייזר; בניו–זילנד מתקיים בימים אלה הליך משפטי שבו נחקרות נסיבות מותו של רורי נאן. חוקרת מקרי המוות סו ג’ונסון מניו–זילנד החלה בחקירת נסיבות מתן התכשיר שהביא למותו, תוך שהיא בוחנת את שאלת עקרון ההסכמה מדעת. במהלך השבועיים הקרובים תבחן ג’ונסון את הראיות וכן יעידו בפניה עדים, לרבות נציגי משרד הבריאות הניו–זילנדי כדי לקבוע האם המנוח הסכים מדעת להזרקת התכשיר או שלא.
בנובמבר 2021, מיד לאחר הזרקת תכשיר פייזר, רורי נאן, אזרח ניו–זילנדי בן 26 לקה בליבו ומת בעקבות דלקת בשריר הלב, מיוקרדיטיס. בני משפחתו טוענים כי ההחלטה להזריק את תכשיר פייזר היתה ההחלטה הגרועה שקיבלו בחייהם. ארוסתו של נאן טוענת שהוא לא קיבל לפני הזריקה כל הנחיה. לא נמסר לו שום מידע על החשש מדלקת בשריר הלב בעקבותיה, הוא לא קיבל כל עלון לידיו ולא נדרש לחתום על שום טופס המעיד על הסכמה מדעת.

לפני שבועיים פרסמנו כאן כתבה במסגרתה טענתי כי מדינת ישראל ביצעה באזרחי ישראל ניסוי רפואי שלא על דעתם תוך הפרה של עקרונות חוק זכויות החולה וקוד נירנברג. קוד נירנברג, כזכור, מחייב הסכמה מדעת של מועמד להשתתף בניסוי רפואי. מנכ”ל פייזר עצמו הגדיר את ישראל כ”מדינת ניסוי” עבור התכשיר שלו כלומר, העיד במו פיו על כך שמדובר בניסוי רפואי. סעיף 13 לחוק זכויות החולה עיגן עקרונות אלה בחוק הישראלי וקבע במפורש לא יינתן טיפול רפואי ללא הסכמה מדעת. במסגרת ההסכמה מדעת חייבת הרשות הרפואית למסור למטופל את המידע הבא, כך מתוך חוק זכויות החולה הישראלי:

“13.(ב) לשם קבלת הסכמה מדעת, ימסור המטפל למטופל מידע רפואי הדרוש לו, באורח סביר, כדי לאפשר לו להחליט אם להסכים לטיפול המוצע; לענין זה, “מידע רפואי”, לרבות: (1) האבחנה (הדיאגנוזה) והסָכוּת (הפרוגנוזה) של מצבו הרפואי של המטופל; (2) תיאור המהות, ההליך, המטרה, התועלת הצפויה והסיכויים של הטיפול המוצע; (3) הסיכונים הכרוכים בטיפול המוצע, לרבות תופעות לוואי, כאב ואי נוחות; (4) סיכויים וסיכונים של טיפולים רפואיים חלופיים או של העדר טיפול רפואי; (5) עובדת היות הטיפול בעל אופי חדשני.”
במסגרת ההליך המשפטי ייקבע האם רורי נאן ביש המזל קיבל זריקה של תכשיר לאחר שנתן הסכמה מדעת או שמא, בלעדיה. החלטתו עשויה להוות תקדים חשוב עבור רבבות מקרים דומים ברחבי העולם.

כתבות שאולי יעניינו אותך

לא רשלנות, פשע בכוונה תחילה

התנהלות משרד הבריאות בתקופת הקורונה היתה לא פחות מפשע, ואפילו קצה הקרחון שנחשף בדוח מבקר המדינה מצדיק חקירה פלילית

היום כבר אין ספק: התנהלות משרד הבריאות בתקופת הקורונה הייתה לא פחות מפשע ומה שנחשף בדוח מבקר המדינה מצדיק חקירה פלילית

כדי לצפות במאמר זה עליך להירשם כמנוי דיגיטלי או כמנוי למגזין. במידה וכבר יש ברשותך מנוי יש להתחבר.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אכן, מדובר בתופעה מפחידה. אשר התקיימה בישראל ביתר שאת. אנשים הכניסו תכשיר נסיוני במשך 4 ואולי חמש פעמים, בלי לשאול שאלות, בלי לבקש הסבר. הניסוי פחות מפחיד אותי. התוצאות שלו, של 6.5 מיליון איש שהלכו כעדר אחרי הטינופת הזאת, הוא הפחד האמיתי!!!

[login_fail_messaging]