העין של העולם

מנכ"ל OpenAI סאם אלטמן מציג לעולם את ה-Worldcoin - מטבע המתגמל את המשתמש בכסף קריפטוגרפי נחשק בתמורה לנתונים ביומטרים

בנוף המתפתח במהירות של הטכנולוגיה הדיגיטלית דוחקים לעיתים קרובות החידושים את הגבולות. אחד הרעיונות ההזויים ביותר עלה לאוויר לפני כחודש, והוא מעלה חששות אתיים רבים. מבית היוצר של סאם אלטמן, מנכ”ל OpenAI האניגמטי, הושק מטבע קריפטו חדש בשם Worldcoin, המבטיח הכנסה בסיסית אוניברסלית (UBI) בתמורה לפרטים מזהים האישיים ביותר: נתונים ביומטריים, וליתר דיוק סריקת העין. החברה גייסה כ-115 מיליון דולר, בשווי של מעל 3 מיליארד דולר, והיא פועלת במעל ל-20 מדינות.

החזון הנועז של Worldcoin סובב סביב רעיון שובה לב, אך שנוי במחלוקת – כדור כסף, Orb, המלקט נתונים ביומטריים באמצעות סריקת קשתית העין ומתגמל את המשתמש במטבע הקריפטוגרפי הנחשק, לפחות לטענתם, Worldcoin. הרציונל? כדי להוכיח את אנושיות המשתמש בתחום הדיגיטלי ולהדוף את הבוטים בכל מקום. הקונספט נשמע כמו נתלש מדפי רומן דיסטופי, אך למעשה הוא מציאות טכנולוגית רצופת התלבטויות אתיות. למרות זאת, פורסמו ברחבי הרשת סרטונים שבהם נראים תורים ארוכים המשתרכים מחוץ לקניונים במטרה לסרוק את העין ולקבל בתמורה מטבעות בשווי של כשישים דולרים. שני מיליון אנשים נרשמו לשירות בימים הראשונים להשקתו, לאחר מכן הביקוש דעך.

שורה של בעיות אתיות עולות מן הטכנולוגיה הזאת. הראשונה שבהן היא ההתעלמות הבוטה מפרטיות אישית ומאבטחת מידע. הפקדת מידע רגיש שכזה לרשת גלובלית שעליה שולטים גורמים לא ידועים מעוררת דאגה בנוגע לאופן השימוש ולשמירה ולהגנה על הנתונים הללו. כפי שראינו עם ענקיות טכנולוגיה אחרות, פרצות מידע ושימוש לרעה אינם נדירים, וההשפעות הפוטנציאליות מרחיקות לכת. המחשבה שמנכ”ל ChatGPT הוא המשיק את השירות ויוכל לחבר בין השימוש שלנו בכלי הבינה המלאכותית לבין הנתונים הביומטריים שלנו, מוסיפה לתחושת חוסר הנוחות.

דיווחים מן השטח מצביעים על כך ש-Worldcoin מכוונת באופן אגרסיבי לאוכלוסיות הפגיעות ביותר, גם במערב וגם במדינות נחשלות כמו קניה, שבהן אנשים עומדים בתור לסריקת עיניהם בתמורה לאסימוני מטבעות קריפטוגרפיים. ייתכן שאנשים הנואשים לסיוע פיננסי מוכנים להקריב את פרטיותם למען הבטחה לרווח כספי. ניצול מעין זה של אוכלוסיות מוחלשות לטובת איסוף נתונים הוא לא אתי, ומעלה שאלות בנוגע להסכמה מדעת. אגב, קניה עצרה לבסוף את השימוש לאחר כמה ימים בשל סוגיית הפרטיות.

היוזמה גם משקפת סוג של קולוניזציה טכנולוגית. במתן גישה לעולם הדיגיטלי בתמורה לנתונים ביומטריים יוצרת Worldcoin חברה היררכית ודו-שכבתית שבה מי שיכול לספק נתונים כאלה מקבל גישה להטבות, בעוד אלו שאינם יכולים מודרים מהן – כך מנציחים את אי השוויון ומערערים את עקרונות האינטרנט החופשי והפתוח.

לסיכום, בעוד התפיסה של Worldcoin לספק UBI באמצעות סריקת קשתיות עשויה להישמע מפתה לחלק מאיתנו, היא מרימה דגלים אדומים אתיים רבים. פרטיות, אבטחת מידע, ניצול של אוכלוסיות פגיעות וחוסר שקיפות הם בין הדאגות העיקריות בנוגע לפרויקט הזה. בעוד העולם מתמודד עם ההשפעות האתיות של טכנולוגיה מתקדמת, חיוני לבחון יוזמות כמו Worldcoin כדי להבטיח שהן מכבדות את זכויות האדם ואת הערכים הבסיסיים בעידן דיגיטלי יותר ויותר.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[login_fail_messaging]