בעלי המניות של העולם

אם הוצאתם היום כסף על משהו, הבעלים של ואנגארד ובלאקרוק התעשרו עוד קצת. הם כבר מחזיקים ברבע מסך ההון העולמי, אבל איש לא יודע מי הם

אם הייתם הכי עשירים בעולם, והיו לכם בעלות (כמעט) על כל חברה בעולם, כמות משאבים בלתי מוגבלת, וכוח לבצע כל מה שרק שניתן לדמיין, כיצד הייתם בוחרים להשפיע על האנושות?

זה נשמע אולי כמו תסריט מהאגדות, אבל זה קיים במציאות. הכירו את חברות ההשקעות הגדולות בעולם – Vanguard and Blackrock ואנגארד ובלאקרוק.

השתיים הללו יחד מנהלות 17 טריליון דולר. רבע מכלכלת העולם. לכל חברה בעולם – אפל, מיקרוסופט, הבנק שלכם, טסלה – יש בעלי מניות. המנכ”ל/ית של כל חברה, על פי חוק, אמור להגדיל את הערך עבור בעלי המניות, כלומר להגדיל את שווי החברה ולהעלות את שווי המניה שלה. בעלי המניות של החברה מיוצגים על ידי חברי הדירקטוריון של החברה וזה אמור לוודא שהמנכ”ל משרת את טובת בעלי המניות, ויש בסמכותם להחליפו אם הוא אינו מבצע כמו שצריך את תפקידו. לכן, בעלי המניות באמצעות הדירקטוריון הם בפועל הבוסים של המנכ”ל.

ועכשיו תארו לכם שבכל חברה בעולם אחד מבעלי המניות הגדולים ביותר הוא אותו תאגיד השקעות. ובכן, זה בדיוק מה שקורה. חברות ההשקעות בלאקרוק ו-ואנגארד הן חברות ההשקעות הגדולות בעולם ובעלות מניות מובילות כמעט בכל החברות במשק. למשל מותגי מזון כגון: קוקה קולה, פפסיקו, יוניליבר, נסטלה, קלוג, וכו’. ואנגארד ובלאק רוק בעלות מניות בכל החברות הללו ללא יוצא מן הכלל. אם האמנתם שקוקה קולה ופפסיקו הן שתי מתחרות מושבעות, חשבו שנית; הן משרתות את אותן בעלי מניות ולכן אין באמת תחרות אלא מונופול עולמי. תחום המזון הובא רק לצורך הדגמה. מה שנאמר כאן נכון לכל תחום במשק –בנקים, תשלומים, פארמה, טכנולוגיה, תעופה, תיירות, מחצבים, תעשיה. יו ניים איט. בלאקרוק-ואנגארד מחזיקות מניות מובילות בכל אחת מהחברות בתעשיות הללו וגם בכל האחרות. 

בעוד כלכלות העולם קורסות מחובות הקורונה, בלאקרוק דווקא הכפילה את שוויה במהלך המשבר. אתם ודאי שואלים את עצמכם עכשיו איך יתכן שאתם לא יודעים מזה שום דבר. ובכן, ואנגארד ובלאקרוק הן גם בעלות מניות בכל חברות המדיה, התוכן, החדשות ואפילו בגוגל. לכן ברור שבמקרה הטוב התקשורת מתעלמת, ובמקרה הפחות טוב מפעם לפעם מופיעה כתבה חיובית ותומכת. מעט מאוד אנשי מדיה יתקפו את מדיניות שתי החברות הללו. זה משול להתאבדות

זה רלוונטי כמובן גם לישראל. כמעט כל החברות הנסחרות בבורסה שלנו הן בבעלות מסוימת של השתיים – בלאקרוק או  ואנגארד. למעשה ואנגארד ובלאקרוק הן גם בעלות מניות בכל חברות ההשקעות, מה שאומר שכמעט כל השקעה שמתבצעת בעולם משרתת אותן, בסופו של דבר. ואם כבר יורדים לפרטים אז ואנגארד היא בעלת מניות מובילה גם בבלאקרוק… ואנגארד עצמה היא חברה פרטית, ואיש לא ממש יודע מי הם בעלי המניות שלה. נשמעות טענות עקשניות שמדובר במשפחות האצולה העולמיות – רוטשילד, רוקפלר, הכנסייה, משפחת המלוכה, וכיוב’ – אבל הפנים הציבוריות המוכרות של ואנגארד ובלאקרוק שייכות למנהליהן, ולא לבעלים. 

22 טריליון דולר מנוהלים באמצעות פלטפורמת התוכנה אלאדין שבבעלות בלאקרוק. כל טרנזקציה בעולם מנותחת על ידי בינה מלאכותית בחברות הללו. ובמילים פשוטות: שליטה כמעט מוחלטת בכלכלה העולמית. 

בעת משבר עולמי, למשל בקורונה, הבנק הפדרלי האמריקאי נועץ בחברת בלאקרוק לגבי החלטות מדיניות. מעניין; בעוד כלכלות העולם קורסות מחובות הקורונה, בלאקרוק דווקא הכפילה את שוויה במהלך המשבר. אתם וודאי שואלים את עצמכם עכשיו איך יתכן שאתם לא יודעים מזה שום דבר. ובכן, בלאקרוק ו-ואנגארד הן גם בעלות מניות בכל חברות המדיה, התוכן, החדשות ואפילו בגוגל, ולכן ברור שבמקרה הטוב התקשורת מתעלמת, ובמקרה הפחות טוב מפעם לפעם מופיעה כתבה חיובית ותומכת. מעט מאוד אנשי מדיה יתקפו את מדיניות בלאקרוק/ואנגארד. זה משול להתאבדות. 

עם כוח שכזה בידיים, שתי החברות האלה שעד היום אולי אפילו לא שמעתם את שמן, מנהלות את העולם. יש להם נציגים בעמדות מפתח פוליטיות ומדיניות במדינות שונות בעולם. הנה כמה דוגמאות מארצות הברית – בריאן דיס לשעבר מנהל השקעות בכיר בבלאקרוק הוא ראש ועדת הכלכלה של ביידן. העוזר האישי לשעבר של מנכ”ל בלאקרוק לארי פינק הוצב בעמדת מפתח במשרד האוצר. מייקל פייל, ששירת בממשל אובמה והיה האסטרטג הראשי של בלאקרוק, הוא כיום היועץ הכלכלי של סגנית הנשיא קמילה האריס.

האם קיים קשר בין שתי הענקיות האלה ששולטות בעולם לבין קלאוס שוואב שמארגן לו אט אט ולא כל כך בשקט את הממשלה העולמית? ודאי ודאי. בלאקרוק הם תומכים משמעותיים של הפורום הכלכלי העולמי, ומדיניות האיפוס הגדול. לאחרונה דווח שבלאקרוק רוכשת בתים של אנשים פרטיים במחירים הגבוהים ממחיר השוק, ובפועל משתלטת על שכונות שלמות. שוק הדיור הפרטי מעולם לא היה נחלתם של משקיעים מוסדיים, כי אם שוק פתוח לאנשים פרטיים ומשפחות שיכלו לרכוש לעצמם בית. כך היה לפחות עד משבר 2008, אז כל שוק הדיור קרס (בגלל משבר הסאב-פריים שהיה באשמת הבנקים). חברות השקעות מצאו הזדמנות ברכישה של בתים פרטיים בזול, תוך עשיית רווח על חשבונו של האזרח המסכן שאיבד הכל. במצב שכזה האנשים הפרטיים נאלצים לשכור את הדירה שלהם מהבנק או מקרן ההשקעות, ולקבל בתמורה את כל עלויות התחזוקה. 

לארי פינק, המנכ”ל של בלאקרוק, אמר שהמלחמה באוקראינה היא הזדמנות מצוינת לאמץ מטבעות דיגיטליים. פינק לא תמך בביטקוין או במטבע לא ריכוזי אחר, אבל הוא ממש בעד מטבע דיגיטלי שנשלט על ידי הבנק העולמי. הטכנולוגיה של בלוקצ’יין היא ממש כלי מעולה עבורו, שכן באמצעותה כל טרנזקציה מנוהלת ומתועדת. 

בדומה מאוד לחזון של שוואב שפורסם כאן לפני כחודש ימים, “בקרוב לא יהיה לכם שום דבר בבעלותכם, אבל תהיו מאושרים”, יתכן באמת שבעוד עשור לא יהיו לכם בתים פרטיים. הכל יהיה של בלאקרוק וחבריהם. תרצו בית? תצטרכו לשכור אותו מבלאקרוק, ולשלם להם במטבע דיגיטלי, אבל רק אם יש לכם הרשאות מתאימות. אם לא, אז תגורו במוצר פחות פרימיום בשכונה קצת פחות מבוקשת.

הנה כמה דוגמאות מארצות הברית – בריאן דיס לשעבר מנהל השקעות בכיר בבלאקרוק הוא ראש ועדת הכלכלה של ביידן. העוזר האישי לשעבר של מנכ”ל בלאקרוק לארי פינק הוצב בעמדת מפתח במשרד האוצר. מייקל פייל, ששירת בממשל אובמה והיה האסטרטג הראשי של בלאקרוק, הוא כיום היועץ הכלכלי של סגנית הנשיא קמילה האריס

פינק הוא דובר נלהב בנושא משבר האקלים, תוך שהוא כמובן בעל מניות בכל חברות הגז והנפט בעולם, כל חברות התעופה, יצרניות הרכבים, המפעלים המזהמים  ולמעשה, כל התעשיות. וכך יושבים להם מנכ”לי החברות ושועי העולם בוועידות אקלים ובכנס השנתי בדאבוס, ובונים להם אג’נדה 2030 לפתרון למשבר האקלים, כאשר כולם למעשה בבעלות של אותן חברות השקעה. אם אותן חברות השקעה באמת רוצות לפתור את משבר האקלים, הרי כל החברות המזהמות כפופות להן. אז מדוע יש משבר אקלים בכלל? בגלל שברכה שמחונוב מעפולה שכחה להשליך את אריזת הקוטג’ לפח המיחזור?

בשנתיים האחרונות אימצה בלאקרוק אסטרטגיית השקעות ESG – סביבה, חברה, ממשל תאגידי. ב-2020 ישבו הפורום הכלכלי העולמי, בלאקרוק, וכל הגורמים הרלוונטיים ביחד עם 4 חברות ייעוץ וראיית החשבון הגדולות והגדירו מדדי אקלים לחברות. מדובר ב- 32 קריטריונים, כולם מדידים, חלקם מתבססים על שקיפות ועל אסטרטגיות ארוכות טווח. על בסיס קריטריונים אלה כל חברה מקבלת ציון. החברות לא רק עוברות ביקורת על הדוחות הפיננסיים שלהן אלא גם על האחריות התאגידית שלהם.

שורה תחתונה: אף מנכ”ל לא יעשה לטובת האקלים דבר שיפגע בשורת הרווח, אלא אם יש רגולציה בנושא. רשות ניירות הערך האמריקאית עומדת לחייב את כל החברות לספק את “מידע-האקלים” שלהם. המשקיעים הגדולים בלאקרוק, ואנגארד וחבריהם הודיעו שבכל השקעה שלהם גם הESG Score יילקח בחשבון. המנכ”לים התחילו להקשיב קשב רב למסר הזה ויהיו חייבים לבצע.  

הטרנד החם בהשקעות הוא ESG Investing, כלומר השקעה בחברות בעלות ציון ESG גבוה. וכבר יש ויכוחים האם זאת שיטת השקעה נבונה, שכן שיקולים כלכליים, כביכול, אינם בראש סדר העדיפויות. הרציונל הוא שבעתיד סיכוני האקלים וניהול תאגידי כושל או ניהול חברתי כושל של כוח האדם, יהוו סיכונים כבדים למשקיעים בדיוק כמו סיכונים פיננסיים.

מעכשיו, חברות צריכות לספק מידע לרשויות ולחברות הביקורת כדי שאלה יוכלו לדרג אותן. חברות גדולות משקיעות ממון רב באיסוף המידע ומסירתו וכך הן מקבלות ציונים גבוהים. חברות קטנות ונטולות אמצעים, או לחילופין חברות שבוחרות לא לספק את המידע, מקבלות ציון נמוך יותר. האינטריגות וניגודי העניינים מאחורי הקלעים הם בוודאי רבים. חברות נפט וגז מזהמות מקבלות ציונים גבוהים ואילו חברות תוכנה קטנות מקבלות ציונים נמוכים.

בארצות הברית כבר הודיעו על סכנה ממשית לאספקת החשמל בקיץ הקרוב במדינות מסוימות כמו קליפורניה. הסיבה היא שהשקעות בתחנות כוח מבוססות פחם וגז מוקפאות ואילו תחנות כוח מבוססות אנרגיה ירוקה כמו אנרגיית השמש והרוח אינן מספיק מפותחות כדי להחליף אותן. וכך תקן ESG פשוט מייצר בעיות אנרגיה חמורות בעולם

אגב, בלאקרוק ו-ואנגארד הודיעו על התחלת השקעה בכלכלה הסינית, מעצמת העל המתחרה של ארצות הברית, שהיא כידוע בעלת התעשייה המזהמת ביותר בעולם. 

דוגמה לפוליטיקה של משבר האקלים קיבלנו השבוע, כאשר אילון מאסק מנכ”ל טסלה והאיש העשיר בעולם צייץ בטוויטר כנגד המפלגה הדמוקרטית, וקרא לעוקביו לשים לב “באילו טריקים מלוכלכים ישתמשו נגדו”. לא חלף יום ומדד ה-S&P500 הוציא ממדד ה-ESG את חברת טסלה. טסלה מובילה את מהפכת המכוניות החשמליות שאמורה להחליף את השימוש בדלק. חברה שפועלת להפחתת זיהום ובעד האקלים. הסיבה הרשמית היא שטסלה סירבה לשתף פעולה ולשתף במידע בנוגע לאסטרטגיית האקלים שלה. בנוסף התגלו מקרי התעמרות בעובדים באחד המפעלים. מאסק, בתגובה, זעם וטען שכל ה-ESG היא תרמית אחת גדולה.

בארצות הברית כבר הודיעו על סכנה ממשית לאספקת החשמל בקיץ הקרוב במדינות מסוימות כמו קליפורניה. הסיבה היא שהשקעות בתחנות כוח מבוססות פחם וגז מוקפאות. ואילו תחנות כוח מבוססות אנרגיה ירוקה כמו אנרגיית השמש והרוח אינן מספיק מפותחות כדי להחליף אותן. וכך ESG פשוט מייצר בעיות אנרגיה חמורות בעולם כרגע. 

לסיכום, מי שרוצה ללמוד ולהבין את המשברים שהעולם שלנו חווה ממש כעת – משבר אנרגיה, משבר כלכלי, מלחמות, משבר מזון ומגפות – צריך לעקוב אחר שתי הענקיות ואנגארד ובלאקרוק ולהבין כיצד הן עתידות להרוויח מהעניין.

כתבות שאולי יעניינו אותך

התו הירוק של אבירי הממון

כולנו היינו רוצים שתאגידים וחברות יפעלו גם על פי קודים מוסריים, סביבתיים וחברתיים. תקנות ה–ESG העולמיות מתיימרות לעשות בדיוק את זה, אבל כשהן נקבעות על ידי המזהמים הגדולים ביותר הן הופכות לנשק כלכלי ופוליטי רב עוצמה, ובסופו של דבר מרדימות את הציבור ומזיקות לסביבה הרבה יותר משהן מועילות

כולנו היינו רוצים שתאגידים וחברות יפעלו גם על פי קודים מוסריים, סביבתיים וחברתיים. תקנות ה–ESG העולמיות מתיימרות לעשות בדיוק את זה, אבל כשהן נקבעות על ידי המזהמים הגדולים ביותר הן הופכות לנשק כלכלי ופוליטי רב עוצמה, ובסופו של דבר מרדימות את הציבור ומזיקות לסביבה הרבה יותר משהן מועילות

ההיסטוריה הלא מסופרת של הביג-פארמה

בשנים האחרונות הפכה אחת התעשיות המושחתות, הרצחניות והמרושעות ביותר עלי אדמות שם נרדף ל"מדע". איך זה קרה? הכל מתחיל בנוכל ואנס שמכר "שמן נחשים"

בשנים האחרונות הפכה אחת התעשיות המושחתות, הרצחניות והמרושעות ביותר עלי אדמות שם נרדף ל”מדע”. איך זה קרה? הכל מתחיל בנוכל ואנס שמכר “שמן נחשים”

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[login_fail_messaging]