“שקיפות מוחית”

בספרו הידוע 1984 חזה ג'ורג' אורוול את משטרת המחשבות. לפי ניטה פרהאני - חוקרת עתידנות מאוניברסיטת דיוק חזיון הבלהות של אורוול יהפוך בשנים הקרובות למציאות

אחד הפאנלים היותר מטרידים שהתקיימו בכנס השנתי בדאבוס היה בנושא “מוכנים לשקיפות מוחית” (Ready for brain TRansperacy).

הפנאל, בהנחייתה של ניטה פרהאני, חוקרת עתידנות מאוניברסיטת דיוק בארצות הברית, עסק במה שלדבריה צופן לנו העתיד “הלא רחוק מהעין”. מדובר במציאות אורווליאנית שבה גלי המוח שלנו מנוטרים במקום העבודה ומאפשרים למנהלים ולממשלה לעקוב אחר העובדים ולהסיק מסקנות בנוגע לפעילות המחשבתית שלהם.

“אולי תופתעו לשמוע שהעתיד הזה נמצא כבר כאן” אמרה פרהאני לקהל בדאבוס בגאווה והתרגשות לאחר הצגת סרטון אנימציה קצר. בסרטון, נציגי הממשלה מזמנים נתונים של גלי המוח של עובד בחברה החשוד בפעילות עבריינית. “כל מה שראיתם בסרטון מבוסס על טכנולוגיה שכבר נמצאת איתנו היום”, היא אומרת שם. במהלך המצגת, מדגימה פהראני כיצד באמצעות טכנולוגיות קיימות – כמו אוזניות עם חיישנים רגישים שקולטים פעילות מוחית – ניתן לעקוב אחר תשומת הלב של העובדים ולדעת במדויק במה הם מתעסקים בכל רגע ורגע.

ניטה פרהני: “העתיד הזה נמצא כבר כאן”

היא הוסיפה כי טכנולוגיות מעקב אחר עובדים אינן דבר חדש, וסיפרה שבחברות ענק כמו אמזון ו-וולמרט האמריקניות כבר היו ניסיונות להטמיע מערכות מעקב מבוססות GPS ונתונים גופניים במטרה לנטר את רמת האפקטיביות של העובדים. “מעקב אחר המוח האנושי יכול, בהקשרים מסוימים, להיות כלי עוצמתי ואפקטיבי כדי להפוך את מקום העבודה ואת החיים שלנו לטובים יותר”, סיכמה פהראני בנימה חיובית את הרצאתה. ואז, הוסיפה הערת שוליים על כך שלטכנולוגיה הזאת יכולים להיות שימושים דיסטופים שכן היא עלולה לחשוף את הסודות הכמוסים ביותר שלנו ולכן עלינו להתקדם בזהירות.

במהלך סשן השאלות והתשובות בסוף המצגת שאל ניקולס תומפסון, מנכ”ל רשת המדיה “The Atlantic”, את ד”ר פהראני האם ניתן להשתמש בטכנולוגיה הזו גם מרחוק וללא שימוש באביזרים שמצריכים את ההסכמה של המשתמש ללבוש אותם. תשובתה היתה שהטכנולוגיה לא יכולה לקרוא פעילות מוחית מרחוק, אבל היא כן יכולה “לשבש פעילות מוחית”.


אהבתם את הכתבה? הצטרפו לבראשית וביחד נחזיר את השפיות והאמת למיינסטרים (חודש ניסיון מתנה!)

מה זה עיתון בראשית?
עיתון בראשית קם בתחילת שנת 2022 במטרה ליצור תקשורת ששמה את האדם הקטן במרכז התמונה. העיתון אסף תחתיו חבורה של אנשי תקשורת שהתייאשו מאמצעי התקשורת הקיימים אחרי שהבינו שהם אינם קיימים בשביל לשרת אותנו, אלא את בעלי הכסף וההשפעה. לעיתון אין משקיעים גדולים או מפרסמים שאומרים לו מה להגיד (ומה לא) והוא נתמך לחלוטין על הקוראים והתומכים שלו.

כתבות שאולי יעניינו אותך

מוכנים למעקב מוחי?

איך מנרמלים משטרת מחשבות? מוכרים אותה ככלי לשיפור הפרודקטיביות במקום העבודה ואורזים את הכל בתוך אנימציה קלילה וילדותית

איך מנרמלים משטרת מחשבות? מוכרים אותה ככלי לשיפור הפרודקטיביות במקום העבודה ואורזים את הכל בתוך אנימציה קלילה וילדותית

עת השתחררתי הרופאים לא המליצו לי דבר

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של "דיאלוג פתוח ישראל", ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

משבר נפשי של אחרי-הודו הוביל את לילה מאיה חפר לאשפוז כפוי במחלקה הפסיכיאטרית. לאחר החווייה הקשה, ובמהלך ההחלמה, החלה ללמוד עבודה עבודה סוציאלית, והיא השתתפה בהקמה ובניהול של “דיאלוג פתוח ישראל”, ששואף לשנות מהיסוד את הגישה והטיפול בפגועי נפש

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[login_fail_messaging]